Introduction
Vet att det finns bra trådar härinne om introducering men skulle behöva ändå lite mer hjälp på traven
Det är så att vi har fåt hem två pojkar från en kvinna som inte ville ha kvar dem längre och hon säger att de inte går ihop. (Hon är även okunnig när det gäller råttor)
Så jag har funderat på om hon trott att när grabbarna "slåss" så kanske de bara gör upp om rangen? Många okunniga kan ju tro att det är farligt m.m.
Ena är 2 år och den andra ska enligt henne vara ett halvår
Så nu är frågan.
- Hur ser jag om de kommer att attackera varandra om det nu händer?
- Kan de döda varandra på fläcken?
- Om det börjar bli allvarligt hur särar jag på dem utan att själv ta för stor skada? (lite feg)
- hur många ggr ska man göra detta?
Fler förslag som jag bör tänka på?
Tror att bästa stället att börja med introductionen blir i min säng eller på köksbordet för där har ingen av dem varit.
// Stephanie och hårbollarna 
Det finns en artikel som beskriver hur du bör göra och i det här fallet tror jag det är bäst att skynda långsamt och gå igenom alla stegen. Jag kan inte alla tecken men ett par är att råttan blit stel, liksom reser ragg fast mer hela pälsen och lyfter upp hela kroppen från marken. Jag skulle inte vörja med att släppa i hop dem speciellt om de är nya hos dig. Vänta ett tag först så att de inte är så stressade för allt annat och att de är trygga ded dig. Jag själv hade tagit råttan "bakifrån" för att inte hamna i mitten. Men ha en borste eller något du kan sticka mellan, typ sopborste. Eller ännu hellre. Ha på dig skinnhandskar eller trädgårdshandskar. Inget blir bättre än att kunna använda händerna tycker jag. Är antingen svårt att komma åt annars eller att råka skada någon av dem om situationen blir stressad. Man har ju inte samma känsla för ett verktyg.

Allt beror ju på råttorna, har du läst artikeln ang introducering?
När råttor verkligen inte kommer överens så syns de, de ställer sig upp och stirrar ut varandra, alternativt burrar upp pälsen, skriker/piper/fräser, jagar varandra och slåss. Och de kan faktiskt ha ihjäl varandra om du inte går emellan.
Vill du inte sticka händerna emellan rekommenderar jag något hållfast som en bok och en handduk för att fånga råttorna i.
Arga/rädda råttor kan hugga vilt och det sista man vill är att ha en råtta i fingret.
Har dock aldrig använt något sånt själv, men å andra sidan så har jag alltid känt råttorna oxå.
Qui dormit, non peccat
Djurexperten här kan komma å hjälpa dig om du är osäker på att hantera dom och inte riktigt hinner se vad som komma skall
Bare du slör en signal vettu!
1 o 2. Hmm ja jag känner dem inte riktigt eftersom de kom till oss förra veckan. Men de är båda jättesnälla men ja, man vet ju inte hur de reagerar på varandra.
Jag har läst någon tråd här om introuktion men ska nog läsa igenom den ett par ggr till.
#3 Haha ja du ;) då får du ju ta o vara hemma oxå ;D
Du vet var min brevlåda bor :D
lucka