Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 3021 ggr
mieeow
1

Örter

Jag har kollat igenom artiklarna här men inte riktigt fått svar på mina frågor.. Jag har börjat odla lite örter, än så länge har jag mynta, timjan, rosmarin, citronmeliss, Persilja och koriander. Kan jag torka dessa och ha dem i torrfodret? Och att ge färskt, funkar det också? Något jag ska undvika helt eller ge lite mindre av?

Jag har låtit dem smaka av det, både lite torkat och färskt, de tycker om det men vill vara säker på att det är bra för dem också. (jag har en bok om örter, men den är rätt rörig, lyckas inte riktigt få ihop vad de har för verkan på kroppen, och det kanske dessutom är annorlunda för råttor?)

Jag tänkte på det också, råttor ska ju inte ha mat som är för mycket kryddad, men örter kan ju också vara kryddor? Jag är lite förvirrad här..

pellepojken
1

Jag vet inte hur det är med olika örter,men ute i naturen så äter dom ju lite av varje. Mina råttisar ger jag några kvistar persilja nästan dagligen året runt om det bara finns i butiken.    Glad

mieeow
0

Ja, de är ju allätare så de tar nog inte skada av att smaka. Och persilja har jag uppfattningen om att det är rätt ofarligt :)

hus-musen
5

Råttor kan visst äta kryddor, det man ska akta sig för är salt och socker.
Men om man äter väldigt stark mat så bör man tänka sig för innan man ger dem då det kan ge dem diarre om de inte är vana.

Persilja är en växt som innehåller massor med järn,c-vitamin och betakaroten och påstås kunna sänka blodtryck, öka förbränningen och är antiinflammatorisk.
Fröerna är giftiga.
Persilja kan vara urindrivande, men så länge de har god tillgång på vatten och inte redan är uttorkade eller liknande så är det ok.
Det man måste tänka på är att persilja innehåller oxalater, vilket kan försämra ledproblem o kan irritera känsliga magar och slemhinnor.
Ska undvikas till dräktiga djur och gravida kvinnor.

Koriander gör sig bäst torkad. Kramplösande, antiseptisk, kan hjälpa vid svullna magar.
Samma med mynta, myntan är även lugnande.

Citronmeliss torkad eller färsk är lugnande i stora mängder, kramplösande, kan sänka blodtryck, inflammationshämmande. Kan funka på herpesvirus hos människor. Bättre för människor än råttor skulle jag tro då den innehåller många syror.

Rosmarin kan ge allergiska reaktioner så den hade jag varit försiktig med. Ska undvikas av gravida kvinnor och troligtvis råtthonor med.

Timjan är bakteriehämmande och slemlösande, kan funka bra på sjuka råttor i små mängder.

Qui dormit, non peccat

mieeow
0

Tack så jättemycket husmusen!! :D Ska skriva ner detta så jag har koll :)

hus-musen
0

Finns massor att läsa och massor att odla, min dröm är att skaffa en örtagård med lite allt möjligt spännande! Både ätbara saker och sånt man kanske inte borde stoppa i munnen hahaSkrattande

Qui dormit, non peccat

mieeow
0

#5 haha jag vill också ha det! har som sagt börjat lite på balkongen, älskar att sköta om dem, torka osv sedan har jag både möss, råttor och kaniner som alla älskar örterna ^^

hus-musen
0

#6 Försökte på balkongen jag med, men vi har sol från tidig morgon till sen eftermiddagså allt torkar sönder även om man vattnar som en tokRynkar på näsan

Qui dormit, non peccat

mieeow
0

#7 åh, jobbigt Rynkar på näsan Vi har bara eftermiddagssol så här funkar det bra. Kan du inte sätta något bredvid så växterna får skugga en tid under dagen?

hus-musen
0

#8 Jo jag har ett litet parasoll som jag försökte täcka med, men det var för litet. Funderar på att köpa en sån där markduk man lägger över känsliga plantor, kanske kan gå då Glad

Qui dormit, non peccat

mieeow
0

#9 ja, alltid värt ett försök ^^

mieeow
0

Hur är det med basilika till råttor? :) mamma har köpt hem en planta och vågar inte ge innan jag vet, hittar inget på internet

hus-musen
1

Basilika är ok, sen är väl frågan om de äter det ^^ Mina avskyr basilika, den har ju en rätt udda smak.

Basilika är kramlösande, lugnande och bra för magar. Torkad är den rätt värdelös så färsk är bäst eller möjligtvis färskfryst om man vill spara.
Basilikate kan verka inflammationshämmande på sår.

Qui dormit, non peccat

mieeow
0

sounds good! :D

hus-musen
2

Öh menade KRAMP-lösande, men kramlösande låter ju ioförsig kul det med Cool

Qui dormit, non peccat

mieeow
0

haha true, förstod dock att det var kramplösande ^^

hus-musen