Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 682 ggr
Nezzie93
0

HJÄLP

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag behöver hjälp mina tjejer verkar ej må så bra o dom ser ut sådär som på bilden just nu o de var jätte fina i pälsen förut vad ska jag göra:( tacksam för svar:( de fick lite grenar i buren iförrgår och lite non stops tänkte om de kan ha fått pollen chock eller fått någe av chockladen fast de var mer stressade och magra förut men nu är dom ej stressade längre vad jag tycker och de dricker och äter som sagt tack för svar

Gia91an
0

Det kan vara det att de har tvättat sig så att det blir lite ruffsigt och kanske även lite vätska från putsningen. (Råttornas saliv bland annat blir röd i kontakt med luften) som färjat av sig i pälsen.

Annars ser jag faktiskt inte här vad som är fel :O Ingen närmare bild eller så? Eller bättre beskrivning?

mickro
0

dom ser lite "ruggiga" ut. Ingen som verkar förkyld?

Ninja
0

Hur gamla är de? Verkar båda må dåligt? Visar de andra symptom, som t ex tröttare än vanligt, röda om nosen (snoriga)?

Vet inte om det är vinkeln på bilden, men hon ser lite "konstigt" tjock ut på bilden. Är hon överviktig eller kan hon ha en tumör?

Elinisa
0

Kan inte heller se något särskillt på den bilden..

Nonstop bör du inte ge till råttorna överhuvudtaget. Det är inte alls nyttigt för dem. (Om du absolut vill låta dem smaka, så skulle jag inte ge mer än en liten bit av en.)

Är det något annat än att du tycker de ser lite lurviga ut som får dej att misstänka att de inte mår bra?

Kliar de sej mer än vanligt? Då man tar grenar direkt utifrån kan det följa med tex löss& skabbkvalster från vilda råttor& möss. Kolla på huden om de har små sår efter att de kliat sej. Löss kan man se med blotta ögat. De är små& röda& äggen liknar små sandkorn som sitter fastklibbade på pässtråna. (Om det skulle vara ohyra vet jag inte om det hinner bli så mycket så man kan se det på bara två dagar… Fast det behöver ju iof inte vara pga grenarna. Ohyra kan de ju få hursomhelst.)

När menar du att de verkade stressade? Då du nyss skaffat dem, eller nu senaste dagarna?

Är de lika pigga som de brukar, eller ligger de& vilar mer än vanligt? Har de snor runt nosen &/eller nyser? Tänkte också om de har åkt på en förkylning, -ifall de är uppburrade..?