Snabb fråga
Det är nog inte någon fara… Råttors snor och tårar blir röda i kontakt med luft, så det är nog bara en tår… helt normalt och inte farligt…
#1 Okej vilken tur. Man märker fort hur paranoid man kan bli som råttmamma :P
Annan fråga - Tänkte ge lite te i förebyggande syfte oavsett, vet att rooiboste är jättebra men var nere i affären och kollade, de hade inget. Har däremot "kvällsro"-te hemma, fritt från koffein med örter i. Funkar det bra också eller har det ingen effekt? Tips annars på "hemmagjort" te? (Örtkok)

Rooibos är ju inget mirakel direkt, det är bara te. Men råttorna brukar uppskatta det så ge dem te du! Mina gillade kvällsro när de stal ur min kopp iaf :)
Qui dormit, non peccat
Uppdatering: Det har inte försvunnit, utan istället blivit lite på båda sidorna. Det sitter liksom fast verkar det som, vid sidan av ögonen. Vad är detta egentligen? Sticker ögonen ut mer än vanligt eller vad kan det vara? Detta kan väl inte bara vara sekret om det suttit där så länge nu? Vi börjar oroa oss :/
Obs, det ser lite rödare ut än i verkligheten pga. blixten.
På bilden tycker jag att det ser ut som cherry eye, inte som något sekret som de får vid förkylning.
Det kan även vara något som kallas fatty-eye, som brukar dyka upp hos marsvin bland annat. Jag vet faktiskt inte om det finns några direkta åtgärder, utan vad jag hört så brukar de kunna leva med det utan problem. Men avvakta någon dag, svullnaden kan gå ner, men blir det värre så tycker jag att du ska kontakta veterinär.
Han verkar inte slö eller på något sätt beter sig annorlunda?
Jag förstår att du är orolig, men var bara lugn. Det ser inte så hemskt illa ut att han skulle lida av det :) Men som sagt, vänta till imorgon, är läget oförändrat så kan du ju redan då ringa veterinär och höra vad de har att säga!
#10 Ah, på det viset! Ja, då bör du nog kontakta veterinären imorgon. Jag tror ju absolut inte att hans tillstånd är akut, men det kan ju kännas lite tryggare att höra vad vet har att säga. 
*tass*
Hoppas det blir bra och det skulle vara spännande med uppdatering! :)
Var det du som undrade om det var normalt att råttorna växte så mycket? Jag har för mig att fatty-eye oftast uppstår vid snabb viktökning, men jag är inte helt säker.
Ett stort lycka till i alla fall! :)
TS, hur har det gått med ditt lilla troll?
#16 Vi har tyvärr inte kommit iväg till veterinären än då vi är bortresta just nu, men vi ska göra en besiktning på båda ganska omgående när vi kommer hem, för säkerhets skull.
Dock verkar Lucifer inte lida alls av det, blinkar fortfarande som utmärkt och är pigg! Inget fel på aptit eller humör heller. :) Så det är vi glada för.
#17 Hoppas på det bästa
#17 Hur har det gått för lillen? :)
Nu har vi varit hos veterinären! För ett par veckor sedan, snarare. Vi var till Ahlbergs, han sa att det inte var någon fara men det kommer inte att försvinna eftersom det är kroniskt. Vi fick recept på ögondroppar som vi gav i 10 dagar, och faktiskt så minskade det lite i volym och rodnad. :) Men som sagt är det ingenting som skadar honom.
#20 Åh vad skönt att höra! ^^