te eller vatten?
Ger mina råttor te då en av dem är förkyld, men båda 2 väljer hellre te än vatten. Är det ok att de bara dricker te?
Vad är det för te?
Om jag var du skulle jag har en flaska med te i buren några timmar, sedan ta bort den så att de dricker vatten också…
Självklart ska de ju ha tillgång till vatten när de dricker te.
It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.
Det är viktigt att de har tillgång till rent vatten också :) Om de baaaara dricker te kanske du inte ska ha teet framme åt dom exakt hela tiden, så de får i sig lite vanligt vatten också? jag vet inte hur viktigt det är att råttorna dricker rent vatten eller om det bara är viktigt att de får i sig vätska men så hade jag gjort iallafall.
det är rooiboos eller kamomillte utan koffein med honung och ibland vitlök i.
Har en flaska med vatten också som hänger jämte så de har tillgång till båda.
Jag kör en liten flaska med roiboost te m honung och ibland vitlök om min allergi klarar av att jag hanterar det. Sätter dit lilla flaskan med te bredvid en normal flaska med vatten. Sedan får de dricka så mycket de vill under någon timme. Tar ned flaskan och sätter upp en ny senare på kvällen för att få det ljummet o färskt, låter den stå tills morgonen efter.
Gör samma sak när jag kör på kan jang fast då tar jag aldrig ned extra flaskan mer än vid byte av vatten och kanjang.
Låter de ha kan jang m vatten i en flaska dygnet runt under 2 dagar innan jag tar en dags paus. och sedan kör jag 2 dagar igen. Det brukar ta de mesta av förkylningar :-)
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Men skippar man honungen så blir teet mindre intressant här hemma.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Hur mycket Kang Jang skall man ha i en flaska till råttorna? är det inte svårt att docera.
När det gäller te så brukar jag ha mitt över natten så kan de dricka vatten på dagen.
"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"
Sätt upp en mindre flaska te som de får dricka upp. Sedan väntar du ett par timmar innan du fyller på för runda #2.
Plus att åtminstone våra pluttisar dricker vatten och ratar teet om de blir riktigt törstiga. :) 'Självbevarelsedrift' kallas det, har jag hört. ;)
Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.
Min hemsida - ta gärna en titt!