Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 665 ggr
[Reborn_Råttmamma]
0

Whiskey, varböld igen

Hejsan!

När jag känner på det ställe, Whiskey hade sin varböld (kolla mina förra inlägg), så kan jag känna att det är påväg till att bli en ny varböld :/ Det läktes och ser jättefint ut och jag trodde jag hade varit noga med tvättningen av det hemska såret, men tydligen inte, eller vad tror ni det beror på? Är han bara en av de råttor som har återkommande varbölder, fast man är noggrann med tvättning av sår osv? För jag tvättade rent det såret hur ofta som helst ju och det blev jättefint och det är fint läkt, men nu känner jag att det är en bula/var under huden, på kinden, igen och på samma ställe som förra bölden :/ Blir nog vet denna gången!

hus-musen
0

En varböld kommer ju när det har blivit inflammerat och något kapslas in, kan räcka med ett hårstrå så blir det en varböld.

Gav du honom någon form av antibiotika förra gången? Ibland så är det "det lilla extra" som krävs när det gäller återkommande varbölder.

Qui dormit, non peccat

[Reborn_Råttmamma]
0

@husmusen

Jag gick ju aldrig till vet, då jag inte hade pengar :/ Jag tvättade rent med koksaltlösning och sårtvätt var timme. Men jag får kontakta vet denna gången, vill inte uppleva samma hemska sår! Man kunde ju se hela kindbenet :O Läskigt var det!

pellepojken
1

Det beror nog inte på att du slarvat med sårtvättningen. Har han bakterier i kroppen så kan det blossa upp igen. Vet inte om det är så i  detta fall,men det kan bli en slags ärrvävnad där bölden sätat. Det kan kännas som en liten knöl. Så har du tur så är det ingen ny böld.     Glad

hus-musen
0

Det brukar ju räcka med att man håller det rent, så det är ju den "riktiga" första vägen att gå! Man ska ju inte medicinera i onödan, finns redan alldeles för många resistenta bakterier.

Men börja med att smörja bulan du känner med mjukgörande helst antibakteriell salva, då kan den läka beroende på hur djupt den sitter eller så går den sönder fortare och den behöver inte bli lika stor. 
Men växer den väldigt fort eller blir stor så är det veterinär som gäller, de där vid kinderna har en dålig vana att krypa inåt mot benet och tänderna.

Qui dormit, non peccat

[Reborn_Råttmamma]
0

Får se vad vet säger…