Biter på kläderna
Hej!
Jag har en lite knepig gubbe här hemma. Han har alltid varit hoppig och lite.. tja, skygg skall jag inte säga, men han är inte så glad i människor. Han sköter sig själv och kommer aldrig och hälsar eller går fram till ens hand. Men nu på senare tid har han börjat bitas jättemycket. Fast bara i våra kläder.
Hade han bara bitit ytligt så hade jag inte haft så mycket emot det. Då hade jag bara kunnat ha speciella råttkläder på mig när de fick vara ute och så hade han kunnat förstöra dem. Men nu biter han hårt, så att det gör ont på mig också. Han har aldrig bitit hål på mig, men det gör ändå mycket ont. Han har aldrig bitit mig på ställen där jag inte har kläder, så jag är rätt säker på att hans intentioner inte är att skada mig.
Det är obehagligt att ha springstund när man vet att man får bett var femte minut. Jag har börjat ha mindre och mindre kläder på mig när de springer, men han biter ändå lika mycket.. och det känns inte så lockande att vara naken med en massa råttor springandes omkring sig även om det är en lösning.. >.<
Jag tar upp honom och blåser lätt på honom när han bitit mig, jag lägger honom också då och då på rygg, men han slutar inte. Jag vet inte riktigt vad jag skall göra.. har ni några tips eller erfarenheter?
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
Sådär gör flera av mina killar när dom vill ha uppmärksamhet. Om jag sitter vid datorn o inte har tid o hålla på med dom just då så biter dom 0 drar i kläderna. Även när dom vill ha godis gör dom likadant. Alla gör inte så,men några av dom. 
jag tror inte på att ta upp honom och blåsa på honom. Jag vet inte hur smarta djur är och hur lång tid det kan gå emellan händelsen till "bestraffningen"…. ofta är inte den tiden så lång när det gäller andra djur :P jag är inte säker på att han kopplar att du blåser på honom att han gjorde fel- att han inte får bita i kläder. det kan istället bli en obehaglig upplevelse att vara i dina händer…
jag tror bara på att avbryta det dom håller på med som är dumt. jag har exempelvis en råtta som gnager på saker, lister, fönsterbräda, säng m.m. jag SHHYYSSCHH;ar på honom och ibland puttar bort honom om han inte slutar- får honom att tänka på annat! (om det nu går att jämföra… ett bett går väl fort jämfört med gnagande….)
Har en råtta som "smakade" med tänderna lite väl hårt ibland, även när hon blev lite irreterad kunde hon markera lite. brotta ner på rygg anser många vara lite brutalt- (att det leder till att råttan tappar förtroendet till dig…) Jag brukade bara föra handen (om hon markerade i handen) mot henne så att hon flyttade på sig för handen. hon slutade fort med sina dumheter och är fortfarande bekväm och inte rädd för mina händer :)
om han drar i din tröja- prova gå med tröjan mot honom så att han aktar sig/ backar undan för tröjan? se dock till att han inte blir för irriterad så det blir ännu värre bara! metoden funkar säkert inte på alla :)
#1 Jag tror verkligen inte att det är uppmärksamhet, han är som sagt inte intresserad av människor så mycket. Han drar inte eller något, han bara biter till. :/
#2 I början, när jag trodde att det bara var något han fått för sig, puttade jag bara bort honom lite, eller förde handen mot honom så att han flyttade sig. Det hjälpte inte, men kanske höll jag inte på länge nog? Jag tror jag gjorde så i kanske 5-6 dagar innan jag övergick till de mer drastiska metoderna att blåsa och lägga på rygg.. Men då skall jag väl återgå till den snällare metoden i alla fall. ^^
Han drar inte alls, han biter bara..
#3 jaa kanske? :) Se till att han flyttar sig för dig/ kläderna har bet i och ha de nära honom tills han tappar intresset och liksom.. vill bort ifrån kläderna. gör det inte till en långdragen grej utan just det att han flyttar sig och inte visar något intresse för att nypa till igen! max några sekunder skulle jag säga :)
Jag tror att hårda metoder kan få hårda gensvar när det gäller djur. - att om du lägger honom på rygg och är en dominantare typ av råtta kan du få äta upp det när han tappat förtroendet för dig och blir aggressiv istället! Jag tror att man kommer längre med att vara lite mer försiktig, men ändå bestämd såklart.
Kan stopp och väx funka på sådant också kanske? Det håller ju råtts borta från sladdar. Fast man vill förståss inte gå klädd i stopp och väx heller.
💣

Blåsa kan funka, men lägga på rygg kan du strunta i. Kommer aldrig leda någon vart.
När han biter, pip till och putta till honom i sidan eller på nosen. Som en annan råtta hade gjort.
Qui dormit, non peccat
#5 Stopp och Väx använde jag en gång på sladdarna, men jag tyckte att det blev klibbigt när det hade torkat.. kan tänka mig att kläderna också får någon liknande känsla, om jag nu doppar dem i ett bad med Stopp och Väx.. Dessutom hade jag nog behövt en himla massa, även om jag blandade ut det i vatten. Det behövs ju en del om man skall ha så det räcker, och så måste det förnyas rätt ofta kan jag tänka mig.. :/
#6 Okej. Jag skall gå tillbaka till det då. Jag får vara lite mer tålmodig helt enkelt.. ^^

Japps, snällt men bestämt putta bort honom och demonstrera att du inte är förtjust i vad han pysslar med.
Qui dormit, non peccat