Råttor iFokus

Råttor

Etikettannonsering
Läst 1659 ggr
fiiiyah
0

Kull i Gävleborg?

För flera långa månader sedan bestämde jag mig för att skaffa råttor igen, något jag velat i flera år. Men så har vi flyttat och det har renoverats och dittan och dattan men nu är det mesta klart, nu ska jag bara bygga en bur då jag inte hittat någon som fallit mig i smaken hehe Oskyldig

Det här med att googla på uppfödare är inte det lättaste tycker jag, så skulle vara enormt tacksam om ni som har kullar kunde sätta en liten tass här och kanske länka till era sidor?

Jag hade honor förr så nu hade jag tänkt prova på hanar, två eller tre. Och finns det absolut ingen kull på g så kanske någon kan svara på vart djurmagazinet i valbo tar in sina råttor? De har haft jättefina och lugna råttor där. Ni brukar ju veta sånt :D 

Tack på förhand!

Min blogg: fiiiyah.blogg.se

Här bor jag: stallstenvik.blogg.se

Crapsurraren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har två grabbar från djurmagazinet i valbo..
Dom heter Ghost och Slash och kommer från en gammal polare till mig inom reptilvärlden (kent heter han och bor i dalarna) Han är inte reggad uppfödare men ungarna är väldigt mysiga.

//Ellie

http://crapsurraren.blogg.se/

fiiiyah
0

Om det är reggade uppfödare eller inte spelar inte så stor roll, man kan ha bra råttor ändå :D Föder han upp till reptilmat i grunden eller? 

Kommer de från gamla eller nya djurmagazinet? :D

Crapsurraren
0

#2 Yes stämmer bra det men han håller väl på att sluta med reptilerna nu och bara levererar bra rådisar och möss m.m till affärer istället vad jag förstått.

Dom kommer från nya där i onoff huset :) Köpte dom i slutet av februari då. Dom är födda 3/1 -12 :) så dom är bara +3 månader nu :D

Dock så fick jag hem dom och insåg att dom var fulla med skabb så tog kontakt med djurmagazinet och fick efter mycket om och men som kompensation medicin för det. Så kolla igenom dom noga om du bestämmer dig för att ta därifrån.

//Ellie

Fridborg
0

Transport kan alltid ordnas (tex på transport i fokus) så leta i första hand efter privat uppfödare även om de kanske inte är i Gävleborg är mitt tips, djuraffärsråttor är sällan avlade att bli bra sällskapsdjur :)

Crapsurraren
0

#4 det håller jag inte med om angående dessa råttor. Dom är extremt mysiga i temperament och har bra föräldrar :)

//Ellie

Fridborg
0

#5 If you say so :P Personligen hade jag inte vågat sälja till affär, man vet aldrig till vilka hem de hamnar…

Fast det kanske inte finns någon marknad förutom affärer där uppe?

Crapsurraren
0

Det är extremt dåligt med uppfödare här faktiskt. Dom som finns här är också ofta besläktade med. Men arken zoo föder upp genom grossist, djurmagazinet från Kent som är privat då… Hans rådisar är som sagt helt underbara. Jag led med honom när jag ringde angående mina som fått skabb genom att han har så många därhemma. Men han hade inga sjukdomar där så det borde ha blivit efter leverans dit tyvärr. sånt som händer dock.

//Ellie

Fridborg
0

#7 Lustigt att det finns så få uppfödare :O Inget som någon där känner sig manad att bli? :) Inaveln kan man ju fixa med att importera, från andra delar sverige och utomlands :)

Men ja, tråkigt att det inte är någon förutom Kent :/

Crapsurraren
0

Jag har velat bli faktiskt efter lite studerande av genetiken men eftersom jag har en allergisk sambo så kommer det inte hända tyvärr.

//Ellie

Fridborg
0

#9 Vad tråkigt! :/

bankfack
0

Men långt till uppfödare? I Gävle? Nä. Knappast. Ni har ju Shannaras/Wintermynta runt knuten i Örbyhus (tar 45 min med tåg) och det går få tag i en massa uppfödarråttor som skickas norrut från Stockholmstrakten.

fiiiyah
0

Nog finns det väl uppfödare, men vissa tar ju "bara" två tre kullar per år och de som jag har hittat hittills har haft de flesta bebbarna tingade så :/ 11# har de nå på gång eller? Måste kolla det :-) visst kan man ta råttor som är långt bort, men det kan ju vara trevligt att träffa dom först :-D spelar inte superstor roll egentligen, har aldrig provat så ska inte säga nåt :-D är uppfödaren seriös sår det väl lugnt :-D Tips på fler uppfödare? Som har på g eller redan fått bebbar som inte är tingade?

bankfack
0

#12 på Svenska råttsällskapets hemsida finns en lista med uppfödare, du kan ju höra med uppfödare där? Shannaras har en hemsida med kontaktuppg, eller så kan du pma här. Folk är i allmänhet väldigt trevliga. Vet inte vad de har till salu just nu, men du kan ju höra efter?

fiiiyah
0

Ja jag har hört för hos några där tidigare, kanske kommit nå nytt, ska kika! Det är så svårt med alla hemsidor, vissa är inte uppdaterade på år och dagar :-$ Shannaras hade väl inget nytt vad jag kunde se sen var det inriktning på agouti, den enda färgen jag inte fallit för :p har hittat en kull hos en uppfödare som jag verkligen gillade så har mailat och inväntar svar :-D

bankfack
0

Fast det är ju mycket bättre att bara mejla folk och fråga än att hoppas att hemsidorna är uppdaterade? Men lycka till iaf :)

fiiiyah
0

Jaa självklart :-D mailar ju såklart om jag hittar nåt :-D

Virkan
0

Min råtta ska få en kull när som helst. Honorna ska ej vara till salu, men pojkarna kan köpas. Det är ju en bit att åka, eftersom jag bor i västernorrland, två timmar från sundsvall (uppåt)… Bara så du vet ;)

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

fiiiyah
0

Jaa självklart :-D mailar ju såklart om jag hittar nåt :-D

mandyosv
0

Någon som vet runt gbg?

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

råttor
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej!

jag har två honor som vill gärna ge bort till någon. jag kan inte ha de längre på g min alergi. jag bor i stenungsund men kan lämnas i göteborg.

bilden är från google men mina råttor är lika.

f_kebab@hotmail.com

[kattsson]
0

Jag har varit uppfödare för ett tag sedan, efter det hade jag ett uppehåll från råttor. För 2 veckor sen köpte jag en dräktig hona och har nyligen fått ungar.
Finns i Bollnäs iallafall :)

fiiiyah
0

Läste precis din tråd! Vad vet du om honans bakgrund osv? Har bestämt mig för att ta mina blivande råttor ifrån någon som vet så mycket som möjligt om bakgrunden några generationer tillbaka. Så man vet på ett ungefär hur det ser ut på temperament och sjukdomsfronten…

fiiiyah
0

#21 igen!

Är det du som är rattways på bdb? Har skrivit till dig där isåfall i en kommentar på bilden med bebbarna!

[kattsson]
0

#23 Ja det är det, kul att du hittade mig där, hehe :)
Kan inte gå så långt tillbaks eftersom hon var dräktig när jag hämtade henne :)
Men har fått information av ägaren som hade henne innan :P

KickanW
0

Tänkte bara meddela att jag rätt ofta åker Stockholm - Hudiksvall och kan hjälpa till med transport. Tåget stannar alltid i Gävle och Söderhamn också! :)

fiiiyah
0

#25 Det kan vara bra att veta! :D Har dock hittat mina framtida rådisar hos kattsson som inte bor allt för långt bort!

Terato
0

Jag finns också! Är inte så aktiv i forumsvängen längre men har en gång i tiden spenderat väldigt mycket tid på rif, skrivit många artiklar och varit Medarbetare. Och även om jag inte är allt för aktiv här så är mitt råtteri fullt aktivt. Jag bor i centrala Gävle och planerar att ha en kull i juni, honan kommer att skickas på parning inom kort. Väntar mig svart, agouti och ev mink och cinnamon i Rex och slät, förhoppningsvis även med lite teckningar och pannfläckar. Mer info kommer på hemsidan inom kort; www.teratos.webs.com Kommer anstränga mig lite extra när jag har kullar att göra kulltrådar och liknande här inne. Jag är annars lättillgänglig, nås på saraostlund1986@@gmail.com och telefon 0768757528. Finns också på facebook under Sara Östlund, där jag är mest aktiv och där det troligtvis kommer dyka upp lite bilder och så med.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

fiiiyah
0

I know Terato! :D dig kontaktade jag för många många månader sedan, om du kommer ihåg? :D Ska hålla koll på din sida och här då så kanske jag utökar min flock då. Bra, visa att du finns! Det är skitsvårt att hitta uppfödare i Gävleborg :p då kan man bli vän på fb alltså? Oskyldig

Terato
0

Ja, men då var det som jag trodde! Ja, jag borde försöka synas lite mer. Men jag uppdaterar iaf alltid min hemsida vid nya planer, och det finns vikter och info om alla mina djur där, samt stamtavlor. Och jag mailar gärna med köpare så dra er inte för att kontakta mig, även om jag inte är inne på forumen så ofta. Det går också bra att bara besöka mig, både när jag har kullar och inte, om man bara vill klämma lite på vuxna råttor eller bebisar. Jag har haft planerade kullar i princip hela tiden men har haft lite otur med avelsdjuren. Det är lite så när man har få djur, ibland visar det sig att dom inte är lämpade. Och ibland tar inte parningarna. Så alla parningar jag planerat att ha hos mig det senaste året har av olika anledningar inte blivit till. Den enda som blev något är samarbetsparningen med zickan. Men jag hoppas det går bättre den här gången. Jag tycker Gävle är ett ganska bra område att bo i som råttägare. Jag har råttor från shannaras, bad seeds, ladugårdens och Zickan. Tror inte man ska dra sig för att fråga, som zickan, hon skulle ändå upp till Stockholm med syskon till min hane, så då kunde vi mötas där. Vill man träffa ungarna vid 3-veckorsåldern så kan man ju ta någon närmare. Med Perssons bussar åker man tur och retur till Stockholm för 200 kronor. Upptåget till Örbyhus är ännu billigare, speciellt om man är under 20. Jag var förut rädd för att resa men lärde mig när det när jag började med råttor. Nu för tiden besväras jag inte ett dugg av t.ex. tunnelbanan i sthlm eller byten. Men det är klart, det kostar ju lite i längden. Men det behövs helt klart fler uppfödare. Vem vet, några av er som skriver här kanske blir uppfödare i framtiden! Ja, men absolut! Men skriv gärna att ni är härifrån, så jag kan koppla ihop namnen. :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se