Sår -skabb?
Min ena råttpojke har ett sår på ryggen, som inte verkar vilja läka.
Trodde från början att det hade varit lite hårdhänt bus/putsning från den andra, lite mer dominanta hanen.
Men nu börjar jag misstänka skabb/annan ohyra.
Har läst runt lite, och skabb brukar väl inte sätta sig på ryggen, och det brukar väl smitta ganska rejält?
Inget onormalt någon annanstans på honom, den andra råttpojken är också genomgådd utan resultat.
Har finkammat dem och kollat runt med förstorningsglas.
Runt själva såret saknar han päls, och själva såret är ungefär 5mm i diameter *ögonmått*.
Det ser väldigt "köttigt" ut, det blöder inte, men det är inte heller någon sårskorpa där.
Vill kolla med er här om ni har några erfarenheter, då veterinärerna här knappt ens vill ta i en råtta, dom blickar bara ner i transportburen snabbt genom locket, och skriver ut det recept man säger att man ska ha.
I övrigt är han frisk och pigg, äter, dricker och beter sig normalt.
Bilderna är det bästa jag kunde få fram nu, då han låg och sov..
Det ljusa på dom två övre bilderna är alltså där det är hårlöst.
Det är inte råttan till höger det gäller, ville bara markera vart på honom såret sitter.
Precis sådär ser min grabb ut också! Det sitter dessutom på samma ställe.. Jag har haft ett öga på det ett tag och trott att det är ett sår bara.. Men det vill inte heller läka, så jag har börjat fundera på om det är något konstigt trots allt.. :/
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
#1 Hur mår han i övrigt? Inget förändrat beteende eller så?
Tycker synd om dig och din råtta, men samtidigt så är det lite lättande att någon har det lika också.. 
jag tycker det ser ut som ett sår som en av mina hanar haft under magen, en abcess som spruckit
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Jag tycker att det precis ser ut som # 3 säger här ovan. 
#3 Vad är en abcess? 
Är det farligt, smittsamt?
#5 Tror att en abcess är som en varböld typ… om jag inte är helt ute och cyklar :)) Inte smittsamt, spricker av sig själv ofta…
#6 Okej :) Och det tar tid innan det försvinner? Tänkte eftersom han har haft det ett tag 
# 7 Det kan försvinna men det kan också bli ett ärr som består om det varit en djupare abcess.
#8 Okej, tack för svaren :)
Men hur uppstår en sån här abcess, blir det bara ändå? Är det någon typ av sjukdom som gör att vissa råkar ut för det?
#9 Min ena flicka fick en varböld på kinden.. den växte snabbt och jag blev jätte orolig för att den satt på ett sånt dumt ställe! Men det bildades en liten skorpa på och jag hjälpte till att smörja med helosan (mjukgörande och lite bakteriedödande) Bölden växte lite till och sen blev den snabbt mindre och mindre, försvann av sig själv :) Du skulle kunna tvätta med lite koksaltlösning kanske? :)
#10 Okej :)
Har tvättat med en sårtvätt nu ikväll, så jag ska smörja in med helosan nu :) Bör jag separera dem ett tag? Tänkte så det inte uppstår överdriven putsning direkt på såret?
Lite dum fråga nu kanske, men frågar man inte får man inga svar! :)
Kan man använda sig av sårspray/sårplast på såret, så det inte kommer in smuts osv?
# 9 Abcess är ingen sjukdom. Det är en infektion som kapslar in sig under huden o så småningom tränger sig ut genom skinnet. 
#2 Han mår bra i övrigt. Han kliar sig inte mer än tidigare, och han äter pch beter sig annars precis som vanligt. Jag hade ingen anledning att tro att det var något annat än sår, eftersom allt annat verkar vara som det skall.
Bör man smörja helosan på det trots att det är ett öppet sår?
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
#11 jag hade inte separerat dom pga det. jag tror bara att det är bra att dom tvättar och tar hand om det!
#13 Om det är ett öppet sår kanske man inte ska kladda på helosan… Jag vet inte vad helosan innehåller så jag hade inte gjort det. tänker mer om det är en skorpa som behöver mjukas upp och lossna för att eventuellt var ska kunna komma ut…
Har inte separerat dem, och jag har smörjt på med helosan. Upptäckte att det trots allt inte var ett öppet sår, utan själva såret var hårt, dock ser det inte ut som någon sårskorpa, därav trodde jag att det var ett öppet sår förut :)