Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1956 ggr
Virkan
0

Toa-lätt?

Har tänkt prova att ha toa-lätt i bottnen på min bur, men hur bra är toa-lätt igentligen?

Har hört ganska skilda meningar kring detta. Många anser att det dammar, andra säger att det är jättebra.

Så, vad säger ni? Är det värt att prova?

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

Cis-j
1

Jag tycker det är bra, enda nackdelen  att det är hårt. Jag skulle kunna tänka mig att ha det endast i toaletterna, men inte på hela burbottnen. Idag kör jag på hampaströ (finns att köpa på granngården) i alla toaletter, och sedan på vanliga dörrmattor från ikea som bottenmaterial. Bara slänga in i tvättmaskinen när det är smutsigt :P

Virkan
0

Just nu har jag tidningspapper och borrismattor, är det bättre än toa-lätt?

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

Cis-j
0

Jag tycker det är bättre än toa-lätt, just eftersom toalätten är så hård. Tycker det ser obehagligt ut för deras små tassar, och hampaströ gillar mina bättre. De gräver och leker mer med det än vad de gjorde med toa-lätten. Sen är det väldigt drygt och jag tycker det luktar bättre än toa-lätten, tyckte att när den var nyöppnad så luktade den konstigt. Men kan ju bara vara jag som är känslig :P
Men det är super att ha ett annat material i toalådorna än på burbotten, om du inte har det redan. Då lär de sig snabbare att använda toaletterna och det förenklar städningen :)

hus-musen
0

Jag har toa-lätt och har aldrig någonsin haft problem med det. Den äckliga doften kan man vädra bort, då luktar det ingenting av papperspelletsen.
Kommer aldrig använda tidningspapper i burarna, då skulle jag få städa ihjäl mig. 

För toatränade råttor fungerar mattor och fleece däremot bra.

Qui dormit, non peccat

Trollhund
1

Jag använder toalätt men funderar på att byta. Mina pälsklingar bajsar väldigt mycket och tycker att det är väldigt drygt att plocka pluttar så det går åt väldigt mycket toalätt även om jag bara använder det i toalätterna. Desutom kissar de bara i en låda och tycker det är svårt att skilja på ren toalätt och kissad. Men alla mina problem är ju egentligen lyx eller latmansproblem. Det fungerar bra och mina råttor har alltid gillat toalätten, både att ligga på och gräva i.

Trollhund
0

Just ja. Tidningspapper har jag prövat men de vägrar gå på det.

Virkan
0

Jag använder kattsand i toalådorna och de är rumsrena.. Ska jag prova att ha toa-lätt i toalådorna istället för hela buren?

Cis-j
0

#7 oj nej det vet jag inte, tycker du att sanden fungerar bra så kör vidare på det :) Du kan ju alltid testa och se vad du själv tycker ;)

[Glimmersråttor]
0

Jag har ett tjockt lager med toa-lätt i burbotten och är väldigt nöjd med det.

Fördelarna med ett tjockt lager toa-lätt på burbotten är att det luktar mindre, och man behöver inte byta särskilt ofta i hela buren om man har ett tjockt lager. Man kan lätt ta bort blöt toa-lätt och lägga in nytt där de har kissat dagligen.

Råttorna tycker det är roligt att gräva i toa-lätten.

Råttorna ligger sällan på burbotten utan ligger mest på hyllplanen/hängmattor mm, så det är främst när råttorna äter och leker nere på burbotten som de går på själva toa-lätten.

Mina råttor har aldrig haft problem med bumblefoot.

Det dammar inte mycket när det är torrt och rent, utan främst när det är dags att städa hela buren. Byter man ofta blir det inte särskilt dammigt.

Ett tjockt lager med toa-lätt i burbotten dämpar även ett fall från höjd, vilket inte en borrismatta gör.

Blött/nerkissat tidningspapper luktar illa fort. Mina råttor får hushållspapper att leka med och även att sova på hyllplanen/i hängmattor. Hushållspappret byter jag ut 1-2 gånger dagligen eftersom det alltid blir nerkissat.

Virkan
0

Ok, tack för alla synpunkter! Jag tror jag ska köpa en mindre säck och prova :)