Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1986 ggr
Miss Lalona
5

Ormråtta

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tror att vår ena råtta har förväxlat sig själv med en orm, eller kanske vill viffta på svansen som en hund. Jag antar att detta är rätt normalt men mina råttor har inte gjort så innan så jag tycker att det är väldigt sött och lite speciellt.

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

Ninja
7

Svansviftning hos råttor är ett varningstecken..

[134643]
0

Så där gjorde min ena råtta också, men när jag sökte visade det sig att det betydde att de sett en fara. Men det är väldigt sött också xD

Miss Lalona
0

Varning mot vad? För han ploppar med ögonen och knastrar samtidigt och verkar mysa väldigt mycket.

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

Miss Lalona
0

Ja visst kan de se en fara, de är ju i tonåren, lite spökålder :)

Miss Lalona
0

Han gör det bara om jag klappar honom på ett visst sätt som han tycker är extra mysigt, annars så gör han det inte…

Ninja
2

Fast det finns ju "upprört" knaster också. Svansviftning betyder rent generellt att det är fara å färde.

Miss Lalona
0

Jo jag har hört upprört knaster och det är inte detta. Ibland kan jag se att de viftar lite på svansen som en markering och det betyder fara. Men detta gjorde han en bra stund och tyckte att det var väldigt mysigt och såg förorättad på mig när jag slutade.

Banankaka320
1

Då har väl din råtta ett eget språkTyst

Miss Lalona
0

Ja han kanske har det, eller så varnar han för att det är skönt :) Han kan ju även markera att han är högt i rang eller liknande inför de andra råttorna. I vilket fall så är han söt när han gör det och ingen kommer till skada av att han gör det så han får gärna fortsätta att vara "hund".

Sus87
0

Hahaha, vad tokig han ser ut! SÖT!!

pellepojken
0

Jag har en 1 årig kille som gör ungefär likadant o han är då glad o nöjd. Det sker just vid kel.  Ganska ovanligt tror jag. För det har ju som sagts en annan betydelse egenligen.

Miss Lalona
0

#11 Ja precis jag vet ju den andra betydelsen, och har sett den med men då är det ett annorlunda vift. Men även min kompis har en råtta som gör så här vid utvalda mystillfällen. Kul att någon annan har sett det med :)

hus-musen
9

Svansviftning är aldrig bra, det betyder att råttan är upprörd, arg, rädd, stressad eller liknande. Inte ett dugg sött utan en varning.

Att han gör så när du klappar honom är inte för att han myser, det är för att han är dominant och vet inte hur han ska bete sig. Han underkastar sig, men han är inte glad. Många arga råttor kan stressknastra och stressploppa med ögonen, så det är ett sätt för dem att försöka lugna sig själva.

Qui dormit, non peccat

Ratlings
9

Jag hade en råtta som "viftade på svansen", knastrade och ploppade för fullt när en annan råtta kom i närheten av henne. Dom kutade då åt andra hållet istället. Kanske ska skriva att hon var tokaggressiv och dominant på hög nivå och fick flytta som ensamråtta till en kompis som inte hade andra råttor.

// Lise
When nothing goes right, go left!

[Glimmersråttor]
2

I de flesta fall betyder "viftande på svansen" något negativt, t.ex att råttan är upprörd, irriterad, arg mm.

Det finns fall där man inte upplever det som något negativt, som t.ex. i det här fallet. Då handlar det troligtvis om att man kommer åt en känslig nerv på ryggen när man klappar råttan på ett speciellt sätt som ger en reflex att råtta "viftar på svansen".

Miss Lalona
0

#15 Jo precis, det är när jag kommer åt ett ställe på ryggen som han vifftar. Klappar jag vanligt så viftar han inte alls utan bara knastrar. Det är ju inte en normal svansviftning, sådana har jag ju sett dem göra när rangen skulle göras upp. Detta kändes annorlunda.

hus-musen
2

Vanligtvis viftar de när man rör rumpan på dem, vilket dominanta råttor har mycket svårt för.

Qui dormit, non peccat

Miss Lalona
2

Nja, inte rumpan utan mitten av ryggen. Jo visst kan han vara lite dominant mot en av mina råttor men hans bror gör samma sak vid en speciell punkt på ryggen och han är väldigt undergiven. Min tredje kan vifta i sällsynt fall för att varna. Vad det än betyder så tycker jag att det var väldigt sött och de är väldigt mysiga råttor.

Banankaka320
0

Han kanske har ont där? Mina viftade en gång för något år sen när illern rymt in in i mitt rum och sov på råttburen …

Miss Lalona
2

Nej han hade inte ont. Jag behöver inte fler kommentarer nu tack, jag ville visa en söt video och ville inte ha råd eller svar på något. Tack för alla kommentarer.

[lucke]
2

Jag kan inte se videon, men min Maja har vid några tillfällen viftat/piskat med svansen. Vid dessa tillfällen har hon varit djupt koncentrerad och kanske aningen upphetsad, och sett ut som hon tänkt "ska jag eller ska jag inte hoppa ner dit". Ingen smärta, ilska, irritation, stress eller så. Dock inget knaster eller annat ljud, bara djup koncentration (stått på ett hyllplan och kikat ner).

Banankaka320
6

Den är inte söt. Den är förvirrande. Det irriterar mig att du inte kan acceptera att din råtta inte är en hund. Det är negativt.

Banankaka320
9

http://absinthrats.webs.com/beteende.htm

" SVANSVIFTNING - En råtta som viftar på svansen är INTE glad. Vissa säger att deras råtta viftar på svansen fastän de inte är arga eller varnar. Men man ska alltid ta detta som ett varningstecken. Ofta på väldigt dominanta hanar kan man klia dem på ryggslutet så blir de irriterade och svansviftning kan vara ett sätt att varna. De ser det som en utmaning om sin rangplats. Kommer ofta i samband med varningsknaster."

http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=3070143

Sluta vara trångsynt. Förlåt om jag låter otrevlig, men jag blir en aning irriterad när folk vägrar erkänna fakta.

Miss Lalona
9

Sluta Maria, jag har redan sagt att jag känner igen varningstecken när de gör det. Jag känner mina djur, jag är inte en dålig råttägare, jag har koll på mina djur, jag är inte trångsynt. Jag ville dela med mig av en video där jag tyckte råttan såg rolig ut för att han visade något annorlunda. Jag tror INTE att min råtta är en hund. Jag tror att våra råttor kan visa mer än vad man tror från början.

Jag tyckte att han var söt när han visade detta beteende, varken det är fel beteende eller inte, precis som jag tycker att hundar är jättesöta när de skall hoppa upp på än även om det är ett beteende jag skulle vilja vänja av hunden med.

Jag kommer hålla koll på råttans utveckling, precis som jag alltid gör med mina djur, var inte orolig. Men eftersom jag såg och upplevde allt som hände runt omkring och dessutom känner min råtta så är jag inte lika orolig som er.

pellepojken
5

#  24   Jag håller med dig. Jag känner mina råttor mycket väl. Min ena kille ligger hos mig i soffan när jag klappar/kliar honom på ryggen så ringlar svansen ibland. Han ligger med halvslutna ögon o njuter. Det är också fakta.  Ingen regel utan undantag sägs det.    Glad

Banankaka320
4

Läser ni det jag skriver? Klistrar in det viktigaste,

" Ofta på väldigt dominanta hanar kan man klia dem på ryggslutet så blir de irriterade och svansviftning kan vara ett sätt att varna. De ser det som en utmaning om sin rangplats. Kommer ofta i samband med varningsknaster."

Och du skriver "Jag antar att detta är normalt", vilket jag tolkar som att du inte läst på ordentligt med råttbeteende.

Jag hade en råtta som viftade på svansen, köpte en hane, som var ensam. Parade ihop han med någon annan, han skulle döda den, precis innan han attackerade så viftade han på svansen. Han attackerade mig också, till blods. Han blev avlivad. För han var AGGRESSIV och kunde varken leva med råttor eller människor.

Och nej, jag tänker inte sluta säga vad som är rätt. Hör av dig om han biter någon eller dig. :)

Banankaka320
4

Jag tycker du inte är dåligt råttägare, kanske liiite dålig på tolka beteende.

IzaEleonora
1

En av mina pojkar gjorde det förra veckan ;O men han är den som är mest undergiven i flocken? Om jag fattat rätt behöver det inte bara vara dominans utan att han kände någon fara? Satt i soffan med han och plötsligt blev han bara stel och stirrade rakt ut och jag kände hur svansen började piska! Man blir ju som lite orolig då man ska ta hem två nya bevisar snart:$

Ninja
4

#28 Sant, det kan vara en varning för andra råttor att något är "farligt". Det var jag med om själv, min allra goaste gris genom tiderna blev stel, stirrade rak fram samtidigt som han vispade med svansen sådär. Strax efter det gjorde han en tvärvändning och flydde. Vet inte vad det var han tyckte var farligt, men det var första och enda gången.

Miss Lalona, hur reagerar råttan när andra kommer i närheten? Vill de komma i närheten när han viftar på svansen, eller håller de sig undan?
Han kanske faktiskt tycker det är mysigt - varningen kanske inte är till dig utan de andra att DE ska hålla sig borta? Isf bör du fortfarande hålla ögonen öppna efter dominanstecken, så han inte blir aggressiv mot sina kompisar. För det är som sagt inget tecken på välbehag - utan en varning. Mot vad däremot, det kan man ju inte veta såvida man inte kan läsa deras tankar.

mikeiko
6

Tänk på tonen i tråden, tack.

Miss Lalona
21

Ok då skall jag för sista gången försöka förklara min syn på saken:

Jag är inte någon liten flicka som för första gången har ett djur, jag har djurvana.

Jag studerar mina råttor många timmar om dagen och då jag bara har tre stycken så lär jag mig att läsa deras beteende rätt bra. Jag har sett denna varning de gör med svansen när de gör upp rang eller ser något skrämmande. Detta var något annorlunda, något som jag som känner dem registrerade som annorlunda. Jag vet alla dessa saker som både Maria och Hus-musen har påpekat. Jag förstår att ni skriver dem men ni måste inte ha en sådan nedvärderande ton. Ninja exempelvis skriver i en ton som gör att man lyssnar, tack Ninja.

För att svara #29 Så vågade de andra råttorna komma i närheten, de reagerade inte ens på beteendet.

Det jag undrar är vad ni anser att jag borde göra? Avliva min goa råtta som inte har gjort något ont? Sätta honom i en ensambur? Sluta klappa honom så att han tror att det är han som bestämmer? Vara rädd för honom?

Det jag gör är att bevaka varje steg och rörelse som mina råttor gör, behandla dem lika och utan rädsla, skämma bort dem med bur, mat, upplevelser och kärlek. I min vänskapskrets har jag många experter som jag litar på och som kan hjälpa mig om jag undrar något.

Ni kommer inte se mig be om hjälp på RIF överhuvudtaget. Och om min råtta skulle börja bitas så skulle jag fortfarande älska honom högt. Det som skrämmer mig är att #26 skriver "Och nej, jag tänker inte sluta säga vad som är rätt. Hör av dig om han biter någon eller dig. :)" Ett smiley, som att du glädjs över att jag skulle bli biten. Det som är ännu värre är att det inlägget är ikryssat som bra inlägg två ggr. Är det så vi skall behandla varandra i detta forum?

I dagens samhälle verkar "ärlighet" och det "rätta att säga" vara förknippat med att vara elak och nedlåtande. Något vi fått från alla dockhussåpor.

Anledningen till att ni tror att jag inte har koll är nog för att jag ville hålla en god ton i den här tråden. I mitt liv har det hänt många hemska saker, men jag försöker att alltid se det positiva i allt som händer. Jag kan se vackra saker i något fult och roliga saker i något tragiskt. Jag kan tycka att en råtta som burrar upp sig är söt och rolig även om det inte är ett beteende jag uppskattar. Jag kommer inte försöka få mina råttor att viffta på svansen hela tiden men jag har den självironin att ta ett steg tillbaka, inte ta mig själv eller mina råttor på största allvar hela tiden och faktiskt skratta åt situationen. Min mening med det här inlägget var att ge mina medmänniskor ett gott skratt, har jag fått en att skratta så har jag lyckats. Att bli bedömd av någon som aldrig har träffat varken mig eller mina råttor var inte syftet.

Ni behöver inte oroa er för varken mig eller mina råttor. Tack för att ni orkar läsa och tack till er som har diskuterat glatt utan att dömma.

darkness
0

Hade en pöjk/gubbe för länge sen som vifta på svansen när han var irriterad på min andra göbbe

och faktiskt igår så vifta Flisan på svansen när jag skulle testa ett sele/väst eller vad man kallar det. Så hon var irriterad.

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

Zolah
0

då har jag sett en svansviftning för första gången :) Tack

Miss Lalona
0

Ja det är ju alltid intressant att se hur det kan se ut :)

pellepojken
1

# 31  Ett mycket bra inlägg !   Min kille kommer ibland fortfarande upp till mig i soffan helt frivilligt för att ligga o bli kelad med en svansviftning.     Glad

chelona
1

Fast när mina är förbannade brukar det inte se ut sådär. Då går svansen i serpentiner. En stel, rak svansviftning har jag aldrig sett förut. Vad är det vanligtvis förknippat med?

#34 Kan han försöka säga att han inte vill att du ska klappa på just den punkten han viftar med svansen men att överallt annars går bra? Kan ju vara typ som "åhh klia ryggen… nää inte där, men fortsätt" typ, fast eftersom han inte pratar så kan han inte säga det utan måste försöka visa på annat sätt? (Jag funderar bara högt, jag har ingen aning)

💣

Miss Lalona
0

#36 Intressant teori, så skulle det ju kunna vara. Svårt att säga. Jag har också, precis som du, sett de där serpentinsvansarna och då är det ju lätt att se vad det betyder.

Jag får väl se om han gör det igen någon gång och utvärdera situationen då igen. Skall hålla din teori i minnet :)

[Glimmersråttor]
9

Olika exempel på råttor som viftar på svansen.

Råttor som ligger ner avslappnat och enbart viftar på svansen just när de blir klappade på ett speciellt sätt (som vi ser på filmen) är inte irriterade/arga/rädda och de varnar inte för något.

Dock tror jag att man kommer åt en känslig nerv på ryggen och att det kanske kan upplevas som obehagligt, men det är jag osäker på.

Råttor som står still, är paralyserade, spanar/stirrar på något som vi inte ser, och viftar på svansen är oroliga och kan varna andra för fara.

Råttor som inte gillar att bli klappade på rumpan  är spända i kroppen och gör hastiga rörelser, t.ex. vänder sig snabbt om med huvudet/kroppen mot handen om handen är bakom råttan.

Råttor som är irriterade/dominanta är på sin vakt. De står ofta upp, är stela i kroppen och är vänd mot personen/råttan som den är irriterad/arg på. Den varnar med att vifta på svansen för att visa att den är redo att anfalla.

Miss Lalona
2

#38 Väldigt snygg sammanfattning, håller med dig. Kan vara uppmärksam på "obehagstecken" om han gör det igen.

mikeiko
0

#38 "Råttor som står still, är paralyserade, spanar/stirrar på något som vi inte ser, och viftar på svansen är oroliga och kan varna andra för fara." Är det samma när de typ slår, eller "trummar" med svansen mot marken?

Lancia
3

#38, jag har upplevt båda situationerna som du beskriver och jag skulle tro att du har rätt. Det behöver i min mening alltså inte alltid tyda på aggressivitet.

Har en kille här hemma som är den vänligaste, mysigaste, trevligaste och flocksmartaste råtta man kan tänka sig. Vi kan ligga och mysa och jag kliar honom i nacken, ibland så gömmer han sitt huvud i min andra hand, och då börjar han vifta på svansen, sen tittar han upp igen och slutar vifta, och sådär håller han på - fram och tillbaka.

mikeiko
1

#41 Kanske är hanar som löper eller nåt xD

[Glimmersråttor]
0

#40 Ja, råttan viftar på svansen, piskar med svansen, ringlar med svansen, slår eller trummar med svansen mot/tätt intill marken.

Lancia
1

#42, haha ja, kanske :>

Miss Lalona
0

#42 Ja det vore ju något nytt :)

[morat]
2

Jag har aldrig varit med om en svansviftande råtta i verkligheten men av det lilla jag har sett och uppfattat av detta beteende så är det osäkerhet. Alltså om man klappar på råttan och den viftar på svansen så är den osäker i situationen, den vet inte hur den ska reagera/tolka det du gör eller liknande. Och när den viftar på svansen vid rangordning så är den osäker på hur den ska gå till väga eller vem det är som vinner osv.
Men jag vet inte, det kanske bara är jag som alltid har tänkt så? Detta är endast min teori och inget som jag påstår är sant.

Så har jag tolkat det men vet inte om det stämmer eller ej som sagt. Men det är ett mycket intressant ämne och jag ska nog läsa vidare lite om det faktiskt. Tycker hur som helst att det är dumt att "starta krig" för en sådan här sak, alla gör någon gång misstag och lär sig utav det. :-) Tycker också att det var mycket bra skrivet av trådskaparen i #31.

Lancia
0

#46, innan den här råttan jag har nu som sticker ner huvet i händerna på mig och börjar vifta under mys, så har jag liksom du bara sett det i situationer där råttan är osäker av en eller annan anledning. Men min lilla Chubbys beteende har minst sagt fått mig att fundera på saken.

chelona
0

Jag tycker att det skulle vara intressant med en studie i vad olika svansföringar står för. De flesta svansade djur kommunicerar flera olika saker med svansen. Att två så olika saker som serpentinslingrande svans och stel svansviftning ska betyda exakt samma sak finner jag inte trovärdig. Inte från ett djur som kan känna lukten av känslor och använder det för att kommunicera med sina artfränder (och för att försöka förstå oss människor).

💣

PandanNilsson
1

stop stop stop…

Tycker att du ska testa och se om hen vill komma till din hand för att bli klappad, om hen gör det så gillar han det.
Klappa honom och sedan börja röra handen lite gran, och liksom "gå iväg" med den lite framför hen. Och om den kommer till din hand klappa lite och sedan "gå iväg" lite grann med handen.

Och vissa djur som är i tonåren kan vissa olika felaktiga tecken, de mennar en sak men gör en annan.

Med vänliga hällsningar Pandan.
Medarbetare på Te ifokus.

Kolla in min kaninuppfödar sida! här/

GeishaoChick
6

#31: underbart skrivet och mycket rättvist.

Tycker också att attityden hos dem du nämnde är ofta väldigt översittande bara för dom har fler "erfarenhet" än dom flesta, har själv vart med om det. Känns nästan som mobbing. Erfarent eller inte, bara man känner sina djur och har vett i skallen går allt bra.

Bara för man inte gör som dom andra eller en själv ska man inte trycka ner det i halsen på dom som inte gör som dem.

[morat]
5

#50 Precis så kan jag också känna. Dock kan det i vissa fall vara bra att folk säger till på skarpen och verkligen förklarar till punkt och pricka hur det egentligen ligger till då det finns de personer som bara skaffar råttor (och givetvis andra djur också) eftersom att "de är så söta" och tror sig kunna allt om djuret men ger de helt fel kost och tar hand om de på helt fel sätt osv.
Men i de flesta fall så går det över styr när de 'bättre råttägarna med mer erfarenhet och kunskap' ska hjälpa till då det tyvärr är många som använder sig av en negativ ton i det de skriver i sina inlägg vilket brukar resultera i att trådskaparen ska 'ge igen och kaxa tillbaks' vilket leder till att det blir ett litet gräl i tråden.

Man lyssnar mycket bättre till en positiv och glad ton än till en negativ. :-) Och som #50 skrev så mår djuren bra sålänge man har grundläggande kunskap, känner sina råttor och har "vett i skallen". Men råttorna kan självklart få ett ännu bättre liv genom att ägaren kan och lär sig mer om skötseln, beteendet, kosten och allt som hör ett djurliv till.

Miss Lalona
5

#49 tack för tipset, skall testa det om situationen uppstår igen.

#50, #51 Visst är det tråkigt att man skall känna sig så utsatt och jag håller med om att översittartonen är irriterande, dock menar ju dessa människor i grund och botten väl för djuren även om de borde tänka på tonen till människan också.

Det är ju ibland lätt att glömma att det finns levande människor bakom skärmarna. Man tror sig känna någon efter att ha läst några rader som personen skrivit och man kanske dessutom är upprörd över en annan situation i sitt liv och då kan man yttra sig fel. Det är detta som gör att man måste tänka igenom hur man skriver något.

Jag minns själv när jag var tonåring och chat började bli populärt, vad mycket missförstånd det blev :)

Alla kan göra fel och yttra sig fel men då gäller det för andra att inte spä på tonen och uppmuntra till bråk.