Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 866 ggr
[chaie]
0

HJÄLP! Sår!

Jag vände på en av mina två hanar och såg till min förskräckelse ett runt hål på magen!

Vad ska jag göra!? Jag vågar inte peta om det skulle göra ont på honom :S 
Det är svart med lite rosa i ena kanten. Stort som en ärta- jag vet inte vad som kan ha hänt. Det finns inget vasst i buren och han har inte trillat på något ute i rummet vad jag vet.

Kan det handla om bråk? De har alltid pipt när de har brottats så jag har inte tänkt så mycket på om de skulle bråka, däremot så har jag lagt märke till att de har blivit mer hårdhänta men antog att det hörde åldern till.

Jag mår illa av vetskapen om att någonting är fel… :'( </3
HJÄLP!

mikeiko
0

Blöder det?

[chaie]
0

#1 Nej inte vad jag kan se… vilket gör mig rädd att jag kan ha varit ouppmärksam. Han tycker att det är väldigt obehagligt att hänga fritt i luften, så jag försöker att bespara honom det.

Tycker att det ser väldigt skitigt ut, som om han fått in bajs eller något ;s tar inte råttor hand om sina sår som katter gör?

Kom på att hålet är under, snarare än på, magen.

[Glimmersråttor]
0

Det låter som en varböld. Sitter såret i närheten av snoppen?

Tvätta rent såret med ljummet vatten och se hur det ser ut imorgon.

[chaie]
0

#3 Åh fy! Hyfsat, lika nära snoppen som magen om du förstår ;P men inte rakt över utan lite åt hans vänster.

Han är så sprattlig, minsta lutning åt fel håll och han svänger med hela kroppen för att komma runt, men jag ska göra mitt bästa ._.

Mår så dåligt av att hålla fast dom

[Glimmersråttor]
0

Hanar kan få varbölder på det området på magen.

Det är viktigt att såret är rent och fritt från var innan såret läker ihop.

Om det finns var/bakterier kvar när såret läker ihop är risken stor att han kommer få en ny varböld. I såna fall behöver han träffa en veterinär som kan tvätta rent såret ordentligt och ge honom antibiotika.

Det är också viktigt att det är rent i buren eftersom såret sitter på magen.