Bantningstips?
Min fina Sigrid behöver banta! Jag vet bara inte riktigt vad jag ska göra för ändring i maten hon får! Jag har ändrat en massa och visst har hon nog gått ner lite grand men skulle behöva gå ner lite till! (tror jag) Hon är ca 2 år så visst är det okej att hon har en stor rumpa och kvinnliga former men hon har en lite för stor, slapp mage! Hon vägde 522 g när vi var hos vet innan hennes tumör opererades bort)
Förr fick Sigrid ganska mycket pasta och ris som säkerligen är orsaken till hennes övervikt! Vi drog ner mycket på det för ganska längesen och nu för hon nästan ingen pasta/ris/potatis alls. Banan, majs, ägg och sånt fick de också ganska ofta men det har vi också dragit ner på mycket.
För övrigt är Sigrid en pigg och glad tös som motionerar ganska mycket och är ute och undersöker världen minst 1 - 2 timmar varje dag. Studsar och klättrar och springer. Såklart inte lika mycket som i sina yngre dagar men…
Idag äter Sigrid;
Torrfoderblandning som de alltid har tillgång till;
9 dl Axa grynblandning
1/2 dl Hirs
1/2 dl Bovete
2 msk rat complete
2 msk viltfågelfrö
1 msk solrosfrö
1 msk torkade groddar
Färskmat 1 gång/dag
Grönsaker och frukt varje dag i form av kokt broccoli, kokt blomkol, kokta morötter, päron, äpple, banan (lite ibland), vindruvor, tomat, gurka, sallad osv……
kykling med ben ett par ggr/ vecka, ibland lite annat kött också/istället. ägg med skal (ibland) knäckebröd ibland…
någon liten hasselnöt, valnöt eller mandel ibland…
Ibland litelite ris/pasta och sås för att lura ner grönsakerna!
(tror jag fått med det mesta!)
Är det något ni känner att jag borde utesluta eller dra ner på ännu mer? Jag vill ju inte ta bort saker hon behöver för att må bra! Eller tycker ni att det ser bra ut - att jag helt enkelt ska fortsätta som vanligt och bara acceptera att hon är en liten tjockis?
Bilden är på Sigrid för några veckor sen innan hennes tumör opererades bort (när hon sitter och äter såklart ;) ska ta en nyare bild…
ta bort solrosfröna ur torrfodret, det är väldigt fett.

Ja fröer, nötter, mandlar osv innehåller massor av fett, så de bör man undvika till tjockisråttor. Men hon är 2 år gammal damen, i den åldern får mina gärna lägga på sig lite för då klarar de ev sjukdom bättre. Men de ska inte vara så de blir feta såklart.
Rat complete är ett foder som en del råttor blir tjockisar på.
Du ger dem söta frukter, undvik dem med. De behöver inte ha dem. Fisk, räkor och grönsaker är bra mat, likaså kyckling och nötkött.
Qui dormit, non peccat
#1 och #2 tycker ni att jag bör utesluta frön och nötter HELT? inte ens att hon får lite grann?
#2 jaa vi ska inte banta bort hela henne! :) Så superduper tjock är hon ju inte..
hmm.. okej vi drar ner mycket på frukten också då! Räkor får dom ganska ofta :) öka på med fisk kan vi ju göra för de får dom inte ofta alls då jag knappt äter det själv heller, kanske dags att äta mer fisk för mig också :P och grönsakergrönsakergrönsaker! Tack så mycket för råden!

Jag har inte några som helst nötter eller fröer i mitt foder, finns ingen anledning att ge sånt om man inte har magra råttor, växande ungar eller dräktiga honor som kan behöva det lilla extra.
Så jag hade uteslutit det ur fodret.
Som godis kan det ju vara uppskattat dock, mina älskar hasselnötter och det ger dem lite motion att få upp skalen oxå. Men de får sällan nötter, mest runt jul när de finns överallt.
Man kan ju ge samma näringsämnen som fröerna och nötterna har genom andra livsmedel :)
Qui dormit, non peccat
#4 Ja okej tack! :)