Bottenmaterial
Jag använder just nu toa-lätt som bottenmaterial en 55L säck. Dock så upplever jag den som lite dammig och att den luktar extremt mycket. Det är andra gången jag köper en sådan säck och de var samma sak första gången. Köpt på två olika ställen dessutom. Jag har prövat att blöttlägga men funkade sådär.
Så har ni något förslag? Kan man blanda ut det med Alspån eller dylikt?
Har nämligen en råtta som är extremt känslig för damm (myco) hon nyser och blir geggig i ena ögat och runt näsan. Mina andra reagerar lite grann. Jag har aldrig varit med om detta när jag köpt 10-20 L säckarna. Men jag har liksom inte råd att köpa en sådan varje vecka i och med att det går rätt mycket då jag har en stor bur.
Tacksam för hjälp och svar :)
Jag har ingen erfarenhet av toa-lätt, men om du uppfattar det som dammigt, kan du väll skippa det helt? Prova att riva tidningspapper istället som bomatreal.. :)
It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.
Om du har möjlighet att ta dit till Ikea så köp borris dörrmattor. Är superbra och kan tvättas i tvättmaskin. Dom kostar 4kr styck
//Ellie
http://crapsurraren.blogg.se/
Lätt/hampaströ! Jag älskar't! 180 L för 149 kr på granngården/lantmännen. 
// Lise
When nothing goes right, go left!
Borrismattor är underbara. Som #2 säger kostar de endast 4 kronor styck och de kan tvättas i maskinen. Allt du behöver göra är att ta bort så mycket bajspluttar som möjligt eller bara dammsuga upp dem när du städar, går jättelätt. Smidigaste jag har använt.
#4 sen är det också grymt bra för rådisar med känsliga luftvägar då det inte dammar eller så :)
//Ellie
#5 Precis ;)
Finns nog ingenting negativt med borrismattor, iallafall inget jag kan komma på. Mycket, mycket billigare också.
Förlåt för jag lånar tråden hoppas det är ok, Men jag har köpt hem några borris mattor tills mina råttisar kommer men har faktiskt en fråga.. Luktar det inte mer att ha borrismattor en att ha något slags strö? :)
#7 Är också nyfiken.
Har haft borrismattor på hyllplanen förut, men jag slutade illa kvickt då jag tyckte det blev jobbigare att städa när råttorna grisade så mycket. Kanske ska prova nu igen när de blivit lite större och finare i kanten :)
#7 Jag tycker inte att det luktar illa, iallafall. Något luktar det kanske, men inte mer än annat, vad jag har märkt.
Jag har mina mattor i en vecka innan dom börjar lukta. Då trycker jag ner dom i en påse och ställer på balkongen i väntan på tvätt. In med nya och lukten är borta :)
//Ellie
Om man har alldeles rumsrena råttor som bara går på toaletten funkar det kanske med borrismattor. Här funkade det inte alls! Mina råttisar bajsar bara på toaletten men de kissar ibland i hörnerna på botten också… det tog 1-2 dagar innan det började lukta!
Jag köpte hampaströ från Granngården, men tycker att det dammar trots att det står att det inte ska göra det.. Råttorna har inte reagerat, men mina egna luftvägar gjorde det! Under och efter burstädning fick jag hosta och det täppte till ordentligt i halsen med svårigheter att andas som följd.. Så nu har jag bara ströet i deras toalådor och sen kör jag på handdukar och tidningspapper och det har funkat mycket bättre!
Mvh Tess
#11 där håller jag inte med alls. För Thot och Takeo är 50/50 rumsrena. Bajsar på lådan men kissar lite överallt där dom känner för det. Ghost&Slash kissar och bajsar överallt då jag håller på att lära dom ännu. Och ändå kan jag ha dom utan lukt i upp till en vecka utan problem.
//Ellie
Mina råttor bajsar både på lådan och lite här och var men kissar var de än vill och själva mattorna gör inte att det luktar mer eller mindre. De klarar en vecka utan problem.
#13 Jo det beror säkert på en del andra saker också. Burarna här står i ett ganska litet rum (mitt sovrum) vilket såklart gör stor skillnad på om man skulle ha dem i ett större, mer öppet rum. Om jag hade kunnat ha burarna i allrummet tex hade det säkert tagit lite längre tid innan det började lukta.
Mina har ett eget rum pga sambons allergi. Det rummet är väldigt litet. Får plats en 90säng, buren och en tvbänk sen är det smockfullt. Jag har 4pojkar och har inget luktproblem alls. Alla som kommer hem till mig tycker alltid att det luktar så fräscht trots att jag har råttor som dom tror stinker sopor av någon anledning lol.
//Ellie

#9 Har man inte rumsrena råttor så stinker mattorna efter någon dag.. Mycket beror på hur känslig man är för dofter! En del har inga problem, andra tycker att det stinker väldigt snabbt.
Qui dormit, non peccat
#15 Min bur står också i mitt sovrum med fyra pojkar i och ja, visst luktar det en aning när man går ut och in i rummet men så hemskt är det inte, tycker iallafall jag. Men som #17 säger så är alla olika känsliga för dofter och jag tycker ändå inte att det luktar så illa. Försöker däremot vädra så ofta jag kan eftersom de andra i huset däremot klagar men det är inte själva mattornas fel, vad jag tycker. ^^
#17 Btw, mina råttor är inte rumsrena. Men jag har "turen" att de oftast kissar på hyllplanen så att man kan torka, men även mattorna blir nedkissade, tyvärr. Jaja.
Men att testa borrismattor förlorar man inget på eftersom de är så billiga att det inte gör någonting om man inte gillar dem.
Jag fick med mig ett par Borrismattor hem från IKEA efter att ha läst om dem här, men jag tyckte att själva mattorna luktade hemskt, så de åkte ut fort. Tror att det var själa gummilukten jag reagerade på. Mina råttor är i stort sett helt rumsrena. De kissar i hängmattorna ibland, men i stort sett aldrig på botten, så jag tror inte att det var så att mattorna luktade för att de blev skitiga.
Tvätta fem så försvinner den där första plaslukten. Reagerade på den men tyckte inte att det luktade så hemskt. Mina småttingar kissar mycket på hyllorna så byter mattor två gånger i veckan för sambons skull.