Råttor iFokus

Råttor

Etikettrif-och-ifokus
Läst 1071 ggr
MakeItSuRe
0

GP-Råtta

Hej där! Jag skulle vilja ha en gp-råtta och har letat hur länge som helst efter en, men med utan resultat.. Så undrar om någon här vet vart man kan få tar i en? Kön spelar ingen roll.

hus-musen
1

Gp-råttor är extremt krävande djur och det finns inte många uppfödare alls i sverige, tror det är runt 5 stycken som haft/hållit på med GP's.
Men det finns inget direkt avelsmaterial då alla GPs i sverige som jag fattat det är släkt med varandra.
Tror du får vända dig neråt danmark för att hitta uppfödare.

Du kan prata med Zickan här på iFokus, hon finns även på exotiska djur iFokus bla. Hon kan en hel del om Gp.

Qui dormit, non peccat

zickan
2

Gp råttor ska ha minimått på 6kvm. Måste aktiveras mycket för att hållas tama. Svåra att ha. Även den mest tama kan bitas och då är det ofta akuten som gäller, inte att leka med deras tänder och styrkan de har.
Behöver en lite mer speciell kost. Dyra i drift. Natt djur och kommer driva dig till vansinne. Om du har lyhört och lägenhet så har även många grannar störst av folk som haft gp råttor.

En vanlig voljär håller dom inte inne. Min tjej fick sitta inlåst i en lite bur när föräldrarna var på besök. Hon skakade loss ett par galler pinnar inom någon timme och var lik förbannat lös. Mitt i natten satte jag in henne i ett terrarium för att få sova. På morgonen hade hon demolerat 5cm av PLÅT listen. Tuggat sönder den helt.
PÅ en helg tuggade dom igenom sig mellan sov och vardagsrums väggen. Dörren till rummet de bodde i fick en gångväg rakt igenom. De har även gått på golvet och började tugga sig neråt mot grannen. De kan hur lätt som tugga sönder en labb bur. Och alla vet hur stabila och svårtuggade en labb bur kan vara. Men 5 timmar i en labb bur under min flytt var nog åt min tjej att komma ut genom ett hål hon gjort.

De är även jätte känsliga och kan dö av hjärtattack, vilket min kompis var med om. De älskar oftast en i hushåller och kan gå till attack mot andra för att skydda sin favvorit person, gäller väen husdjur.

Var en explosion av uppfödare efter jag, granprix, redrum, rat think hade importerat och börjat med gp. Alla skulle föda upp för att tjäna pengar och djuren var tuffa. Men de insåg fort att de kostade mer än vad man tjänade. Och tiden var extremt krävande. Så de tog 1-2kullar och inom halvåret var alla djuren sålda.
Få ägare orkar igenom första 1-2 åren. Då är det oftast ren tonårstrotts som få har klarat sig igenom. Flesta hamnade på blocket innan ett års ålder och fick byta hem flertalet gånger innan de avled.

Det finns ingen i sv som föder upp eller planerar fortsätta avla i nuläget. och det har inte funnits sedan 2008 när jag lade ned. Min hona lånades ut till redrum som ägde en obesläktad hane. Men min tjej dog i födslokomplikationer. Hade hellre inte tänkt sälja till icke gp ägare pga den skit jag sett på mariotet av ägare. Tufft djur de inget visste om :-(
Redrum letade men har nog själv slutat föda upp. Hon var den första som importeade och började med gp i sv.
Har funnits runt 20 uppfödare varav 14 varit oseriösa som bara avla för avlandets skull.
Nu finns det endast avelspar på skansen. Men jag tror att Anders har blivit kastrerad om han ännu lever.

Danmark lade ned lite innan Sverige. De ansåg det samma som vi i Sv ansåg. Så just nu är det nog Tyskland, kanske holland och längre ifrån som de kan hittas. Import tillstånd är dock inte så lätt att få på gp.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.