Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 678 ggr
mini-monster
0

Ang vikt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Köpte för en månad sen en köksvåg för att kunna väga mina pälsklingar. Vägde dem samma dag och sen idag. (Dessa siffror som står på bilden)

Julle och Jamie är två välmående lite stora tjejer. Fram för allt Julle kan nog ses som knubbig och borde kanske "bantas" ner lite.

Julle och Jamie är ca 1 år och några månader (togs över från en tjej som inte visste födelsedatum men trodde att de var runt året då).

Testamente och Censur är ca 10 veckor gamla. Även de honor.

Eftersom jag är ny med råttor så vet jag inte hur småttingar bör växa eller hur det ska stå till med vikten hos de vuxna.

Någon som kan se om något står helt fel till och som kan hjälpa mig hur jag ska gå tillväga för att rätta till isf?

mieeow
0

lägg gärna upp en bild på dem som du tycker är lite stora, det är ju kroppstyp som avgör också, om vikten ligger i muskler eller fett liksom :)

Om du har bra mat till dem så är det nog ingen fara dock.

(är nyvaken och bakis, så orkar faktist inte kolla på siffrorna, haha)

zickan
0

Honor som blivit över ett kan bli lite "tantiga" lugna ned sig och lägga på sig lite mer fläsk runt arslet och magen.
Så länge de är propotionerligt. Många djur ser bra ut med lite extra tyngd. Många ser överviktiga ut. Lite upp till kroppsbyggnad och om det är bara fläsk/extra hud eller muskler. Muskler väger mer.
Flesta honor jag sett som varit på kant till övervikt och övervikt har legat på 510-620gram.

Min betty är ju mer rund än avlång på ca 400gram. Kort kropp helt enkelt. Men hon har en fast stabil mage och har inga problem att röra sig mycket. En annan av mina tanter som nu är borta, låg på 507. Hon var lång i kroppen. All vikt var samlat på arslet och nedre delen av magen. Såg ut som ett päron nästan. Hon hade slapp fläskig mage som borde ha bantats ned om hon levt i dag. Men hon gick i förtid med en stroke :-/

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

mini-monster
0

Men mina bäbisar då? Växer de som de ska eller går det för fort? eller för långsamt? :)

Tänkte eftersom en av de små ökat med nästan 100 g på en månad:)

zickan
0

Så svårt att säga. Är rätt individuellt. Men de har nog ökat rätt bra :-).

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

mini-monster
0

Ok, då är det inget jag behöver oroa mig för iallafall:)

Kommer de fortsätta öka så här snabbt eller vad brukar man kunna vänta sig?:)

hus-musen
0

Nej, viktökningen kommer att avstanna med åldern (om de inte blir feta då förstås). Småråttor kan ha växtspurter och sen ligger de på samma vikt länge och sen kommer en till. Det är individuellt, även helsyskon kan växa olika och bli olika stora som vuxna.

Qui dormit, non peccat

mini-monster
0

Tack för alla svar!! Skrattande