välling och gnagfråga
Ni som ger välling gör ni den på mjölk eller vatten? jag gör mi välling på mjölk, men har lästa att de ej får äta mjölkprodukter.
Min ena råtta har börjat gnaga i soffan när hon är ute. Ej gjort tidigare. Hon är 9v. Hon gnager inte på andra saker utan bara på tyget i soffan. Hon är ute 1-2 h/dag och de har massor med träsaker, kartonger, papper etc i buren.
Vad kan jag göra, vill ju inte att hon gnager sönder soffan?
Jag köper mjölkfritt (visserligen gröt, men finns också välling). Märket heter EnaGo, men även Semper har mjölkfri gröt och välling.
Alla honor jag haft har älskat att gnaga på textil. Soffor och soffkuddar har gnagts sönder. I hörnen på sofforna (där de helst gnager) har jag sprayat anti-gnagspray Bitter Beak från Vapet. Soffkuddarna har jag gett upp, dem får de fortsätta gnaga sönder.
Jag bor i Holland så jag har inte hittat någon sådan gröt eller välling. är det skadligt att ge dem det ibland?
Kanske ska kolla vd hyllan med mat för de som är mjölkallergiker
De allra flesta vällingsorterna är baserade på mjölkpulver av komjölk, så oavsett om du lagar den på mjölk el vatten så får de i sej laktosen& mjölkproteinet. Har de ätit det hittills utan problem är det nog så att de tål det..
Alla mina råttor (2 st fr uppfödare& 2 st omplaceringar, -ursprungligen fr zoo) är vana med komjölksprodukter sen de var små& ingen av dem har besvärats de gånger jag gett dem det.
Så, som sagt; om dina råttor mår bra& har normal avföring kanske de tål komjölksprodukter rättså hyfsat bra& då& är det troligtvis inga problem..
Ang soffgnagning: 1: Köp billiga fleecefiltar& täck soffan. Du kan avbryta& tex säga "Fy", "N,ej" el klappa i händerna då hon gnager& ev flytta på henne. Förhoppningsvis förstår hon rätt snart att man inte får äta soffa. Just då du avbrutit soffätandet kan du ibland, om du vill, erbjuda något annat, tex okokt pasta, knäckebröd el kycklingben.
jag gör majsvälling med vatten.
Fråga efter nån spray på djurbutiker som ska vara tillför katter och hundar annars för att de itne ska slicka och tugga på saker, kanske kan hjälpa
de verkar må jättebra och har normal avföring och är hur pigga som helst. älskar vällingen
Kan man ge välling till dem i vilken ålder som helst?
Varför ska man just ge välling? Bara en fråga :)
# Ja man kan ge dom välling vilken ålder som helst. Välling innehåller mycket bra och är uppskattat av råttor. Även barnmat. :)
Vad för typ av barnmat? nåt exempel.
Ska man köpa barnvälling typ semper? (eller vad den heter :P)
Tack :)
mina råttor älskar också sin välling och blir som tokiga när de får det på morgonen.