Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1106 ggr
mikeiko
0

Hård, platt...tumör?

Min äldsta tjej har fått något framför/vid insidan av högra bakbenet. Först var det som en platt hård liten grej, så jag tog för givet att det var en varböld då hon haft det förut. MEN, nu de senaste dagarna har den växt snabbare, och är inte lika platt längre, men absolut inte så rund, mjuk och "squishy" som vanliga tumörer brukar vara.

Den går inte att flytta, är hård, lite större än en femkrona nu och ser aningen missfärgad ut tycker jag. Honan har inte ändrats alls i beteende, och verkar inte besväras alls (än).

Är det någon typ av tumör jag inte har erfarenhet av?

hus-musen
0

Missfärgad låter mer som en varböld, de kan vara hårda och växa mycket snabbt eller väldigt långsamt de med.
Men det finns även tumörer som får det utseendet och känslan, så jag skulle inte utesluta det heller faktiskt.

Qui dormit, non peccat

mikeiko
0

Ugh…kan man punktera eländet eller hjälpa till på något sätt?

mikeiko
0

Jag blir rädd att det skulle kunna vara en tumör som påverkar tarmarna, och att missfärgningen är avföring?

LindaBlue
0

Sätt henne i egen bur ett tag, så ser du ju om hon har normal avföring?

hus-musen
0

Jag skulle inte punktera den, kan orsaka fula inflammationer. Bättre att gå till vetten och ta prov med sterila verktyg.

Kan du inte ta en bild eller nått? Kan vara svårt att se kanske.

Qui dormit, non peccat

Cis-j
0

min tjej hade en sån tumör i juvervävnaden på sidan, mer bakom frambenet. Den var typ som en femma i diameter och tunn, men hennes gick att flytta på. Vi opererade henne inte eftersom hon inte hade ont av den och den satt liksom så pass bra. och var platt. MEn som sagtden satt i juvervävnad så då sitter den ju bra för att vara en tumör liksom. Men ville bara säga att tumörer kan ha olika former så det ska inte uteslutas. Men min honas var inte missfärgad, så det är ju inte säkert att det är en tumör på din råtta heller.
I vilket fall, krya på henne!

mikeiko
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ikväll gick min Pyret bort.

Jag misstänker att tumören eller vad det nu var påverkade hennes organ på något sätt, för plötsligt gick det väldigt fort. De två senaste dagarna har hon varit lite långsammare och inte suttit när hon ätit, men annars varit sig själv. Jag sov borta inatt, och när jag kom hem och tittade till henne så låg hon i ett hus (i normala fall väljer hon alltid hängmatta, men de senaste dagarna har hon mest sovit i hus). Jag lyfte av taket på huset och lyfte upp henne, och hon var väldigt svag och kändes som om hon tappat lite i vikt över ryggen (hon har alltid varit en liten tjockis <3 ).

När hon skulle gå verkade hon ha ont, och liksom kunde inte vara riktigt stilla och gömde huvudet i hörn. Hon luktade dessutom rätt starkt av något sött…typ…pepparkaksdeg. Inte den vanliga sötlukten råttor kan ha alltså, utan annorlunda. Jag gav henne majsvälling och stekt ägg som hon åt ur handen på mig. Lät henne vila en stund, och gick sen för att titta till henne. Jag tog upp henne och hade henne i en fleecefilt bredvid mig i soffan. Hörde hur hon liksom "gnällde" lite plötsligt, och plockade upp henne i min famn, där hon efter en liten stund somnade in.

Vila i frid finaste Pyret.

Banankaka320
0

#7 Vila i fred Pyret :(

Funderar på om lukten kan varit "infektionslukt"? Blodförgiftning? :/

mikeiko
0

#8 Antagligen något sånt, ja. Kanske att tumören satt sig på tarmarna så att avföringen kom ut fel…jag vet inte. Hoppas bara hon inte hade för ont. :(

Elinisa
0

Oj, att det gick så snabbt! Undrar vad som kan ha hänt henne..?Usch vad tråkigt iallafall! :-(

mikeiko
0

Det kan också ha varit hjärntumör, eller annan "osynlig" tumör, då hon för bara en månad sen medicinerades för okänd infektion. Då fick hon plötslig andnöd och blödde ur nosen när veterinären tryckte på den…men efter en Baytrilkur var hon som helt återställd. trodde jag. Man kanske bara tog udden av en osynlig infektion.

hus-musen
0

Luktade det sådär starkt och sött är det en inflammation, hon kan ha spräckt något och då går det fort..
Beklagar Rynkar på näsan

Qui dormit, non peccat

mikeiko
0

Tack alla. På sätt och vis är det skönt att det gick fort, och att hon fick somna in hemma i lugn och ro ändå.

Katoz
0

RIP söta Pyret :/

Katoz

Virkan
0

Usch, vad tråkigt.. :( Men jag är säker på att hon har det jättebra i himlen med massor söta små råttor. *kram*

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.