Vad är detta?
Hittade detta under armen på min råtta idag.
Det var en liten sårkorpa på så trodde först att de bara var ett sår, men insåg ganska snabbt att de inte var de. Hon tyckte inte alls om att jag petade på den. Den ser ut som en vårta fast på samma gång inte mer som en skinflik som ser ut som en pormask ( bästa förklaringen)
Någon som kan veta vad det är ?

På din förklaring så låter det som att det kan vara ett sår som blivit en liten varböld! De kan vara ömma.
Qui dormit, non peccat
Är det en hona? För då är det väl obvious vad det är? :P
ok :P man vet aldrig med folk ^^'
Hehe mjo förstår :) finns människor till allt säger dom ;)
Det är en spene (den rosaaktiga pluppen).
Råtthonor har 12 spenar, 6 på varje sida.
Kan det vara en finne typ? Eller en pormask? Men pormaskar brukar väl inte ömma eller något sådant i och för sig. Jag kan klämma min hanes jättepormask utan att han märker det nästan. De kan ju bli gigantiska, men tror det är vanligast hos hanar med pormaskar.
Sitter inte spenar längre in under magen?
Små stjärnor lyser också i mörkret.
# 7 Har haft han råttisar i (hanar) i många år o aldrig märkt några pormaskar. Var hittar du dom ? Hur ser det ut där dom sitter ? Intressant. Man lär så länge man lever ! 
# 8 De översta spenarna samt de nedersta spenarna sitter lite längre in på kroppen, men spenarna på sidorna sitter ganska långt ut.
Det är ingen bra vinkel på den bilden. Det vore lättare att se framifrån.
Hm, fast när jag tittar närmare på bilden så blir jag tveksam, för så långt ut på sidorna brukar spenarna inte sitta. Så jag kan ha fel.
Kan det inte vara en liten varböld då?
För jag hade en tös med just en varböld, som alla menade var en spene. Jag beskrev det precis som en liten skinflik också, och placeringen är ungefär den samma som jag minns min hade.
Svårt att få en bra bild på den lilla sprattel majan! Men kan försöka få en bättre bild idag. Som sagt en av mina första råttor så är som sagt rätt så Rookie på detta.. Men det känns på samma gång intesom en spene men kan ju lika gärna vara de :) som sagt bättre bild kommer :)
Men om de skulle vara en varböld vad kan man göra åt det ?

Om du räknar spenarna på råttan, hur många har hon inklusive den där ev skinnfliken?
Qui dormit, non peccat
Hmm Alltså de var inte lätt att se men om man fotar kanske någon annan kan se? xD

ta en bild så kan vi ju prova iaf :)
Qui dormit, non peccat
Smart chey insåg att de var en spene. Då hon är lite för tjock så hade jag råkat "flytta" skinnet lite.
Men så är det då att hon antagligen fått en rispa eller ett bit märke så den fått en infektion. så ska jag tvätta och hålla kollpå detså det inte blir en varböld eller dylikt?
är jätte tacksam för de svar jag fått av er, verkligen trevligt bemötande :')

Ja håll ett öga på den, så den inte blir inflammerad eller svullen. Koksaltlösning är perfekt att tvätta med :)
Qui dormit, non peccat
Bra! tack så himlans mycket :)
#9 Har iaf haft två hanar som haft pormaskar. En av killarna lever nu och han har haft två stycken, varav en försvann av sig själv och en är som en böld stor som en hasselnötskärna ungefär med två ingångar, så där är två svarta huvuden så att säga. Jag brukar klämma den med jämna mellanrum när jag tycker den blivit för stor, en jättefettmask kommer det ut då :-P.
Vad jag har förstått det som är det vanligast hos hanar för de har ofta rätt så fet päls, och oftast tror jag de uppträder på ryggen typ. Men det är kanske ändå inte jättevanligt?
# 19 Tack för svaret ! Jag Har aldrig sett det på mina så det var "kul" o lära sig nått nytt. Är dom som vanliga pormaskar (vilket jäkla namn) så märker man dom kanske inte. Ska hålla kollen på det framöver o se om jag hittar några.