Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 460 ggr
Absinthe
0

Mindre skoj

Det som är minst skoj av allt lär ju hända nu.. Ska flytta till eget pga att min kära far säljer huset, blir då mer eller mindre tvingad att placera om några av mina råttor eftersom han flyttar ända till Nässjö.. ='(

Tror inte där är någon som hyr ut lägenhet till mig om jag har 15 råttor precis.. =/
Kan det bli värre? Mina gullegrisar som inte kan följa med.. Vissa är mer självklara än andra men alla är ju ändå mina gullegrisar.. =(

*mumlar för mig själv*

Ninja
0

Nej vad tråkigt! Måste vara bland det hemskaste man kan vara med om.. :(

Absinthe
0

Det är riktigt hemskt.. =( Ska se om jag kan ha kvar typ 4 hanar och 4 honor.. försöka in i det sista att undvika att prata djur om man kollar lägenhet. *funderar*

Allamej
0

Prata inte ens om dom… Om dom frågar svarar du ärligt och på ett sätt som får dom att förstå att det är hur naturligt som helst att ha råttor.

Oh, vad jag förstår dig…

Jag har haft tur, min hyresvärd bryr sig inte, mina grannar är intresserade och vaktis har sett dom och inte ens lyft på ögonbrynet.

Det är ju inte olagligt att ha råttor, men är du tvungen så prata lågt om dom.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Absinthe
0

Där är iaf 8 självklara råttor som jag INTE vill ska lämna mig, men de andra är ju minst lika goa och mysiga, för säkerhet skull får jag iaf placera om några och ha en viss begränsning. Men ska inte prata om det så länge de inte frågar om jag har djur.. =/ då gör jag väl inte nåt fel?

*kliar mig i skallen*

Allamej
0

Det dom inte frågar om behöver du inte avslöja… :)

Du gör inget fel.. 

Kom och kolla på björnungarna här uppe vet jag och ta med dig ett gäng som behöver nytt hem. :) 

Jag har 6 råttor nu och fler blir det men ingen har sagt något åt mig. Skulle dom göra det skulle jag ge dom ett helsikke…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Absinthe
0

Vet jag bara att det är seriösa människor som vill ta hand om mina gullegrisar jag inte kan ha kvar så känner man sig nog rätt lugn, så länge de får ett toppenhem, men det är ändå trist, detta blev som ett slag i magen nu ikväll.. =(

Björnungarna? =)

Allamej
0

Vi har björnungar på djurparken. :) Dom funkar helt perfekt om man behöver en förevänding att åka hit. :)

Absinthe
0

Dom måste vara supergulliga. ^^, 
Blir inget resande förrän den 14 augusti för min del då jag ska till sundsvall. =/

MiaLemon
0

Fråga om du får ha husdjur i lägenheten och om du får det så kan de inte säga något om råttorna.

Tosca
0

Hej Absinthe!

Jag känner med dig, när jag letade lägenhet här uppe i Göteborg för fyra år sedan så var det oftast tvärstopp när det gällde djur, men då var jag också bara ute efter en billig liten etta/rum hos familj/kollektiv eftersom mitt studiestöd inte tillät större ekonomiska utsvävningar. Vissa hyresvärdar var grymma nog att säga till mig att avliva mina två råttor om jag någonsin skulle få ett boende!

MEN, så svarade jag på en annons om ett rum i ett kollektiv som låg väldigt centralt i ett "fint" villakvarter bara tio minuters gångväg från Avenyn med egen trädgård, nära till butiker och väldigt låg hyra (2500). Vi skulle vara fyra stycken totalt som delade vindsvåning och våningen hade varit kollektiv i över tio år innan jag kom dit. Vid intervjun frågade jag givetvis om man fick ha djur och på frågan vilket djur jag hade nöjde jag mig med att säga små gnagare i bur eftersom ordet råtta avskrämmer de flesta. Samtalet fortsatte, men tillslut ville hyresvärden veta vad för sorts små djur jag hade och då var jag ju tvungen att svara råttor. Han blev tyst ett tag, sa att han skulle höra av sig och jag trodde att lägenheten var förlorad.

Två timmar senare ringer samma man och säger att jag får vara först av de 25 spekulanter att titta på rummet eftersom hans fru hade tyckt det varit så tufft att någon hade råttor som husdjur ;)

Jag förstår att det är mycket som spelar in vid en flytt, hur stor lägenheten är och vad hyresvärden tycker etc. Men jag hoppas att du ska få behålla dina råttisar, det är ju som att ge bort sina egna barn! Jag håller tummarna för dig!

//Tosca och de små som ber om ursäkt för novell-inlägget.

Fotograf, styrman, råttmor och illustratör
Portfolio på Flickr

Absinthe
0

Det kom så plötsligt allting igårkväll för mig. Jag vet att har jag turen att min paps köper en bostadsrätt till mig på ett visst område här i Klippan så kan jag behålla mina snuttar, men sen funderar jag samtidigt att gå konstskola på annan ort och där vet jag ingenting om hur hyresvärdarna är angående djur.

Usch jag hoppas bara att det löser sig.. tack för alla svar gänget!

Nu ska jag gå och mysa med mysisarna här sen måste jag ut i vida världen och leta mig ett tak över huvudet.. =)

camilla85
0

Kan du inte ringa runt till olika hyresföreningar och höra? Du behöver ju inte säga dit namn utan bara säga att du hör dig för med hur det fungerar hos dem.

zimzon
0

Vad tråkigt. Hoppas att du kan behålla några av dem iaf och att det går bra.  

#5 Man måste väl fråga om man får ha husdjur i lägenheten så man skriver in det i kontraktet? Om man inte berättar om det och de får reda på det efteråt så kan de ju vräka en.

Daydreams
0

Man behöver inte säga att man har husdjur och är det en bostadsrätt behöver man definitivt inte säga det. Enligt hyresgästlagen så kan de inte vräka en även om det står att man inte får ha djur i kontraktet och man har det.

Du behöver inte säga ett dugg till uthyraren eller säljaren. Förutsatt att det inte är ett boende i tex en familjs villa, eller rum i kollektiv.