Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 580 ggr
Sunmaid
0

behöver lite hjälp

Hej!

ska få mina råttor imorgon :D . Undrar bara lite:

Ska råttorna ha torrfodret hela tiden i buren (fri tillgång) eller ska man ge det samtidigt som man ger den andra maten? Och till toan, kan man ta vanlig sand från en sandlåda eller måste man köpa någon speciell. Jag har Toa-Lätt i buren men har hört att man inte ska ha samma sak i toan som i buren för då ser råttorna inte skillnad. Om man ska ha något speciellt i toan, några förslag? Kan man föressten ha en transportbur för marsvin till råttor?  

p.s kan man ge råttorna risifrutti?

lolaisdenied
0

Hej. Så kul att du ska skaffa råttor:) Torrfodret bör de ha fri tillgång till. I toan kan du ha kattsand. Råttorna skulle nog bli glada om de fick smaka på lite risifruttiGlad

virre_pix
0

Hej!

1. Ja råttorna ska alltid ha tillgong till Torrfoder i buren.
  2. I toan är det bra att du har kattsand fast då moste du försöka få tag i en parfymfri sort. Ta inte sand utifrån för den kan ineholla ohyra.
  3. Rese buren ska vara ganska stor och råttan ska kuna röra sig fritt i den. det skall också finnas ett litet hus i buren. Och vatten.
  4. Och risifruttin, jag har hört att det inte är så bra med mjölkprodukter  men det kan väll inte skada nån gång.FlörtVirre
zimzon
0

Ja, fri tillgång till Torrfoder måste de ha. Färskmat bör de få varje dag också, men behöver inte ha fri tillgång.

Jag tycker att Eldorado kattsand är jättebra att ha i toalådan. Det är små korn och den klumpar sig bra när de kissar på den så det är lätt att ta bort kiss och bajs med en kattsandspade och det luktar inte illa och dammar inte så mycket.

Ja, en transportbur till marsvin är nog jättebra. Jag har en kattransport till mina råttor. Det spelar ingen roll vilket djur den är gjord för. Det viktigaste är att den inte är för liten och att råttorna inte kommer ut ur den.

Risifrutti kan man ge. Om råttorna får vänja sig sakta så kan man ge dem mjölkprodukter. Men det är inte bra att ge mjölkprodukter om de är sjuka eller rosslar eftersom att det är slembildande. Men annars är dte helt okej att ge dem ibland.

Råttor kan är det mesta som vi människor kan äta. Men man bör bara inte ge onyttig och fet mat för ofta för då blir de lätt tjocka. Men det är inget farligt att ge någon gång ibland. :)

Galathil
0

hej hej!

torr foder bör dom ha hela tiden (från råtta till råtta dock)

du bör köpa sand från en djur affär, risk för sjukdommar osv om du tar utefrån! sand kan du ha i hela buren men att det sk avara skillnad o bur och toa har jag inte hört nångån..?

jag lörde mina råttor att gå på toa iaf! har spån i min bur och lite i toan.. i början fick jag ta lite avföring och lägga i toan tills dom fatta :)

lycka till med dina råttor!

Bellona
0

Ang mat så läs den här artikeln om du inte redan har läst den :) http://rattor.ifokus.se/Default.aspx?ArticleId=ea5d85dc-3a21-4fb2-aedb-b40acc0d3af9

ett tillägg är att hela räkor är bra för de innehåller selen som hjälper till att förebygga bakbensförlamning hos äldre råttor.
Torrfodret ska vara basen i en råttas matsedel och det ska man som de säger låta dem ha fri tillgång till :)

lycka till med råttorna!