biter i tapeter och sladdar
Vad gör ni när de biter i tapeter och sladdar? Försökt gömma alla sladdar, men idag bet de i ett bett av internetsladden.
De gnager i tapeten också trots att det inte finns lösa flikar att dra i, men de lyckas få bort ändå.
Tacksam för alla tips och råd
Jag har byggt ett tapetskydd i form av kartong med tyg på. Och övervakar, övervakar, övervakar. Går det att klä in sladdar a i sådana där samlingsrör? Alltså tjockare plaströr där man samlar flera sladdar. Så att de inte kommer åt dem?
Har pratat med min man och han säger att det inte går då det är så många sladdar och de är tjocka också.
Är tv, internet, kabelbox telefon mm så det är många.
Övervakar dem hela tiden, men de är ju så snabba.
Har massa saker ute till dem när de är ute så de kan gräva, gnaga och klättra även samma sak i buren. Varför är då tapeten så kul?
#1 glömde att fråga var du har ditt tapetskydd? Jag ha de mest ute i vardagsrummet och det är stort. Är det mest i hörn och så?
Det går nästan aldrig helt att ändra deras beteende men man kan dämpa de genom träning (lite som med en hundvalp). Så fort du ser att de tänker bita tag i tex en sladd så gör ett hårt kort ljud och om inte de får deras uppmärksamhet kan du lägga en lite putt med ett finger i sidan UTAN att göra illa dem såklart. Det kan ibland ta några gånger innan de fattar vinken och lämnar den ifred för ett tag men om du är konsist och påminner dem varje gång de glömmer bort sig så lär de sig tillslut. Vissa råttor lär sig långsammare än andra men ge dig inte =) Bebisar lär sig snabbare men de är oxå större chans att de vill provsmaka på saker ^^
Mina råttor gnagde oxå på tapetern när de va bebisar men de va i skarven mellan tapetstyckerna så du behöver kanske skydd i skarvarna där de är lättast att få tag i en bit.
There's no such thing as failures, only early attempts at success =)
Ps. medan de lär sig att inte gnaga kanske du inte ska ha saker de får gnaga på framme samtidigt utanför buren, de kan lätt bli förvirrade och inte förstå skillnaden ^-^

Du får träna dem helt enkelt till att låta bli tapeter och sladdar.
Det finns stora sladdskydd, så det går utmärkt att samla dem i sånna. Och sätta upp sladdhållare på väggen så ligger de inte alldeles framför ögonen på råttorna.
Man kan även preparera sladdarna med något äckligt eller starkt som råttorna inte gillar.
Tapeten är det träning som gäller, det är svårt att ha något på dem så de smakar illa.
Qui dormit, non peccat
Har frösökt med att klappa i händerna eller vissla och även putta lite på dem, men det funkar kanske 10ggr och sedan är bryr de sig inte mer och man får verkligen lyfta bort dem och de sprinegr tillbaka

#7 Jo det är ju råttor! De är inte som hundar, utan mer som katter och man får tjata 10 000 gånger innan de fattar om det verkligen är något de tycker är roligt eller intressant.
Så ge inte upp, peta till dem och säg nej och fattar de inte efter 1-3 gånger så lyft upp dem till ett helt annat ställe.
Springer de tillbaka och fortsätter så säg nej igen och då kan de gott få åka in i buren igen.
Snart så lär de sig att göra något dumt innebär att man blir flyttad på eller i värsta fall inte får vara ute och leka.
Sen finns det råttor som är gnag-galningar, synnerligen honor kan vara hopplösa. Man får inte ge upp bara.
Qui dormit, non peccat
Om de ha blivit döva för tillrättavisningar så pröva endra hus-musens tips om äcklig lukt eller byt ljud. Använd aldrig upprepningar för många gånger. Med risk att låta som Ceasar Milan så handlar allt om energin du utstrålar när du gör övningen, bestämd men inte arg eller spänd.
hur länge ska de sitta i buren då? En stund eller får de inte komma ut mer alls om det tex är på kvällen eller så?
jag skulle provat att spraya på någon form av anti-bit-medel för hästar, om det inte är något farligt i det då såklart, har inte kollat innehållsförteckningen. hästarna biter/slickar en gång och aldrig mer.
Min blogg: fiiiyah.blogg.se
Här bor jag: stallstenvik.blogg.se
Här hemma får de bara vara i soffan/soffbordet samt köket. Så jag har bara behövt bygga upp skydd bakom soffan på den väggen.
Jag kör på fingerknäpp när de gör något dumt och det fungerar. Men som du säger, de är så ruskigt snabba, ibland hinner man inte med och som många smartare har sagt innan mig, att säga till efteråt tjänar inget till.
Du kan ju träna men samtidigt så har jag iaf känt att man får välja sina slag. Det är ju lite drygt med ett större rum, ja, men beroende på hur mycket de drar sönder så kan det ju vara värt att köpa spånskivor , såga dem så de är så höga att de inte kommer upp på dem, och sätta runt hela rummet.
Och att det inte skulle gå att skydda sladdarna kan jag inte tänka mig alls. Är ju bara att knalla iväg till närmaste bygghandel och köpa plaströr i lagom diameter. Går ju att såga ur som ett u i botten och liksom sätta över dosan i väggen och dra sladdarna genom den och upp vart man nu ska ha dem. Eller lösa på något liknande sätt. Finnt ju massa olika delar att bygga i upp från bygghandeln :D
Men på tal om "straff" eller snarare tillrättavisning, är väl en del som kör med blomspruta och spreja vatten? Med rätt energi kommer de fatta att det du vill säga utan att köra samma metod. Men som sagt, inte ge upp.
# 8 Sicken barnuppfostran !
# 10 Låt dom få vara ute den tid dom kan få vara ute.

#13 Det är ju inte så svårt, säger jag nej så betyder det nej, annars blir du avlägsnad från vad det nu är du pysslar med.
Lugnt och bestämt är lösningen, oavsett om det är barn, hundar eller råttor :)
Pojkarna är snälla och lydiga och jag slipper anstränga mig när de är ute.
Qui dormit, non peccat
Jag använder sladdskydd, och det går utmärkt. Men jag har en sladd per sladdskydd. Går inte den stora kontakten igenom skyddet är det bara att skära upp en skåra i mitten och trycka in sladden. Det tar tid, men det går och råttorna slipper utsättas för livsfara och jag slipper oroa mig. ^^
Men.. Jag hade själv aldrig velat stoppa in dem i buren som "straff".. buren är ju deras hem, ju. Det skall vara ett ställe de tycker om att vara på, där de känner sig trygga. Om man tvingar in dem när de har gjort något dumt blir det väl knäppt, buren förknippas med straff och ger en dålig känsla.. Eller? När jag var liten hatade jag att vara på mitt eget rum eftersom mina föräldrar alltid skickade upp mig dit som straff, och då var det inte kul att vara där annars heller, eftersom hela rummet bara osade av straff, om ni förstår vad jag menar. ^^
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Mina har aldrig reagerat på det, de springer ut och in i buren som de vill. Men känner man så kan man använda något annat, en transportbur, resebur, sjukbur eller vad som helst.
Qui dormit, non peccat
Har provat ikväll med den råtta som är värst på att bita med att säga nej, knuffa och sätta in i buren, men hon är helt manisk. man kan flyttan undan henne 20ggr, men hon springer tillbaka och nafsar och piper när man ska ta bort henne och är som sagt var helt manisk. Blir helt spattig hela hon.
Den andra råttan ger sig snabbt och gör något annat en stund.

#17 Kolla om du kan bryta beteendet med något, hon kanske tex gillar dragkamp? Om det är papperskänslan hon gillar,ruffsa ihop lite tidningspapper i en låda och stoppa henne i där?
Qui dormit, non peccat