Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2720 ggr
Lurvas
0

Avmaskning

Tycker att mina råt tjejjer växer fördåligt plus att dom är tunna trots att dom äter som dom ska. Så jag undrar om man kan avmaska råttor med tex Axilur, det har ett ganska brett spektra. Om det går hur doserar man för råtta och i vilka intervall.

Råttliv på Runnavägen

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.

Fawo
0

Du ska endast avmaska vid konstaterad maskinfektion.

Annars kan det bli risk att masken blir resistenta om man hanterar avmaskningsmedel fel. Speciellt om djuret inte ens är smittad.

Sedan är det också bra att använda specifikt avmaskningsmedel för just den masken. Annars är det också högre risk för resistens.

// Fawo (;

[lucke]
0

Axilur använde jag då jag fick hem en bebis med mask. Titta noga i avföringen och när de bajsar, så ser du om de har mask- på min råtta kom det ut ett litet nystan av kravlande maskar.

Kan tillägga att jag var hos veterinär, och där fick rådet att avmaska med Axilur.

Lurvas
0

#1Ja, det är ofta man får höra det och det ligger ju lite i det också, men jag har lite åsikter om det där med att inte avmaska. Är djuret så infekterat av mask att man ser yttre tecken som kan tyda på mask så ska man avmaska anser jag, däremot ska man inte avmaska utifall att ososv, för en liten mängd av parasiter utgör sällan en fara för individen det är då man är rädd att resistens kan utveklas, så inga regelbundna avmasknings scheman utan bara vid misstanke.

Och finns där ingen mask så finns det heller inte någon som kan bli resestent. ;)

#2Ok, får ringa vetten om dosering.

Råttliv på Runnavägen

Fawo
0

#3 grejen är att om man avmaskar utan att det finns mask, så kan nästa maskinfektion "vänja" sig vid att råttan har använt de avmaskningsmedlet förut (finns kvar i kroppen), vilket gör att den inte påverkas nästa gång du använder samma medel.

// Fawo (;

[lucke]
0

#3 Doseringen är 0,05 ml per 100 gram råtta men det är bättre att ta lite i överkant än tvärtom, enl vet. Jag avmaskade i 5 dagar. Har du Axilur hemma?

Lurvas
0

#4Det visste jag inte om. -Men nu vet jag :)

#5Japp det finns hemma måste bara kolla så att det inte är utgånget bara annars får jag köpa nytt, använder det vid behov till kaninerna och när vi fått katt ungar.! Kanonbra med doseringen! Tack.

Råttliv på Runnavägen

[lucke]
0

#6 Annars kan du få resten av min- jag kommer förhoppningsvis inte behöva använda den igen…

[Glimmersråttor]
0

Stronghold är ett bra antiparasitmedel som man vet att råttorna tål.

Lurvas
0

#7Den var inte utgången. Men tack för erbjudandet-jätte bussigt!

#8 Stronghold kräver väl veterinär besök och är sååå mycket dyrare än Axilur, som råttor också tål. Stronghold tar bara en sorts innälvsparasit har jag för mej medans det är jätte bra mot o hyra, Axilur har ett mycket bredare spektra på innälvsparasiter än stronghold. Men tack för tipset i alla fall. Glad

Råttliv på Runnavägen

[Glimmersråttor]
0

Ja, det behövs recept för att få Stronghold. Det är dyrare att gå till veterinären, men en veterinär kan säga vilken typ av mask det är som råttan har så man får rätt antiparasitmedel från början och det är ju en klar fördel för råttorna :)

Stronghold tar flera olika sorters maskar.

Jag känner inte någon som har använt Axilur till sina råttor, men jag känner många som har använt Stronghold till sina råttor. Det finns också stundier att läsa om hur Stronghold påverkar råttor.

Finns det även studier att läsa om hur Axilur påverkar råttor också? Så man vet om råttor tål Axilur eller inte, och hur det påverkar dem?

Lurvas
0

#10 Jag pratade med min vetrinär om det här och han sa att dom tar avföringsprover och skickar dom till samma labb som vi skickar våra kolla masken prover.

Stronghold tar vuxna stadier av spolmasl och hakmask även (hjärtmask hos hund)

Axilur tar både larver och vuxna parasiter. På en hel massa olika parasiter 6-7 olika tror jag det var. Plus att det är väldigt snällt mot värd djuret. Stronghold kan ge som brännskador och eller irritation och sveda i huden vid aplicerings stället.

Finns det någonstans att läsa om vilka innälvsparasiter råttor kan få? Alla djurarter blir juinte angripna av samma sorts parasiter.

Råttliv på Runnavägen

hus-musen
0

Rätt ovanligt att råttor har mask faktiskt, det brukar snarare handla om att maten och vilka linjer de kommer ifrån om de är tunna.

Vilda råttor kan få både spolmask och bandmask. Googla på engelska så hittar du en del information.

Qui dormit, non peccat

[Glimmersråttor]
0

#11 Jag har inte hört någon som har haft problem när de har använt Stronghold på råttor, varken brännskador, irritation eller sveda.

hus-musen
0

#13 nej inte jag heller.

Qui dormit, non peccat

Lurvas
0

#12 Ok bra med tips.

#13 Vår golden blev aldeles svedd av det men de andra hundarna reagerade inte. Och Haren jag hade fick värsta irritationen i huden men inte de andra raserna (dv.väd &hermelin)

Verkar som att råttor är tåliga krabater.

Råttliv på Runnavägen

[lucke]
0

#11 Stämmer att Axilur har ett brett spektrum. Det var en råttkunnig veterinär som rek det. Stämmer också att det är ovanligt att tamråttor har mask, men det förekommer uppenbarligen. Bra att du hade Axilur hemmaGlad

Lurvas
0

Det är ju skönt att det inte är så vanligt på råttor. Dom verkar vara tåliga djur. Helt förälskad är jag i mina i alla fall. Jag kallar dom för mina mini hundar.

Råttliv på Runnavägen

[lucke]
0

Ja, det är skönt att det är så pass ovanligt för det var inte trevligt. Blev rätt chockad över att upptäcka mask på en bebis- hon var så tunn, men sen blev hon fin i hullet. Men en trist start i livet för henne, stackarn. Ja, de är underbara djur, rådisarnaKyss