Råttor iFokus

Råttor

Etikettannonsering
Läst 318 ggr
Mastoll
0

Råttbur köpes

Hej!
Min kompis har 3 råttor. Hon kan ingenting om råttor, och hon har råttorna i en jätteliten bur! Det är inte ens en bur som är till för råttor. Den är jättelåg. Jag tycker så synd om dom råttorna och jag skulle vilja köpa en råttbur till dom. Jag undrar om någon har en råttbur till salu som bor nära Jakobsberg i Stockholm. Den får inte vara allt för hög/stor, men den ska i alla fall rymma 3 råttor. Det ska gärna vara med hyllplan. Kostnaden ska helst inte överstiga 500:-.

Mvh Michelle

CamillaS
0

men varför ska du köpa bur till din kompis, du kan vel säga att hon ska köpa en större bur till dom annars e det ju djurplågeri… att ha dom i en liten bur.. självklart beroende på hur liten den e, men tre råttor ska ju ha stort utrymme.

Ninja
0

http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=174

Djurskyddsmyndigheten säger att alla gnagare ska ha en stimulerande miljö, det kan de inte få i en för liten bur.
Minsta tillåtna måttet på en råttbur är 0,18 m2. Vid grupphållning av råttor ska varje råtta ha minst 0,06 m2 yta, för tre råttor blir det 0,18 m2.
Kortaste sidan ska vara minst 0,3 m och höjden minst 0,3 m.

Detta är regler utsatta av Djurskyddsmyndigheten (snart tar dock JBV över), men fråga vilken råttälskare som helst så säger de att det är för litet.. Ca 50 cm åt alla håll är minimåttet enligt de flesta..

Har du försökt informera ägaren om råttornas behov och nöje av att kunna röra på sig? Det är ju ägarens ansvar, inte ditt, att se till at djuren har det bra.. men det är bra gjort av dig att bry dig och värna om råttisarna. :)

Mastoll
0

Tack. Jag måste verkligen ta ett snack med henne. Det kan inte fortsätta så här. :( Jag har pratat med henne, men hon vill aldrig lyssna. Hon vill att dom ska må bra, och hon vill att hon ska ha gjort rätt, men när jag säger till henne att hon har gjort fel så vill hon inte lyssna, för som sagt så vill hon ha gjort rätt…

Mastoll
0

Jag ska mäta hennes bur och se på en burrräknare hur många råttor det igentligen får plats och titta på djurskyddsmyndighetens krav för buren. Men om jag har förstått rätt så tycker jag att det är väldigt små krav djurskyddsmyndigheten har på råttburar.