Saknad:(
Usch jag måste bara skriva av mig, till er som förstår. För lite mer än ett årsen köpte jag två underbara siamesfärgade råttflickor. Hade haft gerbiler innan men vill ha lite mer att ta i sas. Efter ca ett halvår sa dock sambon ifrån, dom luktade för mycket. Jag drog ut på det med det blev mer och mer bråk. Enda stället deras bur fick plats på var ett rum i mitten av lägenheten med så jag ställde ut den stora buren på altan (det var alltså på sommaren) och hade dom inne i en mindre och flyttbar bur på natten för att minska lukt. Men efter sommar blir det ju höst.. Blev tvungen att sälja mina hjärtan och jag tror inte jag har ångrat nånting så mycket i hela mitt liv!! Trodde inte att det skulle bli så jobbigt som det är! Det släpper liksom aldrig! Skulle ge hur mycket som helst för att få tillbaka dom! 
Vi letar nu eget hus och jag hoppas hitta ett hus med ett litet rum över så kanske man kunde ha dom där inne och stänga till så lukten inte sprider sig..
Har ni andra tips på hur man kan minska lukt och tips på lättstädade burar?
Fast jag vet inte om det blir samma sak med nya råttor heller..vill ju ha mina fina flickor..
Bra städning, bra bottenströ och en luftrenare! då blir det nästintill luktfritt! enligt mig i alla fall! =)
Tråkigt att din sambo inte uppskattade doften =/ det är alltid jobbigt att behöva göra sig av med någon man håller kär!
/Josefin
www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon

Har också haft problem med bur och råttor som luktade. Det var dock med mina gamla råttor. De var inte ett dugg rumsrena och sket och kissade överallt! EN av dem brukade sätte upp baken mot hörnet när han satt högst uppoch fissade så det skvätte på govlet. Det var outhärdigt så det luktade och det var inte långt ifrån att jag inte fick ha dem kvar :(
Men de killar jag har nu är jätte duktiga och går i stort sätt bara på lådan så att jag kan tömma den varannan dag. Byter handukar i buren ganska ofta och tvättar hela bruen (galler, botten osv) en gång i månaden. Hyllplanen tvättar jag när jag ser att de är skitiga. Funkar jätte bra, använder toalätt som strö! Hade tidigare tidningar under med råttorna rev alltid upp tidningarna och det luktade bara mer då de ville urinera på tidningarna… Men idag luktar det nästan aldrig hos råttorna :D
Mvh Vinetta
Vad tråkigt att det blev som det blev& du inte kunde ha kvar dina flickor. Kommer nog inte att bli samma sak med ett par andra råttor, men det betyder inte att det det blir sämre. Alla har sin personlighet& lämnar sitt egna avtryck. Om du kommer att skaffa råttor igen får du lära känna nya individer med sin charm& sina egenheter.
En bur som ser ut att vara en dröm i städväg är Royal Suite Double, el bur med liknande konstruktion. Jag har den inte själv, men har hört den lovprisas. :-)
För att minska lukt väljer jag att inte använda papper i buren, dvs pappersströ el tidningspapper på burbotten& papperspellets tex. Toa-Lätt el Majsan Remiss i toalådan. Vet många som använder båda delarna& tycker det funkar utmärkt, så dethär är bara vad jag tycker& jag misstänker att jag är dels en aning luktkänslig samt har rätt svårt för lukten av blött papper.
Förut använde jag aspspån, som luktade gott i sej samt aldrig luktade ett uns urin. Tyckte dock att det skräpade lite väl mkt, så nu har jag mattor likn Ikeas "Borris", som går att tvätta i maskin& det funkar bra.
I toalådan används Everclean kattsand (utan doft) Det binder fukt& odörer väldigt bra& är mkt drygt. Enda gången det är olämpligt, är om man har en råtta som kommer på att äta av kattsanden, eftersom den är klumpbildande.
På våning två i buren& på hyllorna: fleece, som byts& tvättas då de börjar lukta. Samma med hängmattorna. Tillsätt gärna lite Piss-off i tvättmaskinen, så försvinner lukten från tyget ännu bättre.
Du kanske ska undvika träinredning eftersom det samlar kiss& lukt& hellre välja hyllor& hus av plast, som är lättare att rengöra.. (Har själv trä& det har funkat helt ok hittills, men man kanske behöver slänga om det blir ingrott& man inte längre kan tvätta bort lukten. )
Som rengöringsmedel till buren använder jag mest Piss-off i varmt vatten. Om det är något som ska läggas i blöt: ibland Urine-off& ibland Piss-off. Vid grundligare rengöring av buren, moppning av golvet(som fått massa kissfläckar här& där) tar jag såpa& Piss-off i skurvattnet& då är alla eventella odörer ett minne blott. :-)
Hoppas ni hittar erat hus med det lilla råttrummet& att du kan skaffa nya små kompisar framöver. :-)
Haft råttor sen jag var tretton i olika perioder, och största problemet jag har märkt som verkligen stinkit är inredningen. Det förstod jag nydligen xD
Jag testade byta strö och städa ofta, men så fort dem kissat i sina "mysiga" hängmattor så luktade det. Om man inte byter dem varannan dag så luktar det helt enkelt. Städar man ofta och inte har tyg så borde det inte stinka.
Jag har ganska många råttor och behöver bara städa buren en gång i veckan:)

Tusen tack för era tips!! Kan man lära råttorna att gå på lådan på något vis eller är det bara att hoppas att dom väljer det?
http://rattor.ifokus.se/articles/4d714437b9cb46221d059ac2-rumsrena-rattor
Här står det lite hur man gör :D

Suveränt!! :D