Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1324 ggr
Gia91an
0

Grymtar?

Hej, min ena råtta låter lite konstigt när han nosar…

Har han just nu på axeln och han liksom grymtar, ja eller surrar lite typ som ett bi? Inte mycket men tillräckligt för att hönsmamman i mig ska bli orolig… Det låter väldigt lågt och jag hör det bara om han är på min axel..

Kan detta vara förkylning? Jag har aldrig haft en förkyld råtta innan så jag vet inte hur det "ska" låta? Han är jättepigg i övrigt och äter och dricker jättebra… det har inte heller varit något egentligt drag här…. så kan inte tänka mig det kan vara det….

Någon som känner igen?

Stephanie
0

Sök på "rossel" här på ifokus Glad

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Gia91an
0

Hmmm det gjorde mig ju inte mindre orolig!!! D:

Fleecefiltar och kan jang och te alltså?

[Glimmersråttor]
1

Det är svårt att beskriva råttläten.

Det finns ett dovt ljud, knappt hörbart, som inte har med sjukdom att göra. Man måste sitta väldigt nära råttan för att kunna höra det ljudet. Det är ett slags dovt brummande ljud som råttan gör när den är "uppspelt" pga dofterna som den känner.

Om ljudet istället hörs tydligt och på lite längre avstånd är det mer troligt att det har med luftvägarna att göra, t.ex. att råttan är tät i nosen eller rosslar.

Gia91an
0

Fast då skulle jag nog snarare säga att det var det ljudet… jag har nämligen haft flickorna ute precis innan på tröjan jag hade… Plus så hade vi precis ätit…

Han var jätteuppspelt och brummade varje gång han andades ut… jag hörde det inte om jag inte hade honom på axeln eller om jag satte hans mage mot mitt öra :O det hördes inte alls när han var i mitt knä… och han är inte snorig… eller nått sånt…

[Glimmersråttor]
1

Ja, det var troligen tjejernas doft som gjorde honom uppspelt så han lät :)

Gia91an
0

GUD vad skönt… ^^ Ska hålla lite koll och se så att det inte är något annat ändå, men känns skönt faktiskt…

Kanske lite OT men är det konstigt att jag aldrig haft en förkyld råtta? Jag är alltså helt seriös…. Jag ser trådar om det hela tiden men har aldrig upplevt det själv… Självklart inget man vill vara med om men ja…