Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 982 ggr
Oddny
0

Skvätter!

Min lilla råttkille Einar som är 5 månader skvätter hela tiden. Jag har också hans halvbror Stig som har slutat skvätta för några veckor sedan. Båda skvätte fullständigt normalt när dom blev könsmogna, men sedan har det bara blivit värre med Einar. Vissa vänner vill inte hålla honom på grund av de och det är vissa ställen som han inte få vara på, som typ den stora vita soffan.

Einar har börjat barbera sig också, först var det hela bröstet sedan nu hela magen och bakbenen. Kan det vara dominans och höra ihop med skvättandet? För jag har verkligen försökt hitta anledninge till barberandet och jag har testat så att det inte är uttråkad, stress, tandproblem, under stimuland, över stimulans, mm. Einar är också mycket på de andra råttorna, han juckar och skuttar på dem hela tiden, men annars är han världen snällaste råtta. Så kan det vara dominans? Och finns det något som man kan göra åt saken?

Är tacksam för svar!

hus-musen
0

Vad menar du med skvätter?

Om han är 5 månader så har han kommit in i tonåren/på väg in i tonåren, eftersom testosteronet ökar på hanar så kan de bli mer benägna att revirmarkera. Revirmarkering är en droppe här och där. Om han kissar pölar så är han bara inte toatränad.
Revirmarkeringen är mer eller mindre omöjlig att få bort, det man kan göra är att se till att man luktar som dem, då markerar de mindre eftersom allt nytt måste markeras in.

Han verkar ju vara stressad, att han hoppar runt, juckar på andra råttor och barberar sig själv tyder på det. En del råttor(mest hanar) blir stressade av hormonerna som flödar, enda man kan göra då är att aktivera dem på andra sätt så de får utlopp för och vänta. Brukar bli bättre när de närmar sig året.
Kastrering är riskfyllt men kan fungera.

Qui dormit, non peccat

Oddny
0

Vi snackar inte om pölar utan snarare ränder av droppar som han lämnar överallt. Jag har förståt att det är revirmarkering men med tanke på att jag har hans bro i samma ålder och han gör det inte alls nu mera, medans Einar har ökat sin stänkning, undrade jag om det var normal?

Det är så att jag trode att det var stress från början men med tanke på att han är lugn och snäll annars, han ligger alltid och sover hos mig och man får mer eller mindre tvinga upp honom för att han ska komma ut ur buren för aktiviteter, men det är när han är väl ute som han få sina ryck och hoppar på sina bröder och stutsar ett tag. Sedan sekunderna efteråt när jag tar honom till mig somnar han hos mig. Det är därför jag misstänker att det är en dominans grej och inte stress.

hus-musen
0

Jo fast dominans och stress kan orsakas av samma sak, dvs hormoner. En dominant råtta är ofta uppstressad och agerar annorlunda än en icke-dominant råtta. Att hans bror inte gör så säger inget alls egentligen. Hans bror kan bli likadan om en vecka eller så kommer han fortsätta vara stabilare och lugnare och styrs inte på samma sätt av sina hormoner.
Att han är lugn annars har ingen betydelse, en råtta kan vara överdominant och kolugn.

Beteendet med markering är fullt normalt och inget konstigt, det är något man riskerar med hanar. Men just de där långa markeringarna brukar minska när de blir äldre.

Qui dormit, non peccat