Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1952 ggr
regskylt
0

Toalätt

Jag fick äntligen hem en Furet Tower nu i måndags som jag gensat satte upp. Problemet var dock att jag inte hade Borrismattor till hela buren och bara tillgång till Toalätt hemma, som jag fick slänga i hela underdelen av buren temporät. (köpt mattor idag och hade tänkt fixa imorgon men ska göra det nu direkt när jag får hem sopsäckar om en liten stund)

Nu var det så att min pojkvän kom hem nu ikväll och han är allergisk mot en del saker, och han fick en allergichock här hemma. Mot vad kunde vi första stunden inte reda ut, fören jag bläddrade tillbaka i mitt minne att han kände av allergi när han var hemma hos mig tidigare, då jag använde toalätt som underlag i några veckor pga brist på pengar.

Tanken slog mig att det var självklart toalätten han reagerade på. även jag har förmodligen känt av det också då jag har lätt torrhosta om nätterna och på dagarna hemma.

Det jag vill med det här inlägget, är att uppmärksamma de besvär Toalätt kan ge. Även mina råttor har börjat nya lite denna veckan som gått. Så Toalätt är troligtvis mer dammigt än vad många tror att det är. Jag själv hade ingen aning om att det var så illa. Råttornas luftvägar är ju så mycket mindre än vad våra är.

Lamina
0

Jag har visserligen hört om att folk har reagerat på toa-lätt förut. Men jag kan inte hjälpa att undra: ur kan man vara allergisk mot toa-lätt? Det är väl bara vanligt papper? Borde man inte vara allergisk mot papper också då? Bara en undran. Oskyldig

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

regskylt
0

#1 det dammar en hel del? Vet inte vad det är man reagerar på, men det är trotts allt ett faktum att man gör det.

Lamina
0

Ja, det är det, och det är synd. Men skulle vara intrresant att veta exakt vad det är som man reagerar på. Vad gäller din pojkvän velkar det ju vara något i dammet, men har även hört om folk som får kläda av att ta i det.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Trollhund
0

Är du eller din pojkvän astmatiker? Jag har funderat på det där med allergier, känner två grupper själv de som har kontaktallergi och de som har luftburna. Borde väll säga tre eftersom man kan ha båda. De som har astma, återigen som jag uppfattar det, eller andra besvär med andningsorganen reagerar mycket starkare på typ pälsdjursallegi, nötter, dam osv. Medans de som inte har problem med luftvägarna men ändå är grymt allergiska tål en smutsigare eller sämre lufthygien innan de reagerar på mina djur. Jag tycker det är viktigt det du tar upp, är man känslig ska man vara medveten om att också det som livordas kan vara problematiskt, men just därför vill jag gärna veta vad du och din pojkvän har för allergier eller överkänslighet. På så sätt är det lättare för andra att veta om de bör oroa sig, man behöver inte oroa alla på samma sätt. Om jagformulerar mig dåligt så är det pga klockan. Fråga gärna då :-)

Trollhund
0

Förövrigt finns det mycket i papper man kan reagera på, det har att göra med papprets "renhet". Vanligt skrivpapper eller toapapper eller dyligt är väldigt rena produkter. Allltså väldigt få rester från tillverkningen och väldigt lite su kan få i dig och oftast luktfritt. Toalätt ex luktar mer och är dammigare, även om det är lite jämfört med annat, detta dam gör att du får pappret/partiklarna i dig. Det är då du kan reagera på olika saker. Det är också en produkt som inte kräer samma renhet, och kan därför innehålla andra restprodukter än ex skrivpapper. Alltså kan man reagera på det som dam=främmande partikel, kan skapa hosa och torrhet också hos en icke allegiker men kan också innehålla ämnen från tillverkning eller pappret i sig självt som kroppen reagerar på först vid intag.

regskylt
0

#4 Ingen av oss är asmatiker (som tur är).

Min pojkvän är allergisk mot allt som blommar och väldigt mycket matväg och besprutningsmedel. Han är dock inte allergisk mot pälsdjur luftburet men kan få lätta reaktioner på huden vid rivsår ibland. Jag själv är dock väldigt allergisk mot häst vilket är det enda pälsdjuret jag tror att jag reagerar på. Min pojkvän reagerar på pälsdjur tydligen runt våren lite lätt under "allergisäsången" vilket är vid våren.
Vi båda är allergiska mot hö också.

Trollhund
0

#6 Häst är tydligen sjukt allergena. Har många vänner som enbart är allergiska mot häst och kan inte ens sticka in nösan i ett stall. Inte heller astmatiker.

hus-musen
0

Har aldrig haft problem med toa-lätt för råttorna, snarare jag som reagerar på lukten av papper. Beror även på vilket märke av Toa-lätt man köper, den från granngården är hemsk och går inte att använda. Dammar som tusan oxå.

Qui dormit, non peccat