Bakbensvag
Sitter och velar åt och fram. Min äldsta gubbe som snart är 2 år och 4 månader har blivit mer svag i kroppen, och tappat lite vikt. Men nu så upptäckte jag att han inte använder höger bakben i princip. Verkar inte svullet och han reagerar inte när man rör tassen heller. Och som sagt har han blivit lite svagare på bakre delen allmänt upplever jag det som. Jag har läst vad man kan göra när sånt sker. Men i det här fallet kanske det bara är åldern och det är dags att låta honom få somna in :( Men jag läste något om antibiotika, kan det vara värt att pröva tro? Någon som gjort det på en äldre gubbe? Och alltså sett resultat. Han är pigg i övrigt. Jag ska boka tid hos veterinären imorgon men velar som sagt åt och fram. Min hjärna säger en sak, men hjärtat en annan. Jag förstår nog att det är bäst att låta honom somna in, men jag har lite svårt att ta beslutet idag. Han är något alldeles extra och en av mina första råttor. Så tanken att spike inte längre ska finnas gör lite för ont.

Du kan inte behandla bakbenssvaghet om det beror på ålder, det enda du kan göra är att förebygga så gott det går och behandla om det är pga en skada eller sjukdom.
Så länge han äter bra, håller vikten och är pigg och frisk så hade jag låtit honom vara. Blir det mycket värre så hade jag tagit bort honom.
Qui dormit, non peccat
Nä och i det här fallet går det ju misstänka att det är pga ålder. Men han har som börjat pipa lättare när dom andra är och klämmer in sig bredvid honom / på honom. Vill inte låta det gå för långt så att han lider av det. Och när han måste släpa fram ena benet så känns det inte som att livskvaliten blir lika bra. :/
Hade antibiotika hemma och prövade. Annars hade jag beslutat att han skulle få somna in eftersom foten inte användes. Och han använder sin fot! :) så ska pröva ge det ett par dagar. Så kanske var han sjuk då eller gjort illa foten även fast han inte reagerade tidigare när jag kände på foten. Så han var inte bara en gammal gubbe då kanske :) jag hoppas att det får innebära mer tid med min gubbe :)

Ja kan ju vara så att han skadat sig eller något, det kan man ju behandla. Skoj att han verkar pigga på sig igen 
Qui dormit, non peccat
Ja jag är hur glad som helst. Han är hur pigg som helst annars så :) och nu verkar han vara helt återhämtad :) Så får väl hoppas han har några extra månader i sig då. :)