Roan + Roan ?
Måste kolla. Är det fortfarande så att man inte ska para roan + roan? Eller hur ser det ut nu för tiden?

Roan+ roan bör undvikas fortfarande, finns en risk med sånna parningar.
Qui dormit, non peccat
Då vet jag!
Synd dock eftersom jag har två helt underbara roans här hemma. :( Hade blivit en perfekt matchning.
Men men. Bara att släppa den idéen :)
Varför ska man inte göra det? :) *nyfiken*
En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.
Undrar detsamma som #3
//Ellie
http://crapsurraren.blogg.se/
Det är någonting om massavlingen som blev när roans blev poppis. Och det har lett till mycket sjukdomar och snesteg bland just roans. Vilket ökas vid en parning mellan roan + roan. :(
De lider framförallt av svaga blodkärl och dåligt immunförsvar. Jag tror inte att riskerna är lika stora nu längre, men de flesta avråder ändå från att para roan + roan.

Jo under den tid roans var riktigt populärt så massavlades de hos alla grossister. Som alla massavlade djur så fick det olika biverkningar som bla sköra blodkärl som lett till lättare för stroke, inre blödningar mm.
Att avla roan + roan är inte samma sak som att de automatiskt blir sjuka och får ett sämre immunförsvar, eller dör som om man tex avlar pearl +pearl, men det bör ändå undvikas just för att det kan gå illa.
Och hur många zooråttor har toppenimmunförsvar liksom oavsett färg.
Men roans blev verkligen sönderavlade, precis som vanliga blue blev.
Qui dormit, non peccat
Har funnits två uppfödare som inriktade sig på roan ett tag och som inte hade de omtalade problemen.
Har man stamtavla och kan se vad som ligger bakom. Dvs om de kommer från en icke roan+icke roan eller roan+icke roan.
Så är det minimal risk med att få problem att avla på roa+roan en gång och senare om man vill fortsätta så är det smart att köra in icke roan med en avkomma av den kullen.
Men sedan så finns det ju massa mer genetiska saker man bör tänka på med avel.
En dryg sak som kommer med roan parningar. Är att roans är jätte svårt att hitta hem till, även om de har toppen bra linjer bakom. Många förknippar ännu roan med mass grossist avel från zoo.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#8 Men la inte en av dom ner roanaveln just eftersom h*n fick för mycket problem med dom..?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#9 Nej. Ena lade ned pga mycket i livet och barn på g. Hon upptog efter ett tag med att planera kull, men det blev ytterligare ett barn på g och satte istället ut råttorna på foder. Där det står i dagsläget iaf. Andra tröttnade på roan men har kvar linjen, dock avlat in massa annat.
Kanske funnits fler än de två jag tänker på.

#10 tänker nog på samma som du gör, men finns en tredje som la ner pga h*n inte hittade bra avelsmaterial har jag för mig.
Qui dormit, non peccat
#11 kan va samma som jag tänker på. Var ju inte direkt lätt att hitta bra roan linjer förr, nu kan det va snäppet enklare med att det blivit mer vanligt på att dyka upp en här och var i olika kullar. Går mycket upp och ned på de flesta fronter med att hitta bra material om man vill hålla färg :-/. Och om det är massa på gång i livet så orkar man inte heller lägga för mycket tid på att leta.
Funderingarna fortsätter..
Vad jag har förstått av det jag kan läsa mig till. rätta mig gärna om jag har fel eller fyll ut.
Roan är sånna som bleks med tiden? finns i olika tekningar.
Här kommer földfrågan: kan man se på en råtta på engång att den är roan?
Jag menar säja tt jag möter en ettårig råtta hos en kompis . kan jag se det då?
har läst en del trådar på forum om detta .. är ju jättehemskt om det stämmer, många berättar om knallfall döden..
även om föräldrarna och flera steg inte var roan så blev ungarna det.
planerar inget alls ang roan! men är jättenyfiken, ville bara söja det.
*Personlig ägodel till två råttor och två hundar*
#13 Ja det går att se :)
En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.
När ni ändå var inne på ämnet lite snabbt tidigare, så tänkte jag passa på att fråga..
Vilka färger är det man inte skall para med sig själva eller med andra? Och vilka av dem är det som är en absolut no-no, och vilka är det som är som roan, att det kan gå beroende på stamtavlan?
#13 Det stämmer, roan bleks med tiden. Den finns i två olika teckningar - husky och striped.
Är råttan ett år gammal och var mörk från början ser du definitivt att den har blekts. Den får ett så karaktäristiskt utseende (här har du en bild på en blekt svart roan). Hade råttan däremot en ljus färg från början kan den efter ett år se helt vit ut, och då kan man inte helt säkert veta. På små råttbebisar kan man se direkt att de är roan, eftersom de har en av de två teckningar roan "kommer med", striped och husky. ^^
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Men vadå, det där har väl knappast någon bra grund? Finns ju lika många svarta råttor med grossistbakgrund. Är föräldradjuren underbara skulle inte jag tveka. Däremot skulle jag tänka på att försöka få in "något annat" i nästa steg. Tror inte på att avla enbart på grossistråttor med varandra i för många generationer. De kan vara mer närbesläktade än man tror och problem som födsloproblem, dåligt immunförsvar och dålig tillväxt har en tendens att öka om man korsar dem i för många steg. Man ska nog alltid försöka tänka på helheten. Det räcker med en utparning så har man fått in en mängd med massa nya gener. Fundera över de tilltänkta avelsdjurens egenskaper, och alla egenskaper du vet om bakåt och bland syskon. Finns det några matchningar? Finns det saker du gärna förstärker och saker du mindre gärna förstärker? Brister den ena råttan i egenskaper, som den andra kompenserar för? De egenskaper som finns på båda sidorna blir förstärkta i avkommorna. Det gäller i ännu högre grad om djuren misstänks vara närbesläktade. Två djur med mycket tumörer bland syskon kommer till exempel sannolikt få avkommor som i ännu större omfattning utvecklar tumörer, och tidigare än föräldradjuren. Det är väl lite basic sådär, men ändå aspekter som folk lätt glömmer när de sätter ihop två djur. Det finns så mycket saker att ta hänsyn till, att jag anser att huruvida båda är roan eller inte får en väldigt underkastad betydelse.
Älskar mina stora små vänner..

Man ser på ögonen om ungarna är roan. Kolla i varianttråden på roanögon så förstår du kanske hur jag menar. Funkar inte på rödögda varianter, dock. Där får man gå på blekningen.
Älskar mina stora små vänner..
Ok tackär kanske trög. Men om jag möter en ettårig som jag inte vet hur den såg ut innan den blektes är det bara ögonen jag kan se det på då. Kunde inte öppna sidan från telen. Får titta senare. Och är alla med den teckningen toan då?
*Personlig ägodel till två råttor och två hundar*
Finns det någon uppfödare i Sverige som har avlat "seriöst" på roanråttor?
Med seriös avel på roan då menar jag en uppfödare som kan svara på olika frågor (bl.a. med sin egen och andras erfarenheter) som rör roangenen.
När man ser olika upprepade resultat i sitt avelsarbete med roan och kan svara på frågor om roangenen, då har uppfödaren inriktat sig på roan avel :)
Det kan ta flera år att studera hur roangenen fungerar osv.
Hur påverkar roangenen andra färger/teckningar?
Varför finns det bara 2 teckningar i roanaveln, husky och striped?
Varför bleks vissa roan endast lite?
Varför bleks andra roan mycket så de nästan blir helt vita?
Vilka sjukdomar/problem dyker upp i roanavel?
Vad händer när man parar 2 roanråttor i flera generationer efter varandra?
Vad händer när man parar roangenen med h-genen?
Påverkar roangenen livslängden eller inte?
Vad vet man om roangenens ursprung?
Varför kommer man inte vidare i roanaveln om man har gjort ett seriöst försök?
Såna frågor vill jag ha svar på från en uppfödare som har inriktat sig på en särskild gen :)
#8 Jag vet ju i alla fall att Silvers (min roan-pojkes) fader var Roan. Men tror att hans moder var PEW (om jag inte sett fel när jag tittat på bilderna).
Han är helt underbart lugnt, vilket också gäller för min roanflicka. Och jag fick sån magkänsla att här hade man kunnat få fram riktigt fina individer. Inte minst till sättet. Men jag vill självklart inte att det ska gå snett på något sätt.

#19 Jodå det fanns det, minst två iaf. Nu är det ingen som avlar specifikt på roan vad jag vet.
Qui dormit, non peccat
#21: Vilka då?