Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 663 ggr
123fyra
0

hjäääälp!

Jag behöver en bur mina råttor kan vara i under en vecka, ska åka till några släcktingar en bit bort och tänkte ta med råttorna :3

så jag undrar vad man kan ha för bur.

gärna en man kan ha hyfsat i knät men inte för liten. jag kommer ha ute dom mesta tiden. men dom behöver en bur att resa i och sova, äta och sånt :)

vilket mått tror ni räcker..

tack på förhand, hah :3

zickan
0

Hur många råttor är det?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

123fyra
0

just de, det glömde jag skriva.

det är två råttor. och nu är dom ca. 2 månader. och detta är i sommar !

Gahich
0

Vart du bor kan också vara bra att veta

123fyra
0

uddevalla,

zickan
0

Var hon bor spelar ju ingen roll. Minimåttet på bur för 2 enligt lag: H30, L60,B30. Minimåttet för höjden är 30cm, minimåttet för kortaste sidan minst 30cm. Och få rätt kvm så kan man även köra typ 50*50 i botten.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

hus-musen
0

Som zickan säger, det mått som är lagligt och räcker är 60 cm lång, 30 bred och 30 hög. Så en bur i den storleken behöver du ha till dina 2 råttor. Kika om du kan hitta en ihopfällbar, absolut enklast! 
Sen kan de resa i en transportbur eller en kattbur, de kan man utan problem ha i knäet men de kan inte bo i den.

Qui dormit, non peccat

123fyra
0

med tanke på att det är 2-3 dagars resa så kan det bli jobbigt att fälla upp varje dag :( eller dom kanske kan sova i transportburen när vi ska sova?

hus-musen
0

Nej inte om det är en resa på 2-3 dagar, det är alldeles för litet för dem i en transportbur även om den skulle vara en större modell. 
Inte ett dugg jobbigt att fälla upp, tar 2 minuter max.

Qui dormit, non peccat

123fyra
0

får kolla om jag hittar någon bra bur då. fast jag vill inte lägga flera hundra på en bur jag kanske använder några få gånger..

[Glimmersråttor]
0

Har jag förstått rätt att du behöver en lite större bur + transportbur att ha i knät på resan?

Dvs. en lite större bur som de kan sova i och vara i när ni inte åker bil, och en trasportbur som du kan ha i knät när ni åker i bil?

123fyra
0

transportbur kanske jag har. men en bur som inte tar för mycke plats i bilen!

det kan hända att dom har en där uppe. men jag tror inte det :(

[Glimmersråttor]
0

Ok. Har skickat pm! :)

hus-musen
0

#11 Kolla om du kan få tag på en råttvakt då för en vecka eller om det finns någon som kan tänka sig att låna ut en bur till dig.

Qui dormit, non peccat

123fyra
0

funkar möjligtvis en 50-55x35-40x40 i ca 2 dagar ?

eller är det snålt? :(

[Glimmersråttor]
0

Det blir ganska stor skillnad om buren är 55x40x40 än om den är 50x35x40. De måste kunna sträcka ut sig ordenligt och kunna röra på sig fritt i buren, både på längden och tvären och höjden.

Jag tycker det är i minsta laget med det största måttet 55x40x40. Ju större desto bättre.

hus-musen
0

Håller med Glimmer.

Qui dormit, non peccat

123fyra
0

det är 55x40x40 jag letar efter.