Förslag
Kommer med stor sannolikhet att klampa på endel fötter med detta förslag så kom ihåg att det är ett förslag.
Mitt förslag kommer självklart att vara frivilligt, men kanske nyttigt..?
Förslaget är att uppfödare/allmänt väldigt råttkunniga. dvs väldigt erfarna ska ha något form av märke/whatever vid sitt namn.
Låter jättekonstigt men jag ska förklara mig.
När en tråd skapas kommer det ibland väldigt många olika svar. Jag själv som har varit medlem här ett år svarar ofta på trådar med det jag tror kan vara problemet, men det är inte alltid jag har rätt. Som ny medlem kanske man inte vet detta, alltså hur länge jag varit medlem eller hur kunnig jag är och svarar ingen "rätt" kan det ju påverka råttan negativt.
Jag är medveten om att de som har detta "märke" kanske kan ses lite som "elitistiska", så jag säger inte att mitt förslag nödvändigtvis behöver vara bra.
Jag sitter och ugglar här ibland på nätterna och ser att det är ofta andra från andra forum som också gör detta och svarar nya inlägg med rena gissningar fast de inte har råtta själv.
Jag hoppas att god ton kommer att kunna hållas i denna tråd för det är inte meningen att göra någon upprörd.
Är inte menat som en populist-tävling utan mer ett hum för nya medlemmar att ha ett hum om att de tips de får inte leder till katastrof.
tycker att det är en superbra ide. Jag köpte mina första råttor för 3v sedan så jag har massor av frågor trots att jag försökt läsa på så jag tycker att det är super att få svar och tips på denna sida.
Artikelskribenter borde få ha märke tycker jag. Då är det ju ingen populist-tävling och inget "jag var här först", utan det är de som verkligen kan saker och har gjort efterforskningar som har märke.
💣
Dock om man söker hjälp får man ju själv kolla upp extra. Man kan inte enbart gå efter vad en person säger och chansa att den vet vad som är bäst :) För det känns som att det skulle vara svårt att avgöra då vilka som ska ha "märket". Det finns många som vet det mesta om råttor och har lång erfarenhet, men alla kan kanske inte allt. Så då kan ju en som är duktig svara i trådar där man inte kan 100% ändå. Man behöver ju inte uttrycka sig som att man vet, men ändå delta i trådar. Utan kanske hellre uttrycka sig "jag tror det är såhär, men bäst att du kollar upp det lite nogare ifall det är fel" (om man inte vet säkert) Så behöver man inte oroa sig över att man ska ge råd som innebär något dåligt för råttan :P
#2 Ja dig känner jag igen som en ny medlem, så välkommen! :)
#3 Hmm, ja att artikelskribenter ska få ha nåt sånt kan jag hålla med om. Meningen var ju lite att förslaget ska kunnas slipas på.
#4 Förstår hur du menar! Det är mer att om ingen annan svarar på TS förutom folk som inte ens har djuret som bara gissar kanske det inte alltid är 100 bra. Alla djurägare borde vara källkritiska och kolla upp saker själv, men ibland är det akuta saker och man känner sig hopplös och då känns det bra att prata med någon här som varit med ett tag, det var mycket mer så jag menade :) Ibland kan det finnas mer inputs från folk här som varit med om det mesta än ett blankt fyrkantigt google-svar. No offence ^^.
Bara en sak jag är nyfiken på. Hur hade du tänkt att det skulle se ut. iFokus killarna lär inte vilja göra en sådan sak som finns på typ zoonen. Sedan hur plockar man ut folk som kan saker. En person kan tycka att en annan är kunnig när en tredje anser den samma personen är kass.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Iden i sig är bra, men jag kan inte se hur den skule gå att genomföra. Vem ska bestämma vem som får ha detta märke, och hur? Vad om någon tycker sig vara värdig det men inte får det? Eller om någon får det fast den egentligen inte förtjänar det?
Personligen tycker jag faktiskt att det bara finns en enda medlem här på RiF som skulle vara värd det märket. Taskigt, men sant.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#6 Jag vet, därför vill jag spåna lite med er. Men de flesta kan ju iaf godkänna att den som haft råttor i 10 år kan mer än den som haft råttor i 1 vecka. Det är lite de extrema skillanderna jag e efter. Och att inte alla följer råd från de som kan nada, för som jag skrev tidigare kan det vara svårt att skilja mellan medlemmarna om man tex är ny.
Vore ju larvigt om man hade ett statussystem som lunar hade förut, men av egen erfarenhet så hade det varit lättare för mig (som blir väldigt förvirrad om en säger A och en B även om det finns olika åsikter om allt) att veta vilket håll man bör följa.
Jag tror alla vet att man ska gå till vet om det är något generalknas, men folk som bor på landet har inte den lyxen och inte alla har den lyxen att vetten har kunskap om råttor.
Kan inte SRS komma på ett "Nationellt prov" för att anses vara "kunnig" i deras standard?
#8 Fast uppfödarprovet är inte direkt svårt som de har, jag har gjort och klarat det. Det är bara kasst formulerar så det är lite svårt på vissa frågor att veta vad de är ute efter.
Det har många olika frågor om både avel som sköttsel.
Men håller helt med Lamina. Det är svårt att sätta en stämpel på vem som är kunnig nog att ha en. Kommer troligen bli att en mindre kunnig men ändå kunnig åker på att få när en som verkligen är jätte kunnig inte får den.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Saken är den att allt inte alltid är svart eller vitt, rätt eller fel. En del väljer att gå raka vägen till veterinären såfort deras råtta börjar låta lite, medan andra värljer att prova huskurer först. En del väljer att kastrera problematiska råtthanar, andra avlivar eller håller dom som ensamråttor (det har ju även lite att göra med vad som är det bakomliggande problemet). Någon väljer att operera sin 1½ år gamla råtthona som har fått en knöl, någon annan väljer att låta det vara. Så hur ska man avgöra vem som har dom rätta åsikterna i dessa, och många andra, frågor?
Jag ber om ursäkt om jag verkar lite hård och grinig (och sågar din ide). Jag tycker faktiskt det är en intressant ide, och jag skulle gärna vilja komma på ett vettigt sätt att genomföra den.
Sen är det ju lite så också att man alltid kan kolla på folks profiler. Inte nog med att man där kan se hur länge en person har varit medlem (tyvärr bara på iFokus då). Utan en hängiven och kunnig råttmänniska brukar ofta nämna sina råttor på sin profil, gärna i kombination med hur länge dom har pysslat med råttor och andra djur. 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#9 Har aldrig sagt att det ska vara lätt, jag tänker mest ibland på att (tar mig själv som exempel) det blir fel när man svarar på en tråd.
vad synd med SRS-provet :/ Då utesluts ju den idén.
Det enda jag egentligen vill är råttornas bästa välmående och att man som TS eller medlem inte gör något drastiskt från vad en främling sagt, det går lätt att skylla på även om TS alltid har svaret att googla.
Ja det är svårt, men jag tyckte att det var en debatt värd att tas upp.
Rent tekniskt skulle det nog tyvärr ändå inte funka, då RiF bara är en av så många underavdelningar till "iFokuskoncernen", mao, vi här har ingen makt över sidans uppbygnad.
Nu är många här på sajten duktiga men det kan finnas de som haft råttor länge som i vissa situationer kanske gör ett värre val eller ger ett sämre råd ändå. Vet inte om någon kan ge perfekta råd i allt? Ska man dela in det i olika kategorier då? Avel, hälsa, foder osv? Jag har haft råttor i 2 år ungefär och känner att jag kan grundläggande men känner mig ärligt fortfarande som en nybörjare. Och behöver inte nödvändigtvis veta mer än de som haft råttor en vecka beroende på hur mycket dom läst. Så det är ju också väldigt olika. Kanske kommer jag känna samma om 2 år till också. En annan risk med att om det ska synas något märke är att då kanske man automatiskt följer det för att den personen ska kunna mest. Men som #10 säger är inte allt svart eller vitt. Men jag förstår din ide :)
Jag känner väl själv lite så här;
I första hand pratar jag med mina uppfödare och annat duktigt råttfolk. Jag lyssnar och tar till mig av det de säger, och använder mitt sunda förnuft.
I andra hand kan jag haspla ur mig något här för att se vad annat råttfolk tycker och tänker om vad det nu kan vara. Allt som skrivs här tar jag på betydligt mindre allvar och med betydligt större doser salt av det enkla själet att jag inte känner folk här, och kan inte vara helt säker på hur pass mycket folk verkligen vet eller inte vet. Mest använder jag RiF till att läsa andra människors trådar och diskussioner. På så vis har jag "lärt känna" vissa screen names bättre än andra och format åsikter om dem som internetperson. Efter det har jag rankat dem på en skala "seriös" till "oseriös", samt "kunnig" till "okunnig", med en viss mängd mellanting på båda skalor. Därefter tar jag olika personer på olika stort allvar. Ändå händer det ganska ofta att jag inte håller med ens den "kunnigaste" och "mest seriösa" här på RiF i det den säger - helt enkelt för att jag format mig en annorlunda åsikt genom att diskutera saken med människor jag känner i verkligheten och litar på betydligt mer än något jag någonsin skulle läsa på ett allmänt forum.
Min slutsats - är det något akut eller allvarligt tar man det med någon man kan lita på; sin uppfödare eller en duktig veterinär kanske, eller en vän som haft råttor i många år.
Är det något man bara vill ha fler åsikter om kan man fråga på ett forum också, men svaren man får bör man nog inte ta på största allvar. Och innan man börjar skriva på ett forum läser man väl alltid igenom några artiklar och alla regler? Då ser man ju nästan med en gång vilka som är "eliten" på forumet. ;) Har man sedan varit aktiv ett litet tag så lär man sig ju genast ännu bättre vilka som verkar vettiga och pålitliga. Någon form utav märke tror jag är ganska onödigt. De som är duktiga utmärker sig själva bara genom att svara på diskussioner. Man lär sig snabbt av att läsa igenom några sidor med topics vilka screen names som har duktigt råttfolk bakom sig, och vilka som bara rabblar en massa strunt. ;)
Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.
Min hemsida - ta gärna en titt! 
#14 Det du säger är självklart vettigt, men det är inte första gången någon köpt zooråttor och inte har kontakt med uppfödare och aldrig varit här inne :)
Jag gör lite samma sak som du faktiskt.
Händer ju tyvärr, speciellt på natten, att folk gissar och vissa kanske tar gissningarna på för stort allvar för att de får för sig att ALLA här inne kan något.

Det är ju ett öppet forum där alla oavsett kunskapsnivå samlas.
Jag gillar inte tanken om något märke, det är som zickan säger, hur ska man kunna bedömma vem som faktiskt kan något? Finns många som har rätt i en del saker och fel i andra, kan komma en "nybörjare" med massor av bra ideer och kunskap, kan komma gamla uppfödare som inte kan ett skit.
rattor.ifokus är förövrigt inte en förlängning av SRS, så ser ingen anledning att koppla ihop iFokus med dem.
Qui dormit, non peccat
Orkar inte läsa hela tråden men inlägg #10 håller jag med om.
Jag förstår tanken och den är bra, men tyvärr tror jag inte att det går att genomföra på ett bra sätt.
Vad jag inte vet är om SRS inte ser och förstår behovet av mentorskap och inom föreningen och administrerar/administrerat det på något vis, det kanske görs redan, med en sådan tjänst så tror jag även att nya råttägare i större grad skulle bli bedlemmar.
På ett forum är det bra om alla får ge sin syn på hur man tycker att saker och ting ska vara utan att ens argument kanske degrederas för att man inte har en "kunskapsmarkör".
Som sagt jag förstår att det är en jätte god tanke bakom iden, men jag tror inte att vi som människor kan ha den utan att vi börjar värdera varandras svar utifrån den. Och vore jag en kanon duktig och erfaren uppfödare så skulle jag nog inte vilja ha det märket, för tänk vilket ansvar det för med sej om man skullege fel svar pga tex miss förstånd osov.
Nog för att vem som helst kan slänga ur sig vad som helst, men oavsett sa man väl kunna argumentera för sin ståndpunkt. Besitter man vissa kunskaper kan man förklara mer ingående, visa källor som styrker det man säger etc. Är det däremot ett råd löst baserat på myter och utan egentlig sanning, då har man inte mycket alls att backa upp sitt påstående med.
Visst har man ansvar när man ska hjälpa någon, ge råd och liknande. Men även mottagaren har ett eget ansvar att kolla upp vad som sägs och bilda sig en uppfattning, i stället för att bara svälja allt med hull och hår. För om man gör just så, tar åt sig av allt, snappar upp allt från vem som helst, då blir man väldig sårbar för felaktig information.
Även "gamla rävar" kan ha fel, alla är vi människor. Nya må vara utan egen erfarenhet, men kan vara påläst och klok och ge rätt råd.
Vad gäller SRS så vet jag att de välkomnar att folk kontaktar dem i råttfrågor. Finns flera människor i SRS som sitter på oerhörd kunskap om våra fina husdjur.
Jag personligen kontaktar antingen min uppfödare eller någon av SRS "råttexperter" i första hand när jag undrar över något.
I övrigt håller jag med Hallonblad i inlägg #14. Om man söker svar på allmänna forum (SÄRSKILT i akuta fall!) så är det viktigt att göra sin research – både på medlemmarna som svarar och på svaren man får.
Har sovit dåligt så jag ögnade tyvärr bara igensom svaren, som jag sagt från början menade jag inte att det skulle vara en rätt och fel-tävling och har inget konkret svar hur det skulle se ut eller gå till och jag säger inte att de med längst erfarenhet alltid har rätt, men ibland ser man uppåt väggarna skumma svar från folk från andra forum.
Jag har heller aldrig påstått att RiF är en förlängning av SRS.
Äh, jag återkommer när jag sovit gott så jag inte skriver något dumt :P
Jag förstår tanken och jag har ju sett i andra forum liknande grejer som märken osv som visar hur "kunniga" folk var, men problemet med det hela är som har blivit sagt innan att folk ibland slukar allt bara för att det finns experter som kan massor om råttor.
En grej som stör mig smått är ju att den som borde kunna mest om sin råtta är ägaren, för vissa beteenden kan ju vara tecken på att något är fel men eftersom personen med märket inte känner djuret så vet dom inte om det är något.
Med det sagt finns det både fördelar och nackdelar med ett sådant system. Men har man frågor är det väl bara att bombadera forumet? Tror inte att ni som kan mer än oss färska råttägare blir särskilt arga över att det ibland kommer frågor.
Samt att vi då också får en chans att dubbelkolla vissa grejer med er, SRS och andra lämpliga källor som vi kan hitta.
(klart med frågor menar jag inte fem trådar om vad man inte ska mata en råtta med men lite mer aktuella grejer och att man också kollar igenom äldre trådar och använder sökmotorn innan man skapar en ny tråd)