Klicker-träning
Hej!
Jag funderar på att skaffa råttor till hösten (lite mer än funderar då jag redan inversterat i en gigantisk bur). Men jag undrar om det är någon här inne som flitigt har klickers-tränat sina små djur? hur gick det? Hur mycket kan man lära dom? Har hört följande tricks men ej från samma individ:
*Apport
*snurr
*high 5
*Hissa flagga (miniflaggståg)
*Komma på inkallning
*hoppa hinder(agility)
*stå på bakben
men är det någon som lärt den typ "rulla runt" "stanna" "sök"? aldrig haf en råtta tidigare och vet inte hur högt IQ de har.
Mvh
Inte hunnit träna mina så flitigt än men vet ivf att några lärt råttorna puss också :)

Råttor har väldigt högt IQ rent generellt, men de är inga lydiga hundar. Vill du ha något att regelrätt träna så är det fel djur för dig, råttor är lite mer som katter till sättet. De kan göra allt, men bara på deras egna villkor och när de har lust.
Mina kan bara grundkommandon: hit, gå, nej, varsågod, upp, stanna, stå, puss och säkert något mer jag glömt. Räcker länge det för min del. Har inte använt någon klicker till det, har aldrig fattat vad klicker är bra för.
Rulla runt, sitt och liknande kommer du troligvis inte att lyckas med alls då det inte är rörelser som är förekommande hos råttan. Sök kan du kanske, beror helt på hur råttan är.
Klättra, ner, busa, stanna, toaträna osv går utmärkt.
Qui dormit, non peccat
Det är ju så gott som omöjligt att lära ett djur en rörelse de inte gör naturligt. När man tränar en hund sätter man ju bara ett kommando på en naturlig rörelse. Rulla runt och sitt kommer du alltså, med allra största sannolighet, aldrig kunna lära någon råtta då de varken sitter eller rullar runt naturligt. Sök, möjligtvis. Men spår är nog lättare för råttan.
Att köra helt "klickerträningssättet" med råttor funkar inte helt bra. Att på riktigt klickerträna betyder ju att djuret ska erbjuda trick själv. Det brukar inte funka då råttor inte är tålmodiga djur -allt ska gå snabbt. Och det kommer antagligen sluta med att råttan går därifrån. Däremot om man vill använda en klicker så kan man väl använda sig av shejping. Alltså att man leder råttan till det man vill att den ska göra och sen klickar och ger godis. Men detta går lika bra att göra utan en klicker och bara använda rösten :)
Om man kan klickerträna guldfiskar ser jag ingen anledning till att det inte skulle gå med råttor. Har inte provat själv, men Varghund har. Tror dock hen inte hade tid och tålamod att hitta ett godis som fick igång dem ordentligt. (Skulle själv prova med vaniljsås om jag någonsin ger mig in i det.)
Har hört om folk som viltspårar med sina råttor, men har aldrig fått bekräftat om det är helt sant eller ej. Vet dock att de används till minröjning i krigszoner.
Angående intelligensen så kan jag ju meddela att våra råttor är smartare än både hunden och åtminstone den ena katten. Den andra katten är smart nog att inte utmana råttorna på något vis, så huruvida hon eller dem är smartast är ännu obekräftat. ;)
Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.
Min hemsida - ta gärna en titt! 

#4 Fel sorts råtta, det är GP man använder för minröjning.
Qui dormit, non peccat
#5 Verkligen? Jag har uppfattat det att det är vanliga tamråttor som används? Kan ha fel, har aldrig brytt mig om att kolla upp några närmare källor.
Säker på att man inte använder båda? ;)
Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.
Min hemsida - ta gärna en titt! 

#6 Skulle ioförsig inte förvåna mig om de har använt vanliga brunråttor oxå, de har ju rätt sinnen för det.
men i artikeln jag läste så var det GP's :)
Qui dormit, non peccat
Man måste inte scanna beteenden på råttor för att kunna klickerträna dem (dvs. de behöver inte bjuda på det för att det ska kallas klickerträning). Det går lika bra med shaping, targeting eller annat du vill få fram. Klickerträning funkar utmärkt på råttor, men precis som allt annat så är det en talang man måste öva upp för att nå resultat. Dessutom är råttor individer och kan svara olika bra på träning (det gäller att hitta motivationskällan). Precis som folk skriver är det lättast att "ta fram" beteenden som finns i djurets naturliga beteenderepertoar.
Att tala om råttors och andra djurs intelligens när det gäller träning är till viss del bortkastad tid. Man kan träna en kräfta utan problem, vilken "intelligens" de har kan diskuteras. Däremot kan man prata om minne, spatial förmåga etc. Dvs. vilka förutsättningar har djuret för att klara av det jag ber den göra. En delfin har extremt stor problemlösningsförmåga men det betyder inte att den kommer klättra i ett träd inom kort.
Vad gäller APOPO (minröj/tuberkulos) i Afrika är det GP-råttor, dock är det flera som testar annat med vanliga tamråttor (i Sverige). Här är åldern och hälsoaspekterna på arterna av betydelse eftersom inlärning (och nyttjande av inlärt beteende) tar tid, och tid är pengar ;). (finns mycket man kan träna med djur, dra sladdar med illrar, hitta jordbävningsoffer med bin etc.)
Så är du sugen på att klickerträna dina råttor - go for it! Det finns en massa tips och trix på nätet :D
Jag gjorde ett tag innan min klicker gick sönder… Och efter det har jag inte kommit iväg och köpt ny.
Jag tränade med min ensamråtta Faith som behöver aktiveras mycket. Hon kunde sitt, stanna och varsågod, komma på inkallning, stå, ta fint, påbörjan till snurra och spela död. 
Det gäller att hitta godiset som råttan ifråga kan göra vad som helst för (i mitt fall leverpastej) och sedan avsluta när råttan börjar tappa fokus. 
// Lise
When nothing goes right, go left!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Åh tack alla!
okej, rulla runt är väl inte en nödvändighet. Men jag skulle verkligen vilja stimulera hjärnan lite på dom.
Jag vet inte om ni är bekanta med denna videon, men hon klickertränar sina möss och det verkar inte finnas så mycket de inte kan lära sig:
Mvh
Hej.
Tänkte träna mina råttor men har inte lyckats hitta det godiset de gör allt för så träningen har stannat av.
De är inte så matglada alls faktiskt. kräsna som tusan.
Men leverpastej kanske kan funka ska prova det tipset.
*Personlig ägodel till två råttor och två hundar*
Jag har lärt mina "snurra runt" och "ge mig en puss". här är en video på en söndagsfrukost efter en utegång dagen innan, så ser inte klok ut men det syns när råttorna gör tricksen i alla fall http://www.youtube.com/watch?v=i4WU-x0JQTI&feature=plcp
"får jag en puss" har hon precis lärt sig där, så det är inte helt klockrent på den filmen dock.
Sen kan de ju baskommandon, typ inkallning, nej/lägg av, varsågod mm.
#12 vad är du du ger dem på filmen som godis?
Luskar i allt som jag kan använda haha
*Personlig ägodel till två råttor och två hundar*
#13 Jag ger mandlar till mina, de gör vad som helt för mandel, hehe ^^
Trevlig tråd:)
#12 Vilka duktiga raringar!
#13 det är nog flingor eller något, vad det nu var jag åt till frukost xD