Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 1126 ggr
Ruzicka
0

OT - Grrrr

Åh vad jag blir less! Jag har mina föräldrar på besök, och de slutar inte gnälla över råttorna.

"Det förstår du ju, Lovisa, att det inte är normalt att ha såhär många råttor. Det går ju inte, helt enkelt. Vi bodde bredvid en kvinna som hade femton katter, och det pratades om henne, och det här är precis samma sak. Klagar inte grannarna? Man får ju en social stämpel om man har så många djur som du! Det blir ett handikapp. Det är ju en sanitär olägenhet. Ni kan ju inte bara skaffa djur tills ni drunknar i dem, ni har ju bara 70 kvadrat! Vi vill ju bara väl, det är därför vi stoppar dig nu när vi märker att det blir för mycket. Det finns gränser, Lovisa. Innerst inne förstår nog du också att det här inte är hållbart i längden." sade de, varpå de föreslog att om jag nu ändå skulle fortsätta ha råttor så kunde de väl bo i garaget?

Jag har 6, SEX, råttor..

Åh vad jag tröttnar på deras tjafs.

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

kitzony
1

6 råttor är ju inte speciellt mycket om man skulle jämnföra med 6 katter, tycker inte att det är något konstigt med att ha så många av "smådjur", det är ju en helt annan sak att ha 6 katter än 6 råttor tycker jag. Då kanske man skulle blitt stämplad för kattkvinna, men 6 råttor… Dem är ju så små! Näh förstår inte det där med att man skulle bli pratad om förutom att folk kanske inte är vana vid råttor. Knasigt. O.o

Men gud, 15 katter?! Haha. ^^ Katt kär människa.

Trollhund
3

Och du bor inte hemma vad jag förstått? Förklara för dem att de är på besök hos dig och att som gäst har man ingen rätt att klaga på hur du har det i ditt hem. Det tillhör god etikett. Förövrigt så angår det inte dem hur du lever ditt liv som vuxen individ. Har de problem med råttorna? Ja, kom inte på besök då. Grannarna har inget att klaga på så kängr du inte stör dem. Det fungerar inte att prata om att tamråttot inte är samma sak som vilda råttor? Min sambo var först rädd att vi skullle bli smittade av en massa konstiga saker innan jag förklarade att det inte är samma sak…

hus-musen
5

Hjälp vad ytligt.. 
Jag hade helt enkelt sagt att jo men dörren är där om det inte passar om det var mina föräldrar. 

Jag har svårt för djursamlare, när man har 17 katter, 18 hundar och 48 fåglar, men alltså det gäller ju att titta på hur djuren mår. Kan man ha 15 katter, alla har plats, de har mat, de får kärlek och aktivering och vård så visst. Kan man inte ta hand om dem är de djurplågeri och då är det för många.

Qui dormit, non peccat

Ruzicka
2

#1 Man tycker ju att de borde se skillnaden. Det är inte som att det krävs mer arbete eller större plats med 6 råttor än med 2.

#2 Nej, jag bor inte hemma. Men det var bara 2 år sedan jag flyttade hemifrån, så de känner kanske fortfarande att de har kontroll över mig.

Jag vill inte göra det för dramatiskt heller, och börja tala om för dem att det faktiskt är riktigt ohyfsat att lägga sig i sådär. Det gjorde jag en gång tidigare, men det har jag fått äta upp ett par gånger när det nämns på släktmiddagar och liknande.. -_-

Mamma tycker mycket illa om råttor, så hon lyssnar inte riktigt på när jag säger att de inte är så smutsiga som man tror. Hon satt och pussade katten på munnen medan hon sade att det var ohygieniskt att ha råttor gående direkt på huden.. >.<

#3 Jag borde kanske, men jag vill inte göra det så dramatiskt.. :/ Jag håller helt med dig om att man inte skall ha fler djur än man klarar.

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

[lucke]
3

#4 Kan ju "trösta" dig med att jag får höra ungefär liknande från min familj- och jag är snart 40Tungan ute

Gia91an
2

Generellt sätt är ju folk ovilliga till sådant de är rädda för- inte har kunskap om… kan du inte försöka bomba din mamma med information eller något? :)

Jag håller för övrigt med om att 2 råttor inte är mer jobb än 6 råttor… själv har jag 4 och väntar påökning^^ Jag förstår att det måste vara fruktansvärt drygt med den attityden från sina föräldrar, själv har jag dock aldrig upplevt det då min mamma var den som såg till att jag skaffade råttor förstå gången.

Varghund88
0

Det där är ju EXAKT vad min mamma har sagt XD

Nu har jag i och för sig mer än 6 råttor (vi har fem burar med råttor här hemma) men vi föder ju upp samt att råttorna är typ vår enda riktiga hobby, så vi lägger ju ner vääääldigt mycket tid på dem…

ceccie
0

Jag har oxå 6 råttor men min mamma har aldrig klagat. Jag är uppväxt med massa djur

Lurvas
1

Mina föräldrar klagar dom oxå. Jag är 45 och har 4 råttor tillsammans medbarnen.

Råttliv på Runnavägen

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.

novaasv
0

tass :)

/Mvh Nova

Kaninerna och råttorna.

htto://novaasv.blogg.se

http://hoppkanin.blogg.se

Cederin
0

Usch, sånt där är jag så allergisk mot :( Blir väldigt lätt sur när jag hör fördomar. Undrar varför alla tror att de är så "smutsiga" jämfört med andra husdjur, katter & hundar bär nog på mer smittor/bakterier än vad råttor gör..

Medarbetare på Naglar och Hår

fiiiyah
1

Åh herregud vad jag hatar fördomar! Jag hatar när folk stämplar för att man har något som är ovanligt. Folk är så elaka. Skulle mina föräldrar säga sådär så skulle jag bara säga: tror du att jag bryr mig? Varför skulle jag ändra på mitt liv för att du/ni/någon tycker på något annat vis än mig?

Min mormor skulle kunna kläcka ur sig exakt det dina föräldrar gjorde. Tänk när jag började färga mitt hår rött… "Sofia du vet att det bara är punkare som har sådär. Du kommer ju få en stämpel." Lika när jag piercade läppen när jag var typ 15, då trodde hon att jag skulle bli mobbad i skolan för att jag fick sån "rockig" stil och min attityd skulle ju förändras då. Ja herregud :D

Allt hon sagt till mig under min uppväxt har fått mig att bara skita i folks fördomar. Varför ska man ändra på den man är för att det inte hör till normen? 

Säger som hus-musen - jag skulle visat dem dörren. Vill dom inte acceptera den du är, varför ska de vara hos dig då? Och om du inte vill göra det dramatiskt och säga till på skarpen så kommer de antagligen fortsätta tjaffsa på dig… (:

Min blogg: fiiiyah.blogg.se

Här bor jag: stallstenvik.blogg.se

darkness
0

Ja usch :(

Många grannar och vänner förstod inte varför jag har råttor?
De förstod inte heller varför jag blev så ledsen och grät i skolan när mamma ringde och sa att hon vart till vetten och tagit bort min älskade Lee som var sjuk.

"men varför är du ledsen för en råtta? de lever ju bara i typ 3år medans t.ex. en katt lever i 15"

Djur som djur eller?? Hade de vart en hamster hade de säkert vart en annan sak… gaah Skrikandes

#12 haha de där känner jag igen när jag färga håret svart (egentligen blond) och min mormor sa att de är ju bara såna där punk/rock typer och såna som skär sig som färgar håret svart och piercar näsan..

Nu kan hon inte se mig i en annan hårfärg eller utan ring i näsan. Hon kallar mig "sin lilla svarta" ^^,

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

[Ratass]
0

Jag flyttade hemifrån för 1½ år sen och de höll väl på i början då jag hade 3 pojkar och 5 flickor. Att det luktade och si och så. Men jag sa ifrån att jag vill intehöra det där. Får ja problem från grannar eller fa sjutton det är så är det mitt problem och inte deras. Men 6 råttor är inte mycket. speciellt inte då alla skulle vara i en och samma flock.

silverorm
0

Jo, det där känner man ju igen..jag är 39 (snart 40) o har fått höra hela mitt liv att: så här mycket djur kan man ju inte ha!? - Joho då, säger jag då, det går alldeles utmärkt! :-) Hund, katt, ormar, natalråttor, fiskar o sköldpadda plus då min råttuppfödning där antalet ligger på ca 25 djur. Har man valt att leva med djur som hobby och livsstil kommer man tyvärr alltid få torra kommentarer från folk som lever långtifrån naturen.. Jag brukar bara säga att jag själv har valt att ha det så, trivs med det. O le. :-)

Bullerbytjejen
4

"Mamma tycker mycket illa om råttor, så hon lyssnar inte riktigt på när jag säger att de inte är så smutsiga som man tror. Hon satt och pussade katten på munnen medan hon sade att det var ohygieniskt att ha råttor gående direkt på huden.. >.< "

hahahaha den var bra, hon kunde ju lika gärna slicka katten i rumpan på samma gång Skrikandes

EmelieGustavsson
0

här hemma har vi totalt fem råttisar, morsan äcklar sig också när hon kommer hem till oss. flyttade ihop med pojkvännen för ett år sen.

tror som #4 , tror att min mor vill väldigt gärna bestämma över mig osv, men brukar peka på dörren när hon börjar ;)

Är inte så vidare trevligt område vi bor i heller, så jag och pojkvännen kallas för "råttplågarna" för att vi är ute och går med råttisarna. frågade grannen om hon ville följa med upp och titta på hur råttorna bor, men då blev hon väldigt genererad och gick ;)  folk får tycka vad dom vill :D