Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 853 ggr
viggelo
0

hjälp

hej,snälla hjälp en första gångs ägare till 3st honor på 8 veckor.

Den minsta flickan har börjat nysa och ibland gör hon det jätte många gånger,har försökt läsa på men hon har inga andra symtomer.blue som hon heter är pigg,matglad och väldigt social.

Inte snorig eller annorlunda i sitt sätt

tacksam för alla svar

Crapsurraren
0
Crapsurraren
0

"

Förkylning om och om igen, hur botar man?

Först ser man över miljön där råttorna bor. Är buren ordentligt ren?Vad använder du för bottenmaterial? Byter du det tillräckligt ofta? Finns det gammal inredning som behöver kastas för den har blivit nerkissad? Har du träsaker i buren som dragit till sig urin? Urin bildar ammoniak och det gör råttorna sjuka i längden.

Andra saker som är mer självklara är att kolla temperaturen i rummet där råttorna bor, inte ha drag, (behöver du vädra så lägg en handduk över buren under tiden). Det kan också vara torr luft i rummet, det avhjälper du genom att lägga en våt handduk på elementet.

När du gjort ovanstående och råttorna ändå inte blivit bättre kan du börja med lite huskurer:

Roiboos the

Roiboos är ett rött te som innehåller antioxidanter. Tänk på att läsa på förpackningen i affären så det inte innehåller thein (då är det blandat med svart te).

EmmaG har skrivit ett recept som man kan ge sina råttor vid förkylning:

Låt vattnet dra 6-8 minuter med te och 1 klyfta vitlök. Sila.

Blanda i honung och juicen från en apelsin skiva, låt det svalna till ljummet och ge de i en dricksflaska. Låt dom inte ha det mer än max 2 dagar då det kan mögla sedan.

Kolloidalt silver

Jag brukar ge mina kolloidalt silver i dricksvattnet. Det finns att köpa på de flesta välsorterade hälsokostaffärer. Silver dödar bakterier och är helt ofarligt.

Blir dina råttor fortfarande förkylda efter att du gjort ovanstående bör du uppsöka veterinär och få antibiotika."

//Ellie

http://crapsurraren.blogg.se/

viggelo
0

hej,tack för svaret, vi städer varje dag och använder pappersströ, Tvättar även de sovplatser flera gånger i veckan och använder bara allergivänliga produkter.

Men funderar om dom fått drag,fast jag har ett tyg på två vägar om buren och har en fleece filt över buren när jag vädrar eller städar. Har faft dom i 3 veckor och det är bara en som nyser. Hhh ska pröva dina recept hör av mej om det blir bra. tack så mycket för din hjälp mvh vickan