Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 700 ggr
Skaremark
0

Blödande tår

Hejsan. Jag har haft råttor i lite över 2 1/2 år. Jag har tre råttor som är inköpta vid tre olika tillfällen, men jag har alltid haft minst två. De är alla tre honor och kommer jättebra överens, de tar verkligen hand om varandra, som systrar. Men igår kväll skrek den yngsta (ca 6 mån) till och sen sprang hon många varv i toppen av buren, där det är som ett litet loft. Tillsist tryckte hon huvudet in mot ett hörn och det såg verkligen ut som hon skulle dö framför mina ögon. När hon lugnat sig kom den mittersta (ca 1 år) och la sig på hennes huvud så hon började röra sig igen. När jag undersökte den yngsta närmare såg jag att en tå på hennes vänstra bakben blödde. Jag trodde hon fastnat i buren och hoppades på att de andra skulle sköta om henne. Men imorse hände samma sak igen, fast denna gången nere vid huset och på andra foten. Nu i kväll har det hänt igen, på samma tå och samma fot som igår kväll. Jag har inte sett vad som har hänt, men de två tår hon blödde på ser klorna nedbitna/nedklösta på. Jag är verkligen orolig för att nån av de ande töserna skadar henne. Är det nån som har varit med om nåt liknande? Eller bara vet nåt? Behöver verkligen hjälp. /Skaremark

hus-musen
1

Låter ju väldigt konstigt, det är inte så att hon är en som putsar ner sina egna klor? Har ioförsig aldrig varit med om att en råtta putsar sig själv i pulpan 3 gånger i rad men någon gång ska ju vara den första.

Kan vara så att någon av de andra trimmar hennes klor åt henne, fast det låter ju lite udda det med. Finns det absolut inget vasst i buren eller någonstans där hon kan klämma sig?
Inga andra råttor så hon blir biten genom galler? Då brukar de få tag i just tårna och klorna.

Qui dormit, non peccat

Skaremark
0

Nä, jag har bara dessa tre. Jag kände i buren när hon lugnat sig, jag tyckte inte jag kände något, men jag kan ju ha missat nåt. Ska kolla igen. Jag funderade oxå på om de "klipper" klorna och kommit åt pulpan. Men att göra det tre gånger känns ju lite konstigt. Hennes bakben är lite svullet, det som "skadades" igår, och hon haltar lite. Jag hoppas det blir bättre imorgon. Kanske får köpa en liten bur och ha henne avskild ett tag tills tårna läkt…

Forgetful
0

Om det pågår allt för ofta skulle jag nog sätta henne i en egen bur ett tag för att se om det fortfarande händer ;O  om inte så är det troligtvis någon annan som är glad i tår ;O

//Forgetful

chade
0

jag har en riktigt terroristråtta som inte gillar andra råttor, med ett eller två undantag (som bor själv just nu och trivs jättebra såhär). Han bet av nästan alla tår på sin förra burkamrat.

Små stjärnor lyser också i mörkret.

hus-musen
0

Ja kan vara som #4 säger att någon av dem är en mobbarråtta och biter henne i tårna på ren pin kiv. Men då brukar man ju se andra tecken oxå att de inte kommer överens.

Qui dormit, non peccat