Förkylning/mycoplasma?
Hej!
Nysss upptäckt detta forum och det är verkligen super att det finns!
Jag har gått igenom typ alla inlägg rörande förkylning och mycoplasma, men jag lyckas inte få riktigt rätsida på det…..
Jag har en tamråtta på lite över två år, som sedan i söndags är snorig, rinninga ögon och nyser, samt är allmänt dåsig. Hon äter bra, men har ingen energi och vill helst sova….
HUR vet jag om det är en vanlig förkylning och inte värre? Hur lång tid varar en förkylning hos en råtta?
Tänkte ringa veterinär imorgon, men eftersom det är helg så ser det mörkt ut med att få en tid. Vad ska jag göra? Har provat at ge henne handukar att ligga på och lampa för värme, men hon bara går sin väg från dessa.
Tacksam för alla råd!
En vanlig förkylning brukar väl hålla i sig i någon vecka. Ungefär som vår har jag för mig. Mer kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.. Hoppas någon annan kan! Lycka till!!
Tack för snabbt svar!
Jag hade en råtta som dog för några månader sen i lunginflammation (hon hade problem med luftvägarna sen liten), antagligen mycoplasma, så jag vill verkligen göra allt för denna lilla nu!
Ringer imorgon o bokar tid hos veterinär i alla fall, sen får vi väl se om hon blir bättre innan det….
Det kommer nog gå bra! Ska hålla tummarna ;)
Hej!
Jag tycker att du ska ringa en duktig veterinär. Jag kan varmt rekommendera Cecilia Trädgård på Region djursjukhuset i Helsingborg. Vi har varit hos henne när vår råtta hade mikroplasma. Hon är mycket duktig.
/ Cecilia
Min råtta dog idag av myckoplasma hon klarade sig ett ganska bra tag jag håller tummarna för dig.
Tack för allas uppmuntran!
Hur som haver så kom vi iväg till veterinären, men iockmed att min lilla Nicko hade fått en inflammation bakom ögat vilket nästan tryckte ut hennes deet utanför huvudet fanns inget att göra. Hon led för mycket av det, samt att hon hade lufvägsinflammation, så det fanns inget att göra….
Hon fick somna in och fick en fin begravning i det vackra vårvädret i skogen. Hon kommer att vara djupt saknad länge.

Jag hoppas nu att mina andra tre inte åkt på samma sak. Det ska ju vara ganska smittsamt.
min ena har nog mycoplasma!.. han nyser hela tiden och det kommer rött ur nosen =/…

Evamaria: Synd att du fick avliva henne. Mycoplasma ligger latent hos de flesta råttor, så troligtvis är de smittade. Men dte bryter oftast inte ut om inte råttan har försvagat immunförsvar av någon anledning, tex vid förkylning. Så de andra råttorna behöver inte blir sjuka av det.
Jessi_twini: Låter din råtta när han andas? Verkar han sjuk på något annat sätt och hur länge har dte varit? Om de bara är nysningar och snor så kan dte vara en vanlig förkylning och då går det oftast över av sig själv inom en vecka. Om han har andra symptom också eller om förkylningen varar längre än ca en vecka så bör du ta honom till veterinären.