Hon blöder!!!!!
Okej, Provar med ett nytt inlägg…
Har en råtthona som är dräktig och när jag titta till henne imorse var det massor med blod. Jag blev självklart rädd, tog en handduk bädda ner henne där och hade henne i knät. Det gick en stund så började hon spattla/fringa/hoppa som om hon hade riktiga värkar men det kom inte alls lika mycket blod längre.
Jag hade henne i knät flera timmar, hon fick fortfarande den där smärtan och jag tröstade henne så gott det gick, hon var väldigt lugn och nästan helt lealös när jag lyfte henne. La henne i buren igen efter en stund och nu har hon börjat blöda igen. Vad kan vara felet?
Trodde ett tag att hon kanske skulle föda men detta har jag inte varit med om tidigare :O
Veterinären visste inte heller, kan inget om råttor tydligen.
Men iallafall kan ni hjälpa? Vad är felet?
Av de artiklar jag läst så kan det hända att en unge fastnat, in till veterinär om hon börjar bli lealös! I värsta fall kan honan avlida!

Har pratat med vet men dom tar inte på sig råttor :O
Dom har ingen aning vad dom ska göra :O
Jag är nybörjare& kan tyvärr inte hjälpa dej, men tänkte säga att om din tråd kommer långt ner så kan du putta upp den så att ingen missar den.
Om jag var i din situation skulle jag ringa runt till olika veterinärkliniker/ jourhavande veterinärer för råd omedelbart. Har du telefonnummer till någon uppfödare kan du ringa dit. Många ggr kan du få bättre hjälp& svar hos dem än hos veterinären eftersom många veterinärer känner inte till råttor så bra.
Hoppas att det löser sej!
Vilken röra. Försök att massera magen försiktigt. Vet d när hon ska föda?

#3 Ska se om jag hittar någon bra att ringa till :)
#4 Ja hon borde föda snart, om någon dag faktiskt, rund mage har hon och jag känner fostren röra sig :)
#5 Massera då försiktigt, en unge kan sitta fast,

#6 Ok, men det är så konstigt då hon inte ens försöker krysta :O

Om hon inte ens försöker krysta så måste du antigen ge värkstimulerande eller in till veterinären omgående, annars kommer både råttmamma och ungar dö.
Det kommer blod vid en förlossning, men det ska inte vara floder.
När en råtta har värkar så ser du liksom vibrationer och rörelser på magen om de inte är väldigt svaga.
Orkar hon inte krysta så har du problem, det funkar inte riktigt att massera ut en unge.
Hur länge har hon hållt på? Har hon fått ut någonting alls?
Qui dormit, non peccat

#8 Kl 12.00 imorse såg jag att hon blödde så ungefär sen dess då :/
Näe bara blod än så länge :/
Men när en råtta föder, har dom så ont att dom hoppar,sprattlar av smärtan? :/

Ja, precis som för människor så är värkarbetet smärtsamt. Inte trevligt direkt men nödvändigt för att få ut avkomman.
Har hon värkar? Har du haft någon kull förut?
Har du extra kalk, hallonblad, prednisolon eller något alls hemma?
Hur är hon till sättet, trött, matt? Är hon varm eller kall? Äter hon något eller dricker?
Har hon boat in sig?
Qui dormit, non peccat

#10 Jag har haft kullar förr men detta har jag som sagt aldrig varit med om :O
Enligt mina ögon har hon ont men krystar inget alls :O
Näe inget hemma just nu, fick ett tips av en uppfödare att ge lite blodpudding, hon har blivit väldigt trött av sig, bara ligger, och hänger lealöst när jag lyfter upp henne, hon äter just nu väldigt dåligt men har druckit lite iallafall.
Hon har inte boat heller :/
Svårt att säga om hon är varm eller kall, men småkall kanske!?
Jag förstår inte varför du inte läst på om vad gravida råtthonor behöver för mat långt innan?
Masserar du för mycket kan livmodern spricka. Gör du för lite kan hon få blodförgiftning. Hon behöver egentligen röra sig men det är ju förståeligt om hon inte vill. Viktigt är att hon har energi och vätska, så skedmata eller ge genom en spruta som hon får slicka från något gott och näringsrikt, gärna med kalk i. Jag har hört om dem som har fått tillbaka sina honor från dödens rand med hallonsaft… Jag skulle inte lita på det lilla hon själv får i sig.

Veterinär omgående skulle jag säga om du vill ha en chans att rädda råttan när du inte har något alls hemma.
Det är aldrig bra när honan är slö och matt och dessutom blivit kall.
Tvinga i henne vätska iaf, gärna med kalk. Hallon är drivande så har du tur kan det hjälpa.
Qui dormit, non peccat

#13 OM honan är så dålig ring veterinär. Prova falun djursjukhus.
Under tiden är det varma handdukar och tvängsvätskning som gäller.
Antar att det var mig du pratade med tidigare ikväll??
Lycka till.
jag tassar detta för att kunna följa med och se hur det går, håller tummarna för er allihop, både dig, råttmamman och bebisarna
Jack, Bernard, Musse och Pipen hälsar att du ska pussa henne från dem :) <3

Nu har jag tittat till henne, hon låg på en pet flaska som jag hällt i med varmt vatten så det tyckte hon var skönt, dock är hon fortfarande kall :/
Förutom det så kände jag på magen och jag tyckte den var väldigt slapp men även väldigt knölig, alltså man kände ungarna väl i magen, så väl har jag inte varit med om förr heller :/ Vad kan det bero på?
Ser ut som om hon har fått i sig lite vätska och mat, dock väldigt dåligt med mat :/
#16 Låter väldigt, väldigt illa om magen/ungarna är slappa nu efter att ha rört sig tidigare… Det enda jag kan säga är veterinär, igen. Hon behöver hjälp.
Hon verkar inte kunna få ut ungarna själv, en veterinär måste hjälpa henne om hon ska ha en chans att klara sig nu.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

#17 Men det skulle väll vara kejsarsnitt då?
Hört att sällan mamman eller ungarna klarar sig då :/
#18 Jag är rädd för att dom inte kommer klara sig som det är nu om man bara låter det vara heller…
Om ungarna har dött inne i magen så måste dom ut innan dom riskerar att förgifta mamman. Finns det en chans att rädda alla eller åtminstone ett par av ungarna så måste dom ut så fort som möjligt.
Hus-musen pratade om värkstimulerande, det kan säkert veterinären göra ett försök med först. Kejsarsnitt skulle ju bli absolut sista utvägen. Veterinären kan dessutom säkert ge mamman något lite stärkande för henne så att hon härdar ut och inte tynar bort, om det går att göra något vill säga.
#18 om så skulle vara fallet så är det vell i alla fall värt ett försök? hon mår ju inte bra som hon har det nu…

Klockan är så mycket och ingen bil har man heller :/
Vad ska man göra då? :/
Du har ingen uppfödare i närheten som kan hjälpa dig?
Distriktsveterinärerna var jag hos idag, fast i Etuna, de är billigare än dyra veterinärer och de har jour och åker ut om det är akut, men givetvis tillkommer extra kostnader då.
Men kolla om de finns i närheten hos dig.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
#21 Många större veterinärmottagningar (eller i alla fall djursjukhus) har akutmottagningar öppna hela natten. Jag har åkt in ett par gånger med olika djur. Ringer man i förväg hinner dom även förbereda om man vet vad som är fel med djuret.
Jag har min pappa som kan ställa upp med skjuts i stort sett dygnet runt om han vet att ett djurs liv står på spel. Du har ingen snäll granne, kompis eller släkting som kan ställa upp på att hjälpa?
Annars finns det alltid taxi, även om det dyrt…
Ang Distriktsveterinärerna i #23. Om du ringer din närmaste mottagning brukar de hänvisa till en jourmobil som man kan ringa. Är inte Bollnäs närmast?
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
exakt, som #24 skriver så är taxi sista utvägen. Inte snällt att låta ett djur lida för att man inte har en bil som kan ta en till veterinären.
håller tummarna för råttmamman och bebisarna!
jag sätter en tass här för fortsatt uppdatering

Tog upp henne nyligen, helt lealös, kall så gott som borta trodde jag ett tag tills hon började röra sig lite…Är rädd att hon faktiskt inte klarar sig flickan min 
Även om vet skulle komma finns det ingen chans att hon överlever, hon är så pass svag nu 
Verkligen en mardröm denna dag har varit, hon har fått mycket uppmärksamhet med pussar och kramar, klappat henne lugnt på huvudet så att hon somnar.
Gör så ont i hjärtat att sånt här faktiskt kan hända en liten oskyldig varelse.
Går inte att beskriva i ord hur hemskt det här känns, hur många tårar som runnit ner för kinden.
Snart är hon borta och det kommer kännas helt tomt. 

Bäst att avliva henne, hon har lidit hela dagen…
Det har bara blivit allt värre och hon är lika kall som is nästan, väldigt svag.
Nu ska hon få komma till ett bättre ställe…
R.I.P. Min älskade tjej, du tog hela mitt hjärta och tar det med dig när du lämnar oss. Vi har gjort det vi kunnat och säkert gjort mer om det bara gick.
Älskar dig <3
Jag förstår att det här är fel tillfälle att pika dig och jag förstår att du bryr dig om en råtta. Men det var flera timmar någon sa åt dig att ringa en annan veterinär. Varför har du inte gjort det?

Jag ringde runt till olika men dom sa att hon inte skulle överleva och var bättre att avliva henne på en gång…
Ska skicka iväg henne på en såndär obduktion om det nu var så det hette. Men iallafall kolla upp vad felet var. Kan vara bra å veta :/
Beklagar att det gick så dåligt för TS råtta.
Jag vill bara berätta att en fullgången råtta som inte får ut ungarna av någon anledning inte behöver dö av förgiftning.
Jag har varit med om det att dräktigheten fortlöpt helt normalt, jag har känt fosterrörelser sista veckan, honan får en normal förlossningsblödning och jag har varit säker på att förlossningen startat, men att inget mera händer!
Det har slutat med att honan resorberat fostren istället och mått till synes helt utmärkt. Sen har hon sakta börjat gå ner i vikt de kommande veckorna för att återgå till normalvikt eller lite mer om hon varit matglad under dräktigheten.
Men då har honan mått bra hela tiden och inte varit slö, kall eller allmänpåverkad.
Ville bara dela med mig av den erfarenheten.
Jag beklagar så hemskt mycket… 
Det är en av många skäl till att jag inte klarar av att syssla med avel… den där risken som alltid finns att något kan gå fel…
Återigen, beklagar oerhört…
#32 Det kände jag faktiskt inte till. Jag har alltid fått lära mig när det gäller alla djur att fostret/fostrena ska ut för att undvika förgiftning.

Ja det är verkligen tråkigt 
Vad jag vet dog ungarna, kände inget liv i magen mera, när jag lyfte upp henne hängde hela kroppen och kall som hos en avliden råtta men efter ett tag lyfter hon på huvudet och sprattlar och ville ner igen. Hon blödde även väldigt mycket då och då i omgångar. Men iallafall ska vi skicka in henne och se vad som gick fel.

#33 Ja jag älskar verkligen råttor och vill ha många av dem men det är klart, det man inte vill/tror ska ske så kommer det en dag då det faktiskt sker.
Det känns verkligen tungt, har gett henne hopp och kärlek hela dagen men…
Nu brister det igen 
#35 Styrkekramar! 
Hon har det bra med sina bebisar uppe i råtthimlen, det är den enda lilla trösten i sorgen…

#36 Tack ska du ha 
Bäst man sover lite, än hur svårt det kommer att vara :/
En råtta som sprattlar/hoppar och blöder mycket vid förlossning har inget normalt värkarbete. Den har troligtvis väldigt ont.
Det kan bero på att det för att det är för stora bebisar, att något inre har gått sönder som orsakar blödningen. Det kan vara en moderkaka som har lossnat för tidigt, och det kan leda till att honan förblöder.
Ett normalt värkarbete går lugnt tillväga genom att honan sträcker ofta på kroppen och vilar mellan varven, dvs. hon sprattlar/hoppar inte.
Vid en normal förlossning föds bebisen först, honan biter av navelsträngen, moderkakan lossnar och föds fram. Samma saker händer med följande bebisar som föds.
En hona som är pigg och mår bra och som inte blöder alls eller som blöder väldigt lite vid förväntad födsel men bebisarna uteblir kan normalt resorbera bebisarna själv som #32 säger.
Om honan börjar blöda mycket några dagar eller någon vecka/veckor senare efter utebliven förlossning då behöver hon få antibiotika mot inflammationen/infektionen.
Usch, stackarn :(
Min råtta Meeko kanske väntar i råtthimlen på henne :)
Hon kommer få det bra i fåtthimlen iallafall
Kramar
Beklagar sorgen!!! *kram*

Skickade in henne på obduktion idag, får se vad dom får fram.
Hade gärna begraft henne själv 
Nyfiken på hur det går på obduktionen <3 Du får gärna berätta vad du får veta. Bra lärdom för oss alla . *styrkekram*

Dom sa inte sådär jätte mycket men det var en hel del på tok där iallafall, hon hade en unge som var dubbelt så stor än normalt och hade satt sig ivägen. Någon hade även dött ganska tidigt då den var liten och inte helt utvecklad.
Hela dräktigheten var liksom inge bra :/

Usch så hemskt…. :( Men bra att få veta ungefär vad det var som gav upphov till problemen i alla fall, även om man kanske inte får reda på allt. Tack för att du delar med dig.

#44 Ja inga problem, bra att dela med sig. Sådanna saker kan ju ske vem som helst. 
Tänk att hon är på ett bättre ställe nu och slipper plågas mer <3 Och du har fått mer erfarenhet och är bättre förberedd om det går snett nästa gång!

#46 Ja det har hon nog med sina bebbar. Jo man lärs sig något varje dag brukar man ju säga.