Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 891 ggr
Ruzicka
0

"Mysryck"?

Jag har sett ett par inlägg där folk undrar varför deras råttor "rycker till som om de hickar". De får ibland svaret att det är mysryck, alltså att det är något råttor kan göra när de gosar.

Min nyaste pojke har gjort detta sedan han kom hem till mig. Jag var rädd att han var sjuk, men så läste jag trådar om andra som ryckte till. Det är alltså som om han hickar 2 ggr/sekund ungefär, ibland med små pipljud och ibland helt ljudlöst, och han gör det inte vad jag kan se annat än när han sovar/vilar/gosar.

Är det alltså någon sorts "mysryck"? Är det något många råttor håller på med? Varför har jag inte hört talas om det tidigare, om det nu är något som ofta händer när de gosar?

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

HannaRosberg
0

Alla mina råttor har gjort så, haft 14 stycken.
Har alltid sett det som en slags hicka. Men det kanske är "mysryck" då kanske :P

kitzony
0

Gud vad skönt! Har märkt att mina pojkar gjort det och har funderat och funderat… Kan råttor hicka?! Men mysryck låter bra, dem gör ju det bara när jag gosar med dem. Usch kände mig liiiite orolig att dem var sjuka när jag upplevde detta för första gången, men hittade ingenting på nätet när jag sökte om hickande råttor. :c

Nu kan jag äntligen slappna av lite när dem mysrycker, haha :)

Ruzicka
1

Men är det verkligen så att det är mysryck och inget annat? Jag har ju som sagt aldrig hört talas om det tidigare, förrän någon föreslog det i en annan tråd..

Någon som vet något om det som kan svara på om det faktiskt finns?

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.