Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1623 ggr
[kattsson]
0

Vikten!

Nu hade jag mer eller mindre uppdatera här om hur ungarnas vikt ligger på. Alltså eftersom jag har haft så många som vägt lite mindre än vad dom ska hade jag tänkt att ni får själva hålla lite koll hur det går med den :) 2 veckor gamla och dom väger mellan 22-26 G, lite litet men tror att dom ökar bättre i vikt så fort dom börjar äta riktig mat. Men iallafall så ligger dom på den vikten nu.

Gia91an
0

Woot! Hur många ungar har du? Mina 9 bebbar ligger runt 50 styck och de är lite mer än två veckor… Eller har jag bara tjockisar? :S

[kattsson]
0

#1 Dom är 10 stycken. Dock är mamman ganska liten oxå men äter lika mycket som kanske 5 råttor på ett dygn :O

Dom ska väl egentligen ligga på 30 och mer vid 2 veckors åldern, så dom ligger lite under det. Men tror det blir enklare att öka vikten när dom börjat äta mat :P

Dom är inte alls mager utan sådär lagomt rund eller vad man nu ska kalla det :P
Men som sagt är lite efter men är ändå rätt nöjd ändå, även om dom är små just nu så är dom ju inte så långt ifrån :)

Gia91an
0

Nej jag reagerade inte alls på att dina skulle vara magra… blev bara så förvånad för jag måste verkligen ha tjockisar här… O.O

Deras mamma är också ganska så liten men hon äter också mycket… De flesta av mina bebbar väger typ 50+ nu… Wierd…

[kattsson]
0

#3 Hur gamla är dom? Mina är 2 Veckor gamla imorn så :P

Gia91an
0

Mina är 17 dagar idag^^ Föddes den 6:e :)

[kattsson]
0

#5 Oj inte så mycket äldre än mina ändå :O
Får se vad dessa bebbar väger när dom är 17 dagar gamla :P

Gia91an
0

Yepp, jag väntar med spänning isf… ;) men jag har nog tjockisar… dag tio vägde de runt 40?

[kattsson]
0

Oj jäklar det var inte illa XD
Hur kan mammans mjölk vara så pass att dem blir så stor?
Min hona ligger hos dem hela tiden nästan :O Jag som gör fel kanske, imponerande hur du lyckades :P

Gia91an
0

Haha joo… de växte som troll de första 15 dagarna… nu går det lite långsammare… ^^

Jag vet inte alls varför mina är tjockare… kanske för att hon fått barnhjälp av min andra hona Vála… Vála har vaktat ungarna och värmt dem när Gwennie ätit… Gwennie kanske fick ladda batterierna eller nått?

För hon har fått sin vanliga mat även om det varit lite mer… Terratos foderblandning fast lite fetare, och bra färskmat… hmmm

[kattsson]
0

Hehe ja dom håller vikten iallafall :P

Idag är ungarna 2 veckor och dom ligger på 23-26 Gram, De flesta ligger på 25 och minstingen i kullen på 23.
Ser bara bättre ut :P Samt att dom börjat öppna ögonen :P

[kattsson]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag är dem flesta lite över 30 G men fortfarade så himla litet, känner att jag inte kan påverka så himla mycket då dom fortfarande dias av sin mamma. Hon ligger hos dem nästan hela tiden men ändå är dom så små? Kan hon ha för tunn mjölk på något sett?
Börjar ju fundera :O

Bild på dem från idag :)

Gia91an
0

De är ju betydligt mindre än vad mina var då… Men de ser ju inte magra ut right? ^^ Det är nog ingen fara… Det är ju möjligt att min Gwennie fick hjälp av Vala med diande? En del djur får ju mjölk när de andra honorna får det… Vet inte om råttor funkar så men ja… :P Möjligt… Mycket söta iaf!

[kattsson]
0

#12 Ja jag skulle inte vilja kalla dem magra men ganska lätta när man håller i dem :/ Man får helt enkelt vänta tills de äter riktig mat, brukar gå fort och bättre då :P

Gia91an
0

Fast de är ju trots allt bebisar så det kanske inte är konstigt^^ Men som sagt, söta som tusan iaf! Mina har börjat äta annan mat nu, och guuud vad de växer!

[kattsson]
0

#14 Jo dom är ju det småbebbarna :P
Jo dom är jätte söta :D Ja dom växer otroligt fort :P

[kattsson]
0

Vägde alla idag, har en som väger 36 G :D
Så det var kul och alla andra på 31-32 G dock :/

[kattsson]
0

Oj, får inte glömma att väldigt många har iallafall börjat smaka på riktig mat :P

[kattsson]
0

Idag vägde många 39 Gram, så dom kommer nog öka sin vikt skapigt bra snart eftersom dom börjat äta mat :)
Så i dagens läge väger dom ca 10 Gram för lite än vad dom egentligen ska ligga på :/

Trollhund
0

De är inte bara små då? För på bilden Ser de verkligen inte underviktiga. Så länge du har koll på att de ökar i vikt och ser hälsosamma ut tycker inte jag att du behöver oroa dig. Är föräldrarna små i storleken eller möjligen syskon till dem?

[kattsson]
0

#19 Pappan vet jag inte eftersom honan var dräktig när jag köpte henne, men enligt mig tycker jag att honan (mamman) ser ganska liten ut jämfört med de andra jag haft, hon har varit så svår att ställa på vågen så jag kan inte säga vikten på henne heller :/

[kattsson]
0

Bild från idag :P

hus-musen
1

#20 Lägg henne i en låda och ställ på vågen, då kan du helt enkelt hålla händerna över så hon inte hoppar ur.

Qui dormit, non peccat

[kattsson]
0

#22 Ska alltid göra ett försök :P

[kattsson]
0

Yey jag fick väga henne :D
Dock 243 Gram.
Hon är inte mager bara liten :/

Trollhund
0

Men gud, vilka sötnosar!

[kattsson]
0

#25 Ja det är dom :)

[kattsson]
0

Idag väger alla över 40 Gram, fortfarande väldigt lite så nu tar jag ut dem till en annan bur så de får i sig den mat dom behöver. Lite mer än en vecka kvar nu och de ska väga 80 Gram… Hmm blir spännande :/

[kattsson]
0

Bild på en av dem :)

[kattsson]
0

Men snart vet jag inte vad jag ska göra, ungarna äter bra m.m. men endå går dom inte upp i vikt, dom får frukost barngröt dom får även middag som barnmat men inget händer :O Finns inte en chans att få upp dem till 80 Gram :O

Gia91an
0

Jag ger mina fullkornsgröt till frukost… och solrosfrön i torrblandningen… och de har växt jättefint^^ Och de ÄLSKAR gröten!

[kattsson]
0

Men det är så konstigt, kan gå två dagar innan dom ens går upp 4 gram :O
Torrblandning har dem oxå hela tiden :/

Gia91an
0

och de får vanlig mat som de vuxna? Det har mina fått hela tiden då Gwennie behövde ganska fet mat för att orka diandet… Så om mina ville äta färskmat så fick de äta kött och grönsaker precis som de stora… och då en stoooor skål med gröt som de fick äta under hela dagen^^

[kattsson]
0

Jo men visst, jag ger dem allt möjligt, grönsaker, kanske inte kött så men korv, köttbullar, rester efter mina måltider som kan innehålla en hel del saker :/ Men ändå inget :O

Gia91an
0

Hmm vad konstigt! :O

[kattsson]
0

Ja verkligen, dom håller samma vikt hela tiden, tar som sagt minst 2 dagar för dem att gå upp 4 gram :O

Ninja
0

Nu har jag inte riktigt läst vartenda inlägg, men funderar lite.. vad menas med "Idag väger alla över 40 Gram, fortfarande väldigt lite så nu tar jag ut dem till en annan bur så de får i sig den mat dom behöver." i inlägg #27? Jag förstår inte.. varför skulle de inte få i sig det de behöver beroende på bur? Det är ju snarare beroende på mängd och typ av mat.

Du skrev någonsans att du inte ger kött men korv, köttbullar och dina rester. Det är ju väldigt vagt och därför är det svårt att ge råd på om något kan förbättras i kosten. Menar, ingen här vet väl vad du äter. Många människor äter inte en helt nyttig kost, och ger man då råttorna rester.. ja, då får ju inte de en fullvärdig kost. Personligen ger jag aldrig rester till råttorna, de får helt egna röror. De kan få smaka lite av mitt eftersom jag äter rätt nyttigt, men vanligtvis kryddar jag hej vilt så det är överlag inte lämpligt.

När du ger gröt eller välling så blanda gärna i rå äggula och någon skvätt olivolja. Du kan även mosa i banan, eller riva lite äpple t ex.
Undvik pasta och vitt ris, ge hellre råris, quinoa, matvete, potatis. Det har bättre näringsinnehåll, är inte bara snabba kolhydrater.
Rå köttfärs går utmärkt att ge. Lax, kycklingvingar (det är toppen eftersom då får de ben = det bästa man kan ge för en god skelettutveckling) etc. Kokt ägg med skal, räkor med skal.
Självklart mycket grönsaker, broccoli är jättenyttigt och de flesta råttorna tycker bra om det. Morötter är nyttigt det med men inte alltid så poppis, dock brukar det gå ner om man river det fint och blandar. Ruccola, spenat, testa allt möjligt. Men välj färska grönsaker för bästa näringsinnehåll. 
Finhacka/mosa allt, på med rå äggula och lite olivolja, så det blir en smaskig röra.

Frukt och bär i matrörorna eller som mellanmål, variera så mycket du kan så de får i sig så måmga näringsämnen som möjligt.

Framför allt; snåla inte på maten. Ungar växer och det snabbt, de behöver mycket protein, kalcium, vitaminer och mineraler för att utvecklas bra. Bara skelettet behöver ju exempelvis inte bara kalcium som många tror, utan fosfor och d-vitamin är mycket viktigt.

Oftast går det åt mer än man tror, men en kull ungar äter mycket! I och med att de växer så är det inga problem att ge dem mer än de äter upp. Givetvis behöver mamman massor av mat med, det skulle hon ju haft redan under dräktigheten (men helt skulle hon ju varit stor nog för en kull, vet inget om henne men om hon dessutom är ung och växer behöver hon ju massor med nyttigheter för att inte bara växa själv utan även föda upp en kull.. fri tillgång säger jag bara.)

Nu har jag skrivit allt detta utan någon större bakgrundsinformation, så om du redan ger maten på det viset behöver du ju inte bry dig. Upptäcker du däremot att något fattas kan du ju alltid rätta till det.

Lycka till, hoppas allt går väl med ungarna.

[kattsson]
0

#36 Mycket av det är det jag ger dem, finns saker jag kan prova ge dem och se om det blir en ändring :/
Mat har dom gott av, blir alltid över om man säger så :) Det konstiga är att dom ändå inte ökar så som dom borde :O

Mamman är rätt liten, ca 243 Gram sist jag vägde henne. Om du det skulle vara varför ungarna oxå är så små :/ Ingen aning faktiskt :/ Ska väga alla imorn igen, och jag hoppas det skett lite ändring från i förrgår :/ Håller tummarna så dom blir blå :P

[kattsson]
0

Nu har jag förstått mig på min våg!
Den ljuger om vikten helt och hållet, ibland är sakerna tyngre eller bara lättare. Testade genom några matvaror. Så då behöver inte råttungarnas vikt stämma :D
Lite lättande eftersom dom då kanske inte väger så lite som vågen visar. Känns knepigt om dom väger mindre än 50 Gram :O
Dock vet jag inte hur jag nu ska kolla vikten, har ingen annan våg att gå efter :/
Ska man bara gå på känslan att dom klarar en flytt?

hus-musen
0

#38 Nej du går och köper en ny våg eller lånar en våg som är korrekt :)

Annars kan du ju vänta tills de är över 6-7 veckor så väger de garanterat mer än 80 gram om det inte är något fel.

Qui dormit, non peccat

[kattsson]
0

#39 Tyvärr är jag arbetslös just nu och kan inte köpa en ny våg för tillfället.
Finns inte heller någon som kan låna ut heller :/

Fjordell
0

Köp på tradera! Jag köpte en jättebra våg där för totalt 50 kr, med frakt inräknat.

[kattsson]
0

# 41 ok då ska jag kolla där :P

[kattsson]
0

Inte fått tag på någon våg än men enligt min mysko väger dom ca 70 Gram, den kan ha fel på ca 9 Gram uppåt eller neråt. Hur som ser det ut att dom går upp i vikt och borde kunna flytta på torsdag/Fredag istället för Tisdag för att vara säker :)