Vilket hundfoder?
Om man vill göra Terato's foderblandnig, vilket hundfoder kan då vara lämpligt. Det finns ju hur många olika sorter med hur mycket olika egenskaper som helst. Ska man satsa på nått billigt från ICA eller nått dyrare från djuraffären? Vuxen- eller valpfoder?
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
skulle jag också vilja veta :d
Jag köper foder för valpar eller små hundar, eftersom bitarna är lagom små för rådisar då. Ibland har jag köpt tex Orijen på djuraffären. Om jag köpt annat foder har jag lusläst innehållsförteckningen- det finns foder med socker i och även taurin, så det gäller att kolla innehållet ordentligt. Försöker också köpa foder med så mycket kött och så lite spannmål i som möjligt.
Jag ger mina Eukanubas valpfoder för små hundraser vilket är väldigt rikt på kött (mer än 30%) = krävs inte så stor volym för att de ska få i sig tillräckligt med protein och allt på innehållsförteckningen låter ätbart ;)
"Our highest protein & fat levels*, specially designed for Small Breed puppies' higher metabolism" fick mig att tänka på råttornas höga ämnesomsättning. Hoppas att jag tänkte rätt :)
Här gör vi reklam big time xD

#3 väldigt rikt på kött är väl inte riktigt sant… Acanas lightfoder innehåller 49% kycklingkött, där kan man snacka om rikt på kött :) Eukanuba har jag fått bilden av att de gärna lägger till lite för mycket spannmål för att vara "bra".
____
Jag använder samma foder som jag ger till min flat vilket kan vara lite olika från gång till gång. Brukar satsa på de mellanbra(/dyra) till bra(/dyra) fodren. Magnussons är ganska bra och rätt lagom i prisklassen. En del sorter innehåller rätt mycket spannmål som inte fyller någon funktion för hunden egentligen förutom att göra den mätt, men för råttor är det ju inga problem :P Man får det man betalar för :)
Jag brukar faktiskt inte blanda i hundfoder i blandningen, de plockar ut det först och smaskar i sig.. De brukar snarare få en bit eller två om dagen var - beroende på hur stora bitarna är/innehållet.
#3 tänk på att valpfoder för små hundar innehåller mycket mera fetter också, så inte rådisarna blir så köttbullar ;)
Själv har jag kört med royal, orijen appetit och just nu ziwipeak. Tyckte inte att royal canin skulel göra något då rådisar inte har något emot spannmål i guess. fick ju sedan höra att för mycket protein kan ge dem klåda i hårbotten? Så skippade orijen, som btw är väldigt dyrt. Ziwipeak är dyrt hjortfoder som bara ska innehålla kött. Det här får de i en skål utanför buren elelr som godis så de itne får i sig för mycket av det goda. Skulle nog ändå köpa royal canin eller eukanuba hellre än att ta nån skit från ica som innehåller, ja vem vet vad egetnligen. :P Han man tjockisråttor så ta nån lightversion.

Har f.ö. sett någonstans (kommer inte ihåg nu… attans.. var nog här iallafall) att råttor kan få problem med njurarna om de får för mycket protein.