Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1016 ggr
[134643]
0

Stressrossel?

Typ min fyrahundraelfte tråd om mina tjejers rossel nu känns det som.

De har nu sammanlagt fått två Baytril-kurer på 7 resp. 10 dagar och en Vibranordkur på 20 dagar.

Belle rosslar fortfarande lika mycket. Issa vet jag inte, mycket fokus har legat på Belle, men jag tror inte att hon rosslar. Kan lyssna extra noggrant på henne imorgon.

Men nu hittade jag att det finns något som kallas "stressrossel". När lilla Belle sover hör man inget, men när hon är exhalterad och springer runt "grymtar" hon. Kan hon ha kronisk rossel, som "inte gör något" eller är det ett nytt veterinärbesök som gäller? Det känns som om bakterierna borde vara resistenta vid det här lagret. Ljudet låter från nosen och inte lungorna, tycker jag men jag är inget proffs eller så.

Hon har inget snor från nos eller ögon, och hon nyser inte. Äter, dricker, bajsar och kissar som vilken annan råtta som helst. Väger mer än sin syster och ökar i vikt. Är nu 6 månader gammal.

Det värsta är självklart inte att jag lagt ut över 1500 kronor på två sjuka råttor, jag skulle kunna lägga ut en massa tusen till om de blev friska. Men att lägga ut så mycket pengar och inte se någon skillnad är… Hemskt helt enkelt. Det känns som om jag gör något fel, att allt är mitt fel att de är sjuka.

DanielaB
0

Nu har inte jag läst dina tidigare trådar så har ingen aning om vilka metoder du kört eller uteslutit men luften kan vara för torr.

[134643]
0

#1 Vi har försökt höja luftfuktigheten med blöta handdukar på element och skålar vid elementen. Ång"bad"  har vi också testat vilket hjälper en stund, men så fort hon blir upphetsad kommer det tillbaka…

hus-musen
0

Vad har du gett för mediciner då?

Det finns risk att det blivit kroniskt, då kommer det inte att gå att medicineras bort.

Qui dormit, non peccat

pellepojken
0

Det vore kanske bra att investera i en luftfuktare. Det har hjälpt (inte botat) många råttisar. Är även bra för oss själva då vi har alldeles för torr luft i våra lägenheter. Två flugor i en smäll alltså.    Glad

Lurvas
2

Eller ett akvarium = vackert att se på, 3 flugor i en smäll;)

Råttliv på Runnavägen

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.

[134643]
0

#3 Som i huskurer eller antibiotika? Huskurer har vi testat allt det "vanliga", thé, honung och lök, ångbad osv.

Antibiotika har vi då gett en kur med Baytril på en vecka, ett par månader senare en till kur Baytril i 10 dagar och när den var över en kur med Vibranord i 20 dagar.

Om det har blivit kroniskt, är det bara att låte henne leva tills hon mår dåligt av det?

#4 Tyvärr har vi inte direkt pengar för det. *slänger på några extra handdukar på elementet*

Fisfia
0

Tassar då jag också har ett par "stressrosslare". De bor i samma rum som sex stycken akvarier, men rosslar ändå när de blir exhalterade :-S.

[134643]
0

#7 Hur länge har de rosslat? Vad har de fått för mediciner? :)

diddiman
0

Hade en pojke som rosslade mycket. mest då han var pigg och sprang runt men även ibland när han sov. Jag fick hem honom när han var ca  fyra månader och då hade han troligtvis rosslat ganska länge innan dess. ljudet kom ganska djupt innifrån (man kände att de var inget som satt i nosen direkt…)

gick till vetrinären och fick baytril (10 dagar). hjälpte inte alls. Vetrinären var dock väldigt okunnig och jag hade inte haft råttor länge så det var inget snack om att behandla nå mer…

när han var strax över året började han bli slö och tappade en massa i vikt. han blev dålig så fort. hans andning blev ansträngd och till slut fick han nästan ingen luft alls. då fick han somna in. jag väntade nog lite för länge men det var så svårt.

Jag vet inte, men det känns inte som att det hade hjälpt att medicinera mer, även om vi hade vart kloka och gjort det. det satt så djupt hos honom.

Du säger att det låter från nosen? man kan ju tolka det på olika sätt men… För mig känns det då som att det är värt att medicinera mer om det inte låter som det sitter djupt! det känns inte försent! :)

min andra pojke drog på sig en förkyldning som inte ville ge sig. det gnisslade lite i nosen på honom. två veckor gick innan vi for till vetrinären. Vi fick ronaxan i tablettform (2 ggr/dag i tre veckor) och en baytril-lösning (2ggr/dag i 10 dagar). Han blev frisk :) (har aldrig hört någon som medicinerat en kur så länge) men det funkade iallafall!

Fisfia
0

#8 Kanske någon månad till och från. Baytril tidigare i höstas och då blev det helt bra (även Vibranord men det hjälpte dåligt), men nu hörs en del rossel igen, men ytligt från nosen mest när de blir exhalterade :-/. Man kan ju hoppas att det "bara" är den torra vinterluften och att det blir bättre nu mot sommaren. Flocken är lite stressad också och det bråkas en del, antar att det också kan påverka.