tillökning :D
Jaha då ska man få tillökning i familjen. En kvinna eller man ringde mamma (som är med i djurensvänner och den ända i karlstad som tar emot råttor)
Hoppas de är honor så kanske de kan gå ihop med mina flickor ^^, var sålänge sen vi hade omplaceringsråttor :o
// Stephanie och hårbollarna 

Spännande :)
Kolla bara hur länge de gått ensamma och tänk på karantän utifall så inte råttorna ev smittar varandra.
Qui dormit, non peccat
tyvärr var de två hanar som inte gick ihop med varandra :( vet inte hur gamla de är för jag är inte hemma försen imöra kväll.
Men fick veta att den ena var en axelråtta och den andra var lite "vaksam" eller vad man säger.
Så vi får kanske chansa o ta in en varsin bebis till dem eller två?
+ vad jag fatta på av mamma så bodde ena i en hamsterbur, kanske lite större men ändå förlitet och den andra i en liten fågelbur :s
#1 Ja jag tänkte det, men hur länge ska de sitta i karantän innan vi skaffar bebisar till dem eller så?

Ska du karantäna på riktigt så ska de vara i karantän i minst 6 veckor, och inte i samma hus som dina andra råttor utifall de bär på något luftburet.
Men har de alltid suttit ensamma eller har de blivit särade på nyligen? Kanske svårt att veta ioförsig.
Du får utreda varför de två inte kommer överens med varandra, så det inte är så att den ena är väldigt överdominant. En överdominant råtta kan reagera negativt på ungar oxå så där får man verkligen hålla koll.
Qui dormit, non peccat
hmm ja jag får undersöka saken imöra kväll eller på måndag när jag är hemma
Men tack för svaren :)
Nu har jag hälsat lite mer på dessa två herrar och även fått veta lite mer om dem.
Enligt mamma så verkade de som att kvinnan som hade dem inte hade alla hästar hemma :/
har även sett burarna nu som står ute på altan, en hamsterbur och en fågelbur som är lite större än hamsterburen. eller ja den är högra men typ lika trånga.
de hade nästan inga grejer, de hade pyyytte lite spån i buren, enligt mamma så rörde de sig om 1-2dl spån.
Sen så bodde de inte ihop för kvinnan sa att de slogs. Mer vet vi inte, men eftersom hon var så okunnig så undrar jag inte om hon antog att de slogs när de gjorde upp om rang.
De som aldrig haft råttor förr eller läst så mycket om dem brukar ju tro att när de gör upp om rang eller leker så slåss de. :(
Men mamma tror att de har varit ensamma för länge och att de är förgamla att testa att ha dem ihop
Den ena är ca 2 år och den andra ska vara ett halvår, men inte riktigt säker.
Sen har jag nu haft dem ute var för sig så jag kunde lära känna dem bättre :)
Jerry (2år) är väldigt mysig av sig och vill gärna sitta på axeln och även undersöka. Flickornas bur är ju ganska intressant och försöker ta sig dit men de får han ju inte ;)
Han ger lite protester om man tar tag ihonom inne i buren eller om han håller fast i buren. Så han vill ju ta sig ut själv.
Hubert (halvåret) Osäker och vill helst vara inne i sin kruka. Så tyvärr får man böka lite och ta bort burgallret och sen ta ut krukan och välta lite på den så han kommer ut.
Väl ute vill han gärna vara nära en, under tröjan eller dyl. nervösbajsar och skakar/vibrerar, samt gnisslar tänder. Men en liten stund senare blir han lite mer modig och vågar undersöka och klättra på en (min mage är totalt sönderriven xD)
Så han måste man jobba med så han vill börja komma ut.
Men ingen verkar aggressiv eller så. Dock tycker jag att det är svårt att se på bara en råtta om den visar någon form av överdominans när den är ensam och inte har en annan råtta att "trakassera".
Så frågan är om man ska skaffa kompisar till dem eller ej?
Mamma är jätte osäker för hon vill inte skaffa bäbisar om de inte går ihop med gubbarna :/ för de har vi inte råd med. Djurensvänner betalar ENDAST för jerry och huberts kostnader. inte att skaffa kompisar till dem eller så även om de är lag på det :/
Men vi får se hur det blir :)

Den som är ett halvår tycker jag helt klart att ni ska skaffa kompis till, eller iaf en låneråtta eller låna ut till någon som har en ensam eller en fungerande hanflock. Han är för ung för att dömas ut helt än så länge.
Den som är 2 kan vara kinkigare att sätta ihop med en bäbis, först och främst för att han är gammal, varit med om en flytt som är stressande.
Men prova kan man alltid.
Jag hade nog börjat med att introducera de två hanarna till varandra igen och se hur det går. De kan lika gärna ha slagits/lekt eller varit oense för att de bott på varandra.
Qui dormit, non peccat
hmm ja de tycker jag med.
Men eftersom de bott i samma hus måste man tänka på karantän då med?

Näe de har redan samma bakterier och virus, betvivlar att den förra ägarna brydde sig om att sprita händerna och byta kläder innan de hanterade råttorna.
Qui dormit, non peccat
troligtvis inte, hon hade dem med katterna oxå. tydligen var de katternas bebisar eller så.
Men nu när allt är så nytt och de kom iförrgår så kanske de fortfarande är lite för stressade att introducera för varandra?

Ja jag skulle ge dem lite tid att varva ner, ett par dagar eller så :)
Qui dormit, non peccat
Ja men de är ju bra för jag ska kanske åka bort imöra och komma hem på måndag eller tisdag. Vill helst vara med så inte mamma o lillsyrran gör de själva ;)
Men då ska jag bara hitta en bra plats oxå där ingen av dem varit ^^