Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 4900 ggr
Braun
0

.. :(

Det är med väldigt stor sorg jag skriver det här, gråtandes också. Många har nog sätt mig skriva om mina problem med Bamse osv.. Ingenting funkar ärligt.. Jag har nu gått och dragit på det här så jävla länge nu så när jag kom hem nyss tog mamma i mig och sa: Bamse är inte frisk vanessa. Vi måste göra någonting, har läst massor på internet.. Så började hon gråta. Om att om en råtta bits så ska man avliva den. Jag visste redan det där men började gråta jag också. Och sa: '' Men jag vill ha råttor i mitt liv och om bamse försvinner kommer du inte låta mig skaffa en ny.. ''

Storyn om bamse:

Bamse är min första råtta, ensam råtta och zooråtta. Bara problemen börjar där. VÄRLDENS snällaste i början osv, sen började han bitas. Dra på sig, börja kaxa sig.. och började verkligen BITA hål på armarna. Båda min och mammas armar är nerköttade. Jag har verkligen försökt med allt jag läst om.. Att verkligen ta i dom och säga fy fy.. Med hus-musens hjälp gick allt galant i början. Sen sket det sig.

Jag behöver verkligen bara någon som förstår just nu. I hjärtat känns det bäst att lämna tillbaka honom till djuraffären. Vilket min mamma ska åka och fråga om imorgon..

Det låter verkligen jätte taskigt men jag vill verkligen starta om med ny bur, TVÅ godingar, ny mat och allt… Vill bara bort just nu.

Hjälp mig, trösta mig, gör någonting…

valorous.kid
0

kan ingenting om råttor men tycker synd om dig… men om du lämnar tillbaka honom kommer ju någon annan köpa honom och få samma problem!

inte det du ville höra men jag tror att det är bäst för alla(inklusive Bamse)att avliva honom. då får han ta det lugnt i himlen och sedan komma tilbaka som en snäll och glad råtta.

jag tror inte att han mår så bra av att alltid vara arg och så.

men är han alltid arg eller bara när han är i buren? en av mina kompisars kaniner var så, i buren var han ett vilddjur och flög på handen/armen och bet ett stort sår men när man tog ut honom blev han jättesnäll! då kan man använda handskar i buren och sedan gosa men honom utanför.

Braun
0

Han är snäll i buren och '' dum '' utanför.

valorous.kid
0

jaha, tvärtom… jag tror inte att han är "dum" utan rädd och osäker. prova att använda hanskar och låta honom bita i dom, då förstår han att det inte funkar. (jag bara gissar! har aldrig haft råtta).

bor du i hus eller lägenhet? har du hund eller något annat djur som skulle kunna skrämma honom? är det högljutt?

du kanske kan prova att ha honom nära dig så att han känner sig trygg!

Braun
0

Jag har provat allting, det är hopplöst.. Jag orkar inge mer.

valorous.kid
1

okej, det är ditt val ;( men jag tycker iaf. att du inte ska lämna tillbaka honom. som sagt kommer någon annan få det problemet då…

[Emma--]
0

Hur gammal är han?

Braun
0

1 år i september.

[Emma--]
6

Hur länge har det varit problem? Tycker nog också det är bättre att han får somna in. För även om djuraffären tar emot honom, så lär det vara svårt att hitta ett nytt hem. Risken finns att han avlivas i affären istället, eller bara får bo i en bur där hur länge som helst. Och hittar han ett nytt hem så är ändå problemet kvar. Och risken finns ju att han mår dåligt om han beter sig sådär.

valorous.kid
1

jag tror att han vill det. då kan han leka och busa uppe i råtthimlen istället ;)

Braun
0

Problemen har varit i fyra månader.

Men jag kommer fan inte klara av att låta honom somna in..

Braun
0

Kan ju säga om det inte redan står i tråden att han är min första råtta..

hus-musen
1

Har svarat på pm.. Kram!

Qui dormit, non peccat

[Emma--]
3

Då kanske du kan se om du kan hitta någon som vill försöka ta hand om honom ? Men tycker du bör undvika djuraffären i alla fall.

Braun
0

Vem vill ta hand om en bitande råtta från en zooaffär..? Jag skulle inte erbjuda mig iallafall. Mår uselt.

Zizza
0

Hade något liknande problem själv med två djuraffärsråttor.. fast de köttade varandra och dräpte nästan min gammelgubbe till råtta.
Jag avlivade dem. Gav dem många chanser innan beslutet.. men då dog nästan min äldre råtta på kuppen.

Mvh. Sanne & Djuren

sarakaka
5

Förstår att allt känns jobbigt, men något måste göras. Ingen av er mår bra av denna situation!
Främst tänker jag på din råtta.

Bamse verkar inte må så bra och är svår att hantera. Detta kan bero på olika saker men troligen på grund av att han växt upp i en djuraffär, utan hantering och skrämmande upplevelser och dels för att han varit själv.
Det kan man inte göra något åt i efterhand utan det enda man kan göra något åt är här och nu.

I det stora hela har jag två förslag på vad man kan göra:

* Skaffa ett syskonpar till honom. Antingen så trivs de jättebra ihop allihopa. Eller så vill inte Bamse veta av dem. Då kan du ha syskonparet för sig och Bamse för sig.

* Tyvärr, så tror jag, att om du inte har möjlighet att prova med två kompisråttor, eller om han inte ville vara med dem, så bör han få somna in. En råtta som alltid mår dåligt, är orolig, rädd och arg lever inte ett värdigt liv, hur mycket du än försöker. Vissa saker kan man tyvärr inte påverka. Det du där emot kan göra är att låta honom få somna in. Jag vet att det är ett fruktansvärt jobbigt beslut att ta, men ibland måste man. Jag fick ganska nyligen låta min älskling Elly somna in, hon mådde också dåligt, dock av fysiska åkommor.

Men innan du kan fatta ett beslut kan du använda dig av lite olika tips:

* Använd inte handskar. Ja, det skyddar mot bett, men samtidigt så känner han inte din lukt och kan bli ännu mer aggressiv än utan handsken. Ta det försiktigt istället och utsätt dig inte för situationer där du kan bli biten.
* Försök hitta sätt att hantera honom utan att behöva stressa honom med händerna. När mina ungar var nya lät jag dem självmant hoppa in i transportburen som jag sedan bar iväg dit vi skulle leka. Ha lite tålamod, sätt in buren/lådan du vill transportera honom i. Han blir säkert nyfiken och hoppar in i den till slut. Då kan du långsamt och försiktigt lyfta iväg den.

Det var bara mina tips och råd efter mina erfarenheter och du får självklart välja själv vad du vill ta åt dig och inte. Lycka till med allting!

Braun
0

Tack så mycket.. Kramis.

Denna kommentar har tagits bort.
hus-musen
1

#16 Jo ts och jag har gått igenom det mesta, i det här fallet så betvivlar jag starkt att det finns något att göra.
Kompisar till honom i det här fallet är ingen ide, och jag skulle inte riskera två råttors liv för att sätta ihop med honom.

Qui dormit, non peccat

Sathalie
1

Usch. Jag tänker på dig i alla fall. <3 Dig och Bamsebebis. Förstår hur hemskt och hopplöst det måste kännas för dig nu. Men det bästa för alla parter är nog att lugnt och fint få somna in. Han mår inte bra av att stressa och vara aggressiv och du känner dig ju såklart dålig för att det inte blir bättre och för att du blir arg på honom.

Även om du tar bort honom så kommer han alltid finnas kvar inom dig. Och även om du skaffar nya råttor så kommer han alltid ha en speciell plats i ditt hjärta. Och du har mer erfarenhet. Bamse hjälpte dig att lära dig mer om bitande råttor och få dig att veta mer hur du ska göra redan direkt nästa gång.

*styrkekramar* du klarar detta! Jag tänker på er.

Braun
0

Gråter så mycket så jag vet helt jävla ärligt fan inte vad jag ska göra, men jag läser och tar till mig av ert snicke snack.. Tack så mycket! <3

Sathalie
1

Vi allihopa finns här för dig och vi vet hur du känner dig. Bara prata av dig så mycket du vill här . Vi förstår hur mycket en råtta kan betyda. Det är inte alla omkring som kanske gör det.

Braun
0

Nej precis, har knappt någon ork att ens gå till skolan imorgon. Vill bara gråta och aldrig sluta.

Sathalie
0

Fast att gå iväg till skolan får dig på andra tankar åtminstonde i några minuter. Och det är mycket värt när man mår dåligt.

sarakaka
7

#23 Men vännen då! Rynkar på näsan
Du får inte glömma bort dig själv även fast du är ledsen. Om du inte tar hand om dig själv främst blir det svårt att ta hand om Bamse också och ordna allting.
När Elly dog grät jag hur mycket som helst, men mitt i all sorg och skuld kände samtidigt ändå att det var det bästa för hennes skull. Det är nog det bästa för honom även fast du verkligen försökt. Du får vara en stark råttmamma och kämpa på även om du måste ta ett svårt beslut. Du får vara stark för Bamses skull.

Ella
0

usch stackars dig…

Jag och mina råttor skickar tusen kramar och pussar till dig!!!!

vi finns för dig och stöttar dig på alla sätt! glöm aldrig det!! om en rått människa har problem ställer alla upp för att hjälpa!! <333

det borde vi här på RIF ha som måtto (stavning) :)

Braun
0

Tack!

Ge en klapp på axeln till dig och krama om råttisarna från mig.

Crapsurraren
0

Jag håller med föregående inlägg om att låta honom somna in… För som sagt skulle han enbart bli avlivad på en djuraffär och ormmat eller hamna i händerna på en oskyldig ny ägare som kommer må så som du gör nu.. och det tror jag inte att du önskar någon.

Lycka till i allafall

//Ellie

http://crapsurraren.blogg.se/

Sniffsuperstar
0

Det är skillnad mellan djur och människor när vi får "dödshjälp".
Din råtta kommer inte känna någonting, avlivningsvätska består av en överdos narkosmedel och ett färgämne som inte gör speciellt mycket mer än talar om för personalen att det är rätt spruta (iaf där jag vait). Ett stick, sedan somnar han lätt.
Den enda det är synd om är dig, för du får veta vad som kommer hända, det kommer inte han.

Jag kanske låter hård men jag tycker inte att man ska se en avlivning som en orättvist handling mot djuret bara:)

lycka till :)

Lurvas
4

Stooor tröst kram till dej! Förstår precis hur du känner. Har varit i den sitsen själv och det är så himla jobbigt.

För DIN skull och för Bamses skull så tycker jag att du ska be mamma att ringa veterinären så att Bamse får somna in. Om ni inte klarar av att vara med så behöver ni inte det, ni får lämna honom där om det känns bäst, eller vänta utanför och ta med honom och begrava honom på något ställe ni tycker om. Bara berätta för veterinären hur ni vill ha det, dom brukar vara förstående. Bamse slipper att leva i den konflikt han befinner sej i just nu PLUS att DU slipper undra över hur han har det och hur det går för honom, det kan bli en jätte jobbig oro för dej.

Har du inte råd att gå till veterinären så kanske någon bekant eller någon här inne på rif kan hjälpa till att ta bort honom. Sånt kan man ju erbjuda via PM tex.

Råttliv på Runnavägen

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.

pellepojken
15

#  14   Hej !  Jag har tagit hand om ett antal råttisar (omplacerade) under åren o en del av dom har haft ett aggressivt beteende. Jag annser att det KAN gå o arbeta bort det många gånger.

Vill du ge mig o Bamse en chans att komma överens. Jag tycker det är synd att avliva en råttis som är mitt i livet.      Glad

pellepojken
2

#  14   Hej igen, om du lämnar tillbaka Bamse till djuraffären så blir han garanterat vad vi skulle kalla psykiskt sjuk ordentligt. Eller ormmat ,alternativt avlivad. Mitt råd är att ge Bamse en schans till.    Glad

diddiman
1

#31 Underbart att du kan tänka dig att ställa upp för dem!

pellepojken
9

#  33   Ja absolut. Råttisen fyller 1år i september,alltså 7 mån gammal om jag fattat rätt. En så ung råtta går att arbeta med utan tvekan. Man kan inte avliva ett så ungt djur utan att försöka få ordning på den.    Glad

Braun
0

Pma mig :)

Sathalie
1

Åh vad jag blev lycklig i hjärtat nu :D

Lurvas
1

#31 Helt suveränt!

Råttliv på Runnavägen

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.

Crapsurraren
3

Pellepojken har ett hjärta av guld. Hoppas allt blir bra :)

//Ellie

http://crapsurraren.blogg.se/

Braun
2

Har varit hos vetten nu. hon säger att han är en mycket fin råtta i både bälsen hjärtat osv. Vi tog upp det där med bitandes. Och hon visste inte alls vad vi skulle göra så att mamma envisas. Mamma ska behålla honom. Så jag har bestämt att ge den mesta '' vårdnaden '' till henne för att hon envisas så mycket. och jag ska skaffa två råttpojkar till och ha i en annan bur. Sen försöka intruducera dom till varandra. Går det inte, får det vara. Då får det vara två burar i hemmet.

Ville bara tacka er alla på RIF som bryr sig.. Massor med kramar till er och tack igen! :)