Råttor iFokus

Råttor

Etiketttransporthjälp
Läst 2550 ggr
Forgetful
0

Import?

Hej jag igen. Min fundering om import av råttor från USA får fortsätta i detta inlägget istället.

Är det någon som kan tips som flygbolag som importerar gnagare? Och har någon erfarenhet av import sen tidigare? Jag kanske kommer att behöva ett ombud så om någon vill ställa upp i nödfall vore det bra, bara säg till :) Jag vill veta allt som ska göras för att få hit råttor. Jag har självklart redan skrivit till jordbruksverket m.m. men jag vill gärna få svar från flera ställen x)

//Forgetful

Huldan
0

Ställer gärna upp och åker om det behövs! Vill då såklart ha betalt resan, men kan betala mat och boende själv.

Är hyfsat resvan :)

Forgetful
0

Resan blir självklart betald :) dock vill jag gärna att allt sker på en och samma dag.. så det är fram och tillbaka direkt, men det kanske också går bra eller? :) annars får det ta någon dag extra, och du får kanske räkna med papper och att prata med människorna på flygplaten så att du får med dig råttorna hem x) har du fb så kan vi prata mer där om det så vi håller kontakten :) jag är dålig på engelska så det är därför jag gärna inte åker själv xD

//Forgetful

Huldan
0

Matilda Hulda Lindberg, lägg till mig :)

Forgetful
0

Gjort :)

//Forgetful

wintermynta
0

Ska du importera dvärgråttor?
Har ingen erfarenhet av att importera från Usa men däremot länder inom EU.
Skriv gärna hur det går och ska du ta in flera "vanliga" råttor hör med andra uppfödare så kanske du inte behöver lägga ut allt själv? Vet att nytt blod behövs och är priset rimligt så borde det inte vara några problem.

Forgetful
0

Nej inte dvärgråttor x) det med nytt blod och andra uppfödare är en bra idée :) fast då blir det troligen mer än 5 råttor som ska tas in och då handlar det om "handelsdjur" och då har jag för mig att det inte är någon som ska åka med dem. Kan alltid höra med uppfödaren om hon kan fixa råttor från annat håll med, vet dock inte hur stor bur som behövs för att de ska få åka med på flyget isf och om det finns sådana där special burar på flygplatsen att betala för :/

//Forgetful

bankfack
0

En bra start kan väl då vara att du ringer eller mejlar några flygbolag som flyger den aktuella sträckan och frågar om de tar råttor och vilka deras krav är? Du kanske känner någon som är bra på engelska som kan hjälpa dig?

Det jag vet om att flyga med råttor är som sagt att om flygbolaget alls accepterar djur, så kan det vara bara vissa flygplanstyper och man måste ibland ha dem i specialbyggda burar som djurtransportföretag bygger, och att flygbolagen vill veta i god tid innan om du kommer med djur. Men det är ju inte sagt att det gäller nu.

Forgetful
0

Jag är verkligen inte bra på engeslak men jag har en vän som kanske skulle kunna hjälpa mig x) jag har skrivit till tullverket och jordbruksverket och ett ställe till och frågat hur allt går till xD

//Forgetful

Lurvas
3

Hur har det gått?

Nyfiken på import själv.

Råttliv på Runnavägen

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.

Forgetful
0

Jag har tagit kontakt med "travel agents" och ska se om de kan hjälpa mig :)

//Forgetful

Lurvas
0

Uppdatera gärna hur det går för dej. :)

Råttliv på Runnavägen

Verra
0

Jag skulle ev vara intresserad av några råttor till mig själv :) Så hör gärna av dig om hur det går. Jag finns också på FB super_verra@hotmail.com  ;)

Itchy
0

jag är väldigt intresserad, och jag har en del uppfödarkontakter i staterna, skicka ett PM om det är intressant

You can't spell Bitchy without Itchy

Forgetful
0

Problemet är att enligt lag så får jag bara importera under 5 råttor ;O och de får inte byta ägare. Och om jag ska ta hem mer än 5 så måste jag va registerad importör :/ men #13, har någon av dina kontakter exporterat förut? :)

//Forgetful

Itchy
0

#14 en av dom åtminstonde, men jag kan fråga runt annars

You can't spell Bitchy without Itchy

Forgetful
0

Ja tack det vore snällt! :) fråga om de använde sig av flyg eller något annat x)

//Forgetful

mikeiko
0

*tass*

Lamina
0

När är det tänkt att du ska importera? Är spänd på att få veta vad det blir för något. Tungan ute

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Alenzi]
0

*sätter också en liten tass här* :3

chade
0

tasstass!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

mikeiko
1

Jag har i så många år velat importera ett par såna här adorables <3 Heeeelt omöjliga att få tag på i sverige vad det verkar.

[134643]
1

#21 Åh, vad helt underbart söt! Kyss

Forgetful
0

Jag hade velat importera nu i sommar, men dessa speditörer svarar inte mer än en gång :S väldigt oseriöst… får se om jag får tag på någon som verkligen vill ta tag i detta med mig

//Forgetful

mikeiko
0

Är det någon specifik teckning eller färg du är ute efter som bara finns i USA? Känns ju som om en inom Europaimport skulle vara billigare, och säkert vanligare förekommande?

mikeiko
1

Tänker såhär också, du kan ju alltid åka med någon som är bra på engelska, så då får du resesällskap plus att ni kan ta hem dubbelt så många råttor - win win! :D

Forgetful
0

De finns bara i USA vad jag har fattat.. vet inet hur jag ska söka för att hitta i europa xD

Det blir också två biljetter och dubbelt så dyrt att åka och det är ändå en massa regler och papper vi måset fixa med :/

//Forgetful

zickan
0

#26 vad är det du mer exakt söker för något?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Forgetful
0

#27 Det är en hemslis x) har hållt det hemligt hela tiden så tyvärr får ingen veta xD tror inte dessa råttor finns i europa :/ hon jag pratar med från USA visste inte heller så jag antar att det bara är USA ;/

//Forgetful

zickan
0

ah. tänkte om du ville ha hjälp att hitta närmare. Har rätt bra kontakt med tjeckien, holland, tyskland, danmark och norge.

Forgetful
0

Ja fast det verkar lösa sig nu om det verkligen är så bra som jag vågar tro att det är :D har fått tag i en speditör som iaf har börjat fråga frågor om vilka flygplatser som tar emot djur här i sverige så nu börjar det se lovande ut :3 dock frågade han först om hund eller katt så hoppas det går med råttor med XD

//Forgetful

zickan
0

Vore kul om du lyckas :-). Behövs nya linjer i sv.

Forgetful
0

Ja det är inte alltid lätt att hitta råttor som inte är släkt här xD hoppas verkligen att detta kommer gå igenom! Ser verkligen fram emot det :)

//Forgetful

zickan
0

Håller tummarna för din skull :-)

Forgetful
0

Tack! :D

//Forgetful

Forgetful
0

Det verkar faktiskt gå riktigt bra! :) Speditören svarar hela tiden och vi har kommit fram till flera saker :) Jag kommer att importera minst 6 råttor och det är OK med uppfödaren med :D Hoppas verkligen att allt annat också flyter på!

//Forgetful

Otaku
0

Spännande! Vill verkligen veta vad det är för rådisar du ska ta hem :3

Mvh Vinetta

Forgetful
0

Det får alla veta sen när de väl kommit hit :3 då blir det trumvirvel må ni tro x)

//Forgetful

Otaku
0

När ska det komma då? :3 I sommar eller vad skrev du? :D

Mvh Vinetta

Forgetful
0

Hoppas på i sommar eller höst :) Uppfödaren håller just nu på med parningen ^^

//Forgetful

Lurvas
0

Väntar med spänning!

Råttliv på Runnavägen

dundeer
0

Tass! :)

Erika89
0

Åh vad spännande :D Lycka till!! :D

Forgetful
0

Kommer dock inte kunna ha kvar alla 6 xD de kommer gå som handelsdjur och ska säljas vidare, dem kommer alltså säljas och de som stannar komemr inte att stå på mig :)

//Forgetful