Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 840 ggr
wintermynta
0

Leva med tre ben?

Nu sitter jag här och vet varken ut eller in. Har en underbar liten killen under halvåret som skadat hasen?. Han har suttit en vecka i sjukbur då hans ben och fot var rejält svullen men det mesta har lagt sig. Benet är inte brytit och han har viss rörlighet i foten. Tyvärr verkar det som läkeprocessen har stannat av och jag tror han kan ha brott strax mellan calcaneus och tibia. Är det ett brott har det antagligen läkt ihop fel då han kan böja foten uppåt men inte neråt.
Lill killen äter och dricker som han ska. Han klarar även att ta sig runt i buren utan problem. Så nu undrar jag vad man gör?
Har någon haft en trebent råtta och kan dom leva så? Han växer ju fortfarande och kommer bli tyngre. Men foten är ju inte brukbar till 100% och jag undrar på vad som egentligen är bäst. Vill inte avliva honom om det finns nåt annat alt.

Självklart kommer jag ta honom till veterinären och han har fått smärtstillande under tiden så han har inte haft ont. Idag är det första dagen utan medicin och han reagerar inte när jag nyper honom i foten.

[Glimmersråttor]
1

Om han kan leva ett smärtfritt liv behöver han inte somna in.

Man får kolla noga om han visar tecken på någon smärta när han går, springer, klättrar och rör på sig i buren och utanför buren.

Gör det ont när han stödjer på foten/benet?

Kan han röra sig helt normalt utan att känna någon smärta?

Om han felbelastar kroppen för att undvika ev. smärta, kommer han troligen förr eller senare att få smärta på andra ställen i kroppen pga felbelastningen.

Att gå med ständig värk/smärta är inget roligt liv :(, men ett smärtfritt liv är betydligt roligare :)

Mische
0

Så länge han inte har ont borde han få leva. Man får väl bara hålla koll så han inte får ont av felbelastning. Kanske anpassa en bur så det blir lättare med mycket mark och kanske lägre? Bara lite tankar..

zickan
0

Haft 3bening. Liten tjej som fastnat eller klämt sig riktigt galet. Hela frambenet var brutet o snett, förlorat alla tår utom ett. Hon var bara 4 v eller något när det hände. Anpassade sig riktigt bra. Hon hafe inte ont och klarade av att klättra riktigt bra, var lite stuttsigt men var snabbast i buren o över allt. Pga det så lät vi henne vara kvar och hon levde bra liv till typ 8mpn när ägaren avlivade henne för dominans

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

wintermynta
0

Tack för era råd. Då finns det hoppGlad

zickan
0

Jo jag tror det är rätt lugnt så länge råttan inte verkar ha ont. En bur kan man alltid anpassa med att sätta upp extra hängmattor osv ifall de tappar fotfäste. Eller inte ha en allt för hög bur.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.