Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2022 ggr
[Amaranth]
0

sjuk

Min råtta är jättehänging och snorig(?) och har blod/tårvätska runt ögonen, vinglig är hon också. Detta började för ett par dagar sen och då trodde jag att det var en liten förkylning men idag så är det mycket värre. Veterinären här i stan har stängt och jag har ingen bil så jag kan inte ta mig nån annanstans… men ska ringa vet här imorgon.

Undrar om det finns något jag själv kan göra för att hon ska må lite bättre? Gråter

hus-musen
0

Vinglar hon så kan det vara öroninflammation eller något allvarligare, så du behöver uppsöka veterinär bums isåfall.
Finns inte särskilt mycket man kan göra mer än att se till att hon har det varmt och att hon dricker och äter. Ibland får man tvinga dem att dricka genom att mata dem med spruta.

Qui dormit, non peccat

[Amaranth]
0

alltså vinglar är kanske inte det rätta ordet, det är mer att hon halvt kryper. Vet inte om jag inbillar mig men hon verkar vara lite förvirrad också. Det konstiga är att hon äter nästan mer än vanligt.

hus-musen
0

Hur gammal är råttan?

Halvkryper, är ostadig låter om öroninflammation, stroke, tumör som trycker på nerv eller liknande.

Qui dormit, non peccat

[Amaranth]
0

hon är 1,5 år

okej det låter ju inte så bra.. men hur lång tid kan de gå med en stroke?

hus-musen
0

Beror ju på hur stor stroke råttan får.
En del dör omgående, andra kan gå runt i veckor innan de dör av komplikationer eller ytterligare en stroke.
Andra får man som ägare ta bort av humanitära skäl, det är inte ok med en råtta som är helt väck och inte kan ta hand om sig själv.

En del råttor blir helt återställda efter en stroke.

Qui dormit, non peccat

[Amaranth]
0

okej… vet inte hur jag ska göra… vill ju inte ta bort henne om hon har en chans liksom.

hus-musen
0

Det märks rätt fort om råttan blir återställd eller inte, man ser om det går framåt eller inte på en vecka.
Men nu är det ju enbart om det gäller stroke, kan lika gärna vara öroninflammation som går att bota eller tumör som inte går att bota.

Qui dormit, non peccat

[Amaranth]
0

förlåt om jag ställer lite dumma frågor.. men om det skulle vara öroninflammation, stroke eller nåt annat, varför är hon då röd runt ögonen och nosen? hon nyser eller rosslar inte något. Och hur kan det komma sig att hon äter så mycket?

hus-musen
0

Därför att porfyrin blir röd när den kommer i kontakt med syre och din råttas immunförsvar är nedsatt/råttan orkar inte tvätta sig lika noga. Inte konstigare än så.

En råtta måste inte nysa eller rossla alls, det gör de enbart vid luftvägsproblem. 

Att hon äter mycket kan vara pga smärta tex, en del råttor överäter, andra svälter ihjäl. Vid stroke eller tumörer eller inflammationer som trycker på hjärnan så kan råttan ändra beteende vilket kan ge överätning jämfört med tidigare matmängder råttan ätit. Kan orsaka en hel drös olika beteenden som barbering, biter på saker, balansproblem, aptitlöshet/större aptit, svårigheter att gå och klättra, plötslig aggresivitet mot människor eller råttkompisar osv.

Qui dormit, non peccat

[Amaranth]
0

aha okej, det tänkte jag inte på.

Är nog ganska säker på att att är nåt med hjärnan då..

diddiman
0

Lycka till med din lilla vän

[Amaranth]
0

tack så mycket diddiman!

och tack hus-musen för dina svar :)

LindaBlue
0

Jag tycker att du åtminstone ska testa att behandla med antibiotika! Det behöver ju inte vara något allvarligare än en öroninflammation som satt sig på balanssinnet/ början till snedskalle. Be veterinären om antibiotika och ge råttan en chans, du märker ju på några dagar om den börjar bli bättre.

[Amaranth]
0

Vet kunde inte göra nåt utom att ta bort henne, men eftersom hon inte är vid medvetade så tror jag inte hon lider så hon får somna hemma.