Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1198 ggr
Idrus
0

Rädd för katter?

Sitter just nu hos min pojkvän, som har katter. Fyra stycken för att vara mer exakt. Han har de sällan i sovrummet, men de har såklart kutat in här ibland, och varje gång jag tar med mig min råtta och hon ska vara här blir hon helt annorlunda. Hon vill inte gå ut (kutar ut direkt annars och härjar som en apa hemma), när jag tar ut henne ändå sitter hon "gömd" bakom en lampa el liknande, eller som nu - bakom datorn. Känner hon av kattlukten? Att de är därför hon blir så här?

Någon som har råttor som reagerar likadant?

Besök gärna min blogg.

[Ratass]
0

jag behöver bara ha klappat en katt så blir de helt paralyserade när ja komemr hem :/

Idrus
0

#1 Aha då är de antagligen det då FörvånadObestämd

Besök gärna min blogg.

Ruzicka
0

När jag skaffade katt blev mina gubbar jätterädda. De gick inte ur sputniken i taket på en vecka. Jag fick mata och ge dem vatten för hand så att de skulle få i sig något. Men efter det vande de sig, och efter några veckor blev de precis som förr.

Så, ja. Det är mycket troligt att det är pga katterna, men det går antagligen att vänja henne vid lukten med lite tålamod.

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

[Myraan]
0

Min ena tjej såg en av mina katter förut och hon blev typ "slapp". Sen gick hon in i huset. Hon nuddade självklart inte katten men hon verkar annorlunda. Hon kanske blev rädd hon också. Stackarna.

ceccie
0

Jag hade 2 råttor när salem min älsta katt kom hem som katt unge. Han t o m rymde in i buren o sov där. Så jag fick sätta för luckan. Men jag tycker det e en normal reaktion att dom blir rädda

MSkalleberg
0

Mina råttor är livrädda för katterna, så länge de inte är i buren. Men om en katt kommer in i rummet och de är i buren så blir de ändå paralyserade ibland beroende på hur nära katten är.

Jag kör på stängd dörr till mitt rum där råttorna är men låter katterna komma in ibland när jag är där för att iallafall försöka vänja de båda olika djuren vid att det finns andra djur i huset.

hus-musen
0

Katten är ju ett rovdjur och råttan ett bytesdjur. Råttan blir vettskrämd, kan bli stel och ohanterlig, spotta och fräsa, eller helt enkelt så rädd att den gömmer sig och vägrar komma fram.

Hur som helst så har man en känslig råtta så kan de faktiskt dö av skräck. Andra råttor skiter fullkomligt i katter.
Vänj dem långsamt så kommer det troligtvis att ordna sig, men alla råttor accepterar inte katter.
Pojken hemma skulle attackera dem omedelbart tex.

Qui dormit, non peccat

Idrus
0

Tack för era svar. Intressant hur de kan betee sig fast hon aldrig träffat på en katt. Hundarna har hon aldrig varit rädd för, utan de är just katt-lukten! Glad

Besök gärna min blogg.