Råttor iFokus

Råttor

Etikettlänkar
Läst 9517 ggr
Ratlings
2

Ny blockettråd 2011/2012

Den andra är så lång och tungladdad så här kommer en ny!

Så här sätter ni in annonser som rör omplaceringar av råttor från blocket, eniro och andra annonssidor, samt om man har burtips eller andra tillbehör till just råttor.

Posta gäran en printscreen av annonsen till länken så att den kan läsas även om annonsen är borttagen. Men om ni gör det se till att telefonnummer och efternamn inte syns på bilden.

För er som itne vet hur printscreen fungerar:

• öppna annonsen och se till att all text syns i rutan
  • tryck prt sc på tangentbordet (finns uppe till höger oftast)
  • klistra in på ett nytt paint-papper och spara som vanlig bild
  • ladda upp som vanligt här på fokus

// Lise
When nothing goes right, go left!

Ratlings
0

Citrus har varit ute ända sen hon var bebis.. :(

// Lise

Crapsurraren
0

hade hon varit hane så hade jag inte tvekat :) Väldigt vacker

//Ellie

http://crapsurraren.blogg.se/

Crapsurraren
0

Hörde som sagt av mig till denna annonsör på blocket: http://www.blocket.se/orebro/Rattor_37051405.htm?ca=5&w=3

Och hon har nu ändrat annonsen efter mina frågor till:

OBS! priset är för både sällskap och ormmat!
OBS! Honor bor i en bur och hanar i en bur!!!
Dom två som är till ormmat går inte att hantera!!
OBS! svarar inte på mail!

För att dom inte går att hantera av henne är väl för att hon inte vant dom vid det? Går det att rädda dom ändå?

Fick svar på sms av annonsören att hon köpt mamman i zooaffär och att hon då redan var dräktig eftersom zoopersonalen hade haft honan och hanen i samma bur av misstag troligtvis.

Hon har 4 hanar som söker hem i allafall.(väldigt sociala och snälla, vuxit upp tillsammans)

Sen också Mamman och 3 honor varav 2 är tingade. (Hon har inte bestämt sig för om hon ska sälja mamman och dottern som är kvar. Dom är också väldigt sociala.

Dom två ohanterbara är honorna som hon kallar ormmat då hon inte tror någon vill ha dom finns också såklart och är alltså inte alls hanterbara. MEN då dom är honor så är dom inte intressanta för mig då jag vill börja med hanar först och främst.

Så många råttor som behöver hem :( Men jag kanske tingar två hanar OM jag kan fixa transport från Örebro - Gävle då.

//Ellie

Lamina
0

Men lilla sötnosen! Oj vad jag önskar att jag hade möjlighet att ta hem en hona till… Gråter

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

DuBetMig
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

angående denna annons *bild* som skrevs om i den tidigare blockettråden. Hon kommer till mig på lördag, och ska senare till min kompis som har en hona som behöver sällskap. Framtiden ser ljus ut för henne! :)

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

Ratlings
0

#5 Åh va bra hon har varit ute alldeles för länge!

// Lise

[Alenzi]
0

*tass*

Någon borde ha lagt en länk till denna i slutet av den numera låsta tråden :-/

chade
0

tassar lite här också

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Malinolsn
0

*tass*

DuBetMig
0

#1 Ägaren till henne går på samma skola som mig >.< Gahh…

Magda
0

#1 oj så söt hon är.. undrar varför hon inte hittat hem ännu.. hade hon bott närmare så hade jag varit sugen..

Fridborg
0

#1 Hade det inte varit en hona och så långt bort hade hon lätt fått komma :( Älskar himisar!

Kortis
4

Citrus bor hos mig :) hon har bort här sedan annonsen kom ut. En mkt trevlig tjej som gillar o vara med.

Kortis
0

Sen sista annonsen kom ut alltså har tydligen bott hos en annan tjej som inte ville ha kvar sina råttor. Så hon har bott här några veckor:)

Ratlings
0

#14 Är du permanent hem då eller? Hon verkar ha flyttat tillräckligt redan Obestämd

// Lise

Kortis
0

Ja, det verkar som hon har varit med om ett och annat tyvärr.  Då hon hade ihjäl tre honor för mig när hon kom. Men det verjkar ha lugnat ner sig. Hon är däremot vädigt trevlig förövrigt. Lite blyg tjej.  Så vet inte riktigt hur jag ska göra för att det ska gå bättre vid nästata tillfälle då en ny råtta kommer?! Ja, hon är tänkt att få bo här så länge hon lever:)

Ratlings
0

#16 Åh, va bra! :)

// Lise

Ninja
0

Hade ihjäl?!?! Du menar att hon bet (?) ihjäl tre honor för dig? Var de ensamma, eller var du på något vis hindrad från att ingripa? Förvånad

Ninja
0

Har hon gått till angrepp och dödat, EN råtta skulle jag absolut inte rekommendera att sätta ihop henne med råttor igen… i synnerhet inte när hon dödat hela TRE stycken. Man börjat ju undra varför hon gjort så, har hon suttit ensam hela sitt liv så hon inte kan råttspråk/känner sig hotad, eller är hon rätt och slätt elak mot andra råttor? Har tidigare ägare haft henne med råttor?

Kortis
0
:holmgreen:
0

Tassar här ;)

becka89
0

#5 henne tänkte jag ta men det stod i förra annonsen att det var två råttor sen fick jag reda på att den ena hade tagit sig ut ur buren och katten hade fått tag på den och ville inte ha en ensamråtta men kollade efter en till råtthona här i närheten men hittade ingen annars hade hon flyttat för typ 1månad sedan från dom

Thawelin
0

*Tass*

//Jacqueline Thawelin

[lucke]
0
Medea
0

#25 Men gud vad fina de var! Kyss

Fridborg
0

Sitter på en Mac så jag vet inte riktigt hur man printscreenar :/

2 råttflickor i sthlm. Väldigt liten bur och för litet rör att springa i.

http://www.blocket.se/stockholm/Ratttjejer_37306442.htm?ca=11&w=1

Kalli
0

*tass*

Lenate
0

Det är sorgligt att man inte "har tid" för sina djur. Och efter bara ett par månader? Obestämd

http://www.blocket.se/stockholm/Tva_rattor_soker_nytt_hem_37404574.htm?ca=11&w=3

[Emma--]
0

#29 finns annons om dom även här på rif.

Ratlings
0

#31 Nej men stackare… Rynkar på näsan

// Lise

Afrejd
0

JAAA :*( BLir så aaarg på vissa människor. FY!!! SNÄLLA kan ingen rädda den :'( hade jag bott närmare hade jag åkt NU!

Exoticas
1

Åk tåååg med mig! jag har iaf kontaktat ägaren nu, MEN nu måste jag sluta vara wonder woman och rädda djur hela tiden… FAST jag trivs i mitt mini zoo ^^

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

bankfack
0

Jag bor 15 minuter därifrån, men har bebisar hemma så är opepp på att dra hem någonting… Men om ni inte kan, kan jag se vad jag kan göra :/

Afrejd
0

Men ha den i ett annat rum eller vad som helst =( åå vill bara att den ska få en kompis o en stor o bra bur ! =( den kanske inte har nå sjukdomar.. men aa jag vetinte förstår att du är rädd att få hem något osv. . MEN TITTA PÅ DEN :'(

Ninja
0
#31 Gråter
Afrejd
0

#37 ja usch jag ligger och är heeeelt tårögd.. tkr bara så jävla synd om den…. bo i den där lilla buren, om man ens kan kalla det för  bur för vilket djur får man ha i en sån där och helt ensam????.. dessutom är de bajs i hela jävla "buren"

Ninja
0

Jag ska ju starta upp en hanflock.. Kan han få transporthjälp åt Gävlehållet så kan jag ta honom.. fast då måste jag snabba på med att hitta en kompis också. Iofs behöver han väl kontrolleras för ev. sjukdomar och ohyra innan han kan få en kompis också.. ser ju ut att ha en massa hö, halm eller vad det är..

Afrejd
0

jaa prata med ägaren och se om transport kan fixas ! dock ser jag inget halm eller hö.. Ser ut som toalätt eller hampa bara.

Ninja
0

Tyckte det såg så "stråigt" ut, inbillning från mig antagligen Tungan ute

Afrejd
0

Skulle inte förvåna mig om det var så.. Han är ju söt jag hade lätt velat ha honom. Men har inga hanar hemma och sen är de för långt bort =(

Thawelin
0

#31 Jag tror inte att min mamma skulle bli så glad men jag ska prata med henne för säkerhetsskull ikväll om vi kan ta honom.. Chansen är dock liten men man kan alltid prova! Bor ju själv väldigt nära också.

//Jacqueline Thawelin

Afrejd
0

Hoppas att någon av er kan !! =(<3

Mitchika
0

#31 Jag hade tagit honom på en sekund, om jag hade bott närmare… Bor ju i Bålsta, Stockholm, så det är svårt… Har en Furet Tower med hanflock som håller på att dö ut. Tre äldre stabila individer som gärna skulle ha några yngre grabbar att uppfostra och ta in i flocken.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

bankfack
0

Thawelin, om du kan ta honom tillfälligt kan jag fixa bur (har en liten över) och en kompis (har en osåld blå hane kvar). Men jag kan inte ha honom hos mig. Sen kan jag hjälpa med transport söderut till permanent hem, vet att det är många som åker den 21a.

Kalli
0

Toksöt pojke som gärna fått bo här om jag inte hade tjejer. Däremot kan jag ev. erbjuda mig att hjälpa till med transport neråt landet efter jul om det går att gå ner honom till Övik (ligger ungefär 5 mil söder om Nordmaling). :)

Exoticas
0

Jag har skrivit till ägaren direkt när jag och afrejd såg annonsen men inget svar än!

/Josefin

Minhx
0

åååååå så söt! hade ja fått ha fler för min kille å rumskompis så skulle ja velat ha han. han tittar ju på en så där som att "ta upp mej å kela med mej!" sen bor ja långt åt helvete iväg från han me..

Thawelin
0

#46 okej jag pratar med mamma så fort jag kommer hem så får vi hoppas på att det funkar =) Vi har dock dåligt med pengar fram till jul så det är inte säkert.

//Jacqueline Thawelin

Thawelin
5

#31 Nu är det fixat och på måndag åker vi och hämtar killen. Hon hade inte tid förrän då. Och han kommer bo här ett tag och sedan flytta söder ut med en blå liten kompis till Ninja :D

//Jacqueline Thawelin

Ninja
0

#51 Underbart med forumfolk! Kyss Skönt att allt är ordnat nu!

Minhx
0

å va fint, så glad man blir :D

Afrejd
0

Ååååh va skööönt !! =D=D Du är en ängel

bankfack
0

Sjukt bra! Woho!

Ratlings
0

Någon som är sugen på stor burSkrattande

// Lise

chade
0

#56 den hade ju vart sjukt kul att ha och inreda skulle jag gissa på! synd att den är så sjukt långt bort.. och att burar är dyra överlag :P

Ratlings
0

#57 Håller helt med… Skrattande
Tycker dock alla bra burar brukar ha tendenser att vara långt borta!

// Lise

chade
0

#58 det är helt sant, och självklart när det dyker upp en bur med rimligt av stånd så har man självklart dåligt med pengar just då ;P

Ratlings
0

#59 Haha japp! Tungan ute

// Lise

Ninja
0

#56 Jag har två burar :-P sååå fantastiska är de inte att inreda, små luckor gör att det är lite halvdant att komma åt ordentligt, i synnerhet längst in eftersom de är rätt stora.

Ratlings
0

#61 Ah, synd att det är småluckor.. Verkar vara en toppen bur annars! :)

// Lise

chade
0

#61 oh det tänkte jag inte på, luckorna alltså.. ja det kan jag tänka mig att det blir lite jobbigt att komma åt. tycker iofs att  det är jobbigt som det är att inreda min och svårt att komma åt även om jag kommer in med hela överkroppen i buren. fast det hjälper ju inte så mycket om man ska försöka nå något på andra sidan buren och man har en arm innanför.. ja du förstår nog dilemmat och vart där själv haha!

Thawelin
0

#56 har själv haft 2 såna burar och jag gillade dom faktiskt inte alls xD I början kändes dom roliga men gallret va så rangligt så de va drygt att lyfta bort när jag skulle städa och mina honor gillade att gnaga på botten. Och sen va de ju luckorna. Sålde ena buren och klippte sönder andra så den vart hälften så stor. Nu andvänder jag den inte alls.

Men jag såg någon som gjort så man kunde öppna hela översidan på buren, det verkade ganska praktiskt =)

//Jacqueline Thawelin

chiyoo
0

#51 vilken ängel! Usch vad dåligt jag mådde när jag såg annonsen! Jag har min släkt uppe i hörnefors/umeå så hade det inte varit fixat hade jag direkt bett någon av dem hämta honom och ha honom tills jag åker upp dagarna innan jul.

Crapsurraren
0

den där buren finns nära mig dessutom… men alldeles för små luckor (en sån dras jag redan med) hehe

//Ellie

Ninja
0

Oj, buren fanns visst i Sandviken så jag nu. Nästgårds.. synd att det var samma som jag har redan, haha :P

Crapsurraren
0

//Ellie

[lucke]
0

#69 Å, finns inget gulligare än roan-bebisarKyssKyssKyss

0

haha sant :P

Fridborg
0

#68 Ja de har funnits där ett tag, men jag har inte vågat kontakta ägaren. Har heller ingen möjlighet att hämta dom, men kostar dom, buren och sakerna 1 krona kan jag tänka på det. Har egentigen ingen plats hemma, om den inte får plats i hallen vill säga. Hm :/

Crapsurraren
0

#72 hade jag haft transport hade jag tagit dom direkt.. eller skulle vara nära sthlm.

//Ellie

Fridborg
0

#73 Man kan inte rädda alla heller :/Skulle iofs vara bra med ett par äldre herrar som kan lära mina yngre (förutsatt att de i annonsen inte är fullkomligt vilda). Mina äldsta e bara ett halvår. Men det är ju mest transporten det hänger på.

Crapsurraren
0

Jo det är ju det

//Ellie

Ratlings
0

// Lise

Ninja
1

#76 Avverka lite djur om ingen vill köpa dem, ähum… en hane, låter som han är ensam.. hoppas ingen av råttorna bor i den lilla, översta buren i alla fall. Rynkar på näsan

Crapsurraren
1

Tänkte samma som dig ninja

//Ellie

pellepojken
0

Förmodligen sitter hanen i den lilla buren. Finns det någon som kan få Råttispojken därifrån så tar jag honom direkt. Går det bara att få transport med någon som ska åka mot Stockholmstrakten nu mot Julen till. Jag betalar givetvis råttisen o bensinpengar + extra kostnader. Om han inte kan transporteras till Stockholm så betalar jag den som tar hand om Råttispojken o ger honom ett gott o kärleksfullt hem. Snälla försök. Rynkar på näsan

Ninja
0

#79 Jättebra om du eller någon annan kan ta honom, men man bör ha i åtanke att han kan ha varit ensam länge.. så han kanske inte fungerar med andra råttor. Huvudsaken är att han kommer till ett bra hem där han blir väl omhändertagen.

pellepojken
0

Ja i absoluta nödfall så får han väl bli ensamråtta men då har han i allafall en stor bur o får springa ute. Men det bör gå bra med ett par bebisar.

Legendary
0

#68 råtthanarna blev inlämnade av ägaren till Råttkompaniet och de har nu funnit nya hem där de även fått en massa unga rådiskompisar :)

/Annika

http://rattkompaniet.blogspot.com

Crapsurraren
0

#82 åååhh va bra!! :D

//Ellie

pellepojken
0

Ursäkta, jag glömde lägga ut mitt telnr; 0765586446 till den som kan rädda den ensamma råttpojken som det pratas om lite längre upp i tråden. Som sagt tidigare,jag står för kostnaden bara han kommer därifrån.  Rynkar på näsan

Lenate
0

Här är en som säljer råttungar från de är ca 4 veckor gamla. Obestämd

http://www.blocket.se/skaraborg/Rattbebisar_37709930.htm?ca=11&w=3

[nataschaj]
0

usch.. skulle ja bott nära så skulle ja genast ta hem 3st.. men ja, är en bit från gbg å saknar bil å körkort

DuBetMig
0

#85 läser man lite mellan raderna låter det även som att de inte kommer sära på hanar och honor, lite mysko att inte ha koll på det annars liksom.. :/

Lenate
0

#87 eller också så är det bara att så att de inte kan se vilka som är vad än. Det kanske är den första kull de har och ungarna är ju bara 1,5 vecka gamla.

DuBetMig
0

#88 true :)

ANOMALiES
0

Hejsan på er! Efter att vi var tvungna att låta våra små pälsklingar flytta till annan ort på grund av allergi så har vi nu en superfin, stor bur med inredning över. Annonsen ligger ute på blocket, och som det står i den kan priset diskuteras vid snabb affär :)

http://www.blocket.se/ostergotland/Bur_till_gnagare___voljar__tillbehor_37564732.htm?ma=1

Graden91
0

http://www.abc-annons.se/Fina-rattpojkar-soker-akut-hem_270317.htm

KOLLA BUREN DOM HAR TVINGATS BO I! HJÄLP DOM OM DOM E KVAR!! :'(

.::Behandla dina djur med kärlek och respekt::.

🐱Crazycatlady KeepCalm&loveBunnies😎

Ninja
0

#91 … finns inga ord

Wand
0

#91 Usch, ohyggligt… hade jag haft min råttbur nu så hade jag tagit hem dem på en gång. Men jag skulle aldrig ta hem ett par råttor och låta dem bo i något sådant där, inte ens i väntan på större. 

Hoppas att någon kan förbarma sig över de stackars pojkarna.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

mikeiko
1

Hur vet vi att det inte är hemmabygget på den första bilden som de bor i?

Wand
0

#95 Det står "de bor i en hamsterbur med extra hyllplan" så tvivlar på det. Isåfall tycker jag synd om hamstern som tidigare fått bo i den större buren istället.

Graden91
0

för att hon skriver att de är deras hamsterbur, och att man kan få köpa med den :(

Graden91
0

Jag kan tänka mig att ta hem dom till mina stora bur, men de är en sån lång resa för dom :(

mikeiko
0

Oj, läste inte texten :P

Men jösses, stackars grabbar :(

chade
0

ååååh fyfan! hade gärna tatt dom.. men jag har varken bil eller pengar för att hämta dom..

[Alenzi]
0

Motionsboll också.. Ibland är det tur att råttor lägs ut på annons, faktiskt. En andra chans..

pellepojken
0

Hej ! Roand bebisarna längre upp här på tråden 3 st har jag här hemma hos mig nu. Det var Råttkompaniets råttisar.

Magda
0

#91 de verkar vara nära mig, är det någon som kan ta dem sedan så kan jag hämta hem dem, men jag har så många själv så jag tror inte att jag kan behålla dem..

Magda
0

#93 det verkar det vara.. jag fattar inte.. hon verkar ju snäll och mån om sina killar.. bor de verkligen i hamsterburen tro.. Förvånad

Wand
1

#104 Det står ju det. Och man kan vara mån om sina djur trots att man inte vet hur man tar hand om dem.

Magda
0

#105 ja det har du klart rätt i, det var tokigt formulerat av mig, har bara så svårt att tänka mig två st råttor i den buren..

Wand
0

#106 Ja, det är en hemsk tanke…

minky
0
Ninja
0

Men vad är det med folk och stoppa råttor i hamsterburar?! Skrikandes Visst, okunskap, men läser man om råttor hittar man lämplig burstorlek.. struntar de i det då, är det ju ren ignorans. Skrämmande..

Fridborg
0

#109 Jag tror det är ren skär snålhet. En hamsterbur går på 4-800 och en råttbur minst 1500 (i affär). Och så all inredning förstås. En hamsterbur brukar man få det på köpet.

Jag var i en djuraffär för en massa år sen och ville köpa tamråttor, och tänkte då köpa en hamsterbur (jag va 18 och dum i huvudet), men de i affären visade iaf hur stor den va tvungen att vara och vad det kostade, så jag struntade i det och köpte en hamster istället.

Ninja
0

#110 Cred till affären i alla fall, för att de sa hur stor en bur ska vara. Många andra säljer ju vad som helst, hur som helst. I och för sig går det att köpa en pyttig hamsterbur, vänta några dagar eller bara gå till en annan affär, och köpa råttor.

Fridborg
0

#111 Ja verkligen cred till dom. När vi köpte Tesla och Seska köpte vi en hamsterbur storlek större (för att det var rea), men bara som tillfälligt (de va 5 veckor och väldigt små), efter ett par veckor köpte vi en större, men buren stod alltid öppen och de hade massvis med yta de fick springa på (buren var mest som ett bo). Nu har vi den som sjukbur och i framtiden kommer jag använda den som bebisbur (den är 45 x 45 x 60 typ), så det är lagliga mått, om inte ändå väldigt lite men men.

isabella93
0
OttoIsTheShit
0

#108 mailade bara för å fråga lite om råttorna. ena kan ''bitas när den är trängd'' som hon sa :Ptänkte inte ens på å fråga om buren.

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

Lenate
0

http://www.blocket.se/vastmanland/Tamrattor_37883876.htm?ca=11&w=3

Ser ut att vara en större hamsterbur med hamsterhus. Köpta i fredags och dottern har redan tröttnat -.-

Wand
0

#115 Vad i hela friden… vilken förälder låter ens sitt barn skaffa ett djur och sedan sälja det kort därefter?! 

Hoppas de kommer till en bra person. Rynkar på näsan

DuBetMig
0

#115 Åh herregud :C Och så mkt fel :( Stackars vänner! :(
Hade jag en tom bur ledig skulle jag försökt ta mig v-ås och hämta dom :(

Ninja
0

#115 Tur i oturen att de inte bott så hur länge som helst.. hoppas någon vettig människa förbarmar sig över dem :/

Sansku86
0

Jag ska ha de råttorna från Västerås :) får de på söndag.

Don't judge me, before you tried to walk in my slippers, on ice.

Förlägen

Wand
0

#119 Vad kul! Hoppas allt går bra! Skrattande

Sansku86
0

#120 tack :) ska nog gå bra. Hemma väntar 5st andra töser. :) och jag skulle bara ha möss! Hahhaa snart 7 råttor :)

Förlägen

Wand
0

#121 Hahaha, själv skulle jag ha EN hamster och sitter nu med 4 stycken + 8 möss, snart 3 råttor och en drös gerbiler. Flört

Justja, ena hamstern har du ju träffat också! Skrattande

Men ja, håller tummarna för att allt går bra med dessa. Jag tycker så synd om alla djur man ser på blocket som hålls så dåligt… Rynkar på näsan

Sansku86
0

#122 hihi, ja. Ja mina 5 råttor kommer från en skit djur affär, de har bott i trånga burar, med sågspån. Så nu lever de lyxliv jämfört med livet innan. Så kändes rätt att ta de två Västerås tjejerna också. Har även musungar på G, och några nya individer från uppfödare. ;) det hela började lite oskyldigt med 2 möss.. Nu är det ca 16 möss + kullarna på G. Hahahahhaha

Förlägen

Wand
0

Fridborg
0

#124 Exakt en sån har vi som sjukbur. Men luckan har alltid vart borttagen så de fått springa fritt och ha buren som ett hus mer. Den är relativt stor irl fast den inte är hög.

Wand
0

#126 Ja, den ser ju någorlunda vid ut, men det är ju verkligen en hamsterbur, t.o.m med hål till hamsterrör… som permanent bur är det fruktansvärt. Obestämd

Wand
0

#125 Hade jag inte haft för liten bur + för lite tid till 4 på en gång så hade jag tagit dem dirr. Ska t.o.m till Sundsvall på måndag.

Fridborg
0

#127 Om de bor i den med stängd lucka är det under all kritik. Den har bara varit ett komplement till de andra burar vi haft för att de ska få lite mer burplats. Hålen för rören har vi också tagit bort :P

Som hamsterbur däremot är den den största jag hittat i de zooaffärer jag hittat, men råttbur: nej. Underligt att affären sålde den med råttorna. Förvisso sålde Bromma Zoo den till oss när vi köpte töserna, men de va bara 5 veckor och vi köpte en ny bur kort där efter (köpte hamsterburen bara pga superrea, men de varnade oss att den va för liten iaf)

Wand
0

#129 Ja, precis. 

Jag föredrar plastbackar och akvarier till alla smådjur som inte ska ha enorma storlekar (t.ex råttburar), så gallerbur skulle jag aldrig skaffa oavsett till mina hamstrar.
Men tyvärr så verkar det ju inte vara ovanligt att djuraffärer säljer hamsterburar till råttor, att döma av blockets annonser…

[Turboplingen]
2

De i Nynäshamn är en vänninas son till mig som köpte. Hon smsa mig någon dag innan om att sonen ville köpa en råtta och ville ha tips. Sa specifikt stor bur med klättrings möjligheter och INGET sågspån och att det måste vara minst 2.. erbjöd dom att komma hem till oss och hälsa på mina råttisar men icke..

Om dom hade gjort det så hade dom ju fått veta att det fanns allergi =/ Har erbjudit mig som akutboende men de har inte hört av sig mer.. Är ganska besviken att de inte tog sig åt mina råd..

DuBetMig
0

Crapsurraren
1

Jag har hört mig för om killarna i sundsvall :) Kanske blir dom mina.

//Ellie

Lenate
0
Fridborg
0

#134 "För att mina barn inte sköter dom mer".

KAN VARA hennes ansvar att sköta dom om inte barnen sköter dom? *random värsta fula ord jag kan komma på*

DuBetMig
1

#135 Det gör hon säkerligen, tills vidare, men vill inte ha det så i längen. Och då är det ju bättre att de får ett bättre hem! :)

Wand
3

När man är mamma och ger sina barn djur så får man faktiskt räkna in i djurköpet att barnen kommer tröttna. Barn är nästan alltid sådana, beroende på hur gamla de är och hur mycket ansvar de kan och vill ta, såklart. 

Och då kan man ju inte räkna in i det hela att man ska sälja dem så fort ungarna tröttnat?! Då ger man dem inte djur över huvudtaget!

0

#137 tyvärr så är det inte många som tänker så.. :S

Wand
1

#138 Det borde man göra. Ett djur är inte en leksak som barnen kan slänga i en låda när de tröttnat på den, ett djur är en levande individ som behöver kärlek och omtanke tills dess att djuret dör.

0

#139 Håller med dig!

Kan lägga till att jag menade att inte många föräldrar som köper djur till sina barn tänker så ;)

Fridborg
0

What Wand said.

Lenate
0

http://www.blocket.se/blekinge/Guda_snall_ratta_38050088.htm?ca=11&w=3

En ensam råtta med bur 200kr, vill man bara ha råttan så får man den gratis i Sölvesborg

isabella93
0

http://www.blocket.se/ostergotland/Tamrattor_och_bur_38037970.htm?ca=14&w=1

Två honor i Linköping med en ganska stor bur (Jenny?). Kutterspån och springhjul har de tyvärr. Ser ut att vara Amber Hooded (kallas Cappuccino och vit i annonsen) och Black Hooded.

Fjordell
0
Thawelin
0

#146 Det var en väldigt tråkig bur.. inget att gnaga på? och mest galler att gå på..

//Jacqueline Thawelin

Fjordell
0

#147 Kan inte annat än hålla med… Såg inte alls trevligt ut.

DuBetMig
0

#146 om jag inte misstar mig så får man heller inte ha galler så, enligt L80. men är inte helt säker.

Crapsurraren
0

#146 annonsen verkar bortplockad så förhoppningsvid har dom fått ett bra hem

//Ellie

Fridborg
0

#151 Ja, sett tjejerna, hamstermat (?) och kutterspån :/

Jag är ju lite sugen att hjälpa dom men jag har nog inte 700 för den sakens skull när det är "prutat och klart"

0

#152 precis.. :/

Wand
0

Jag kikade på tjejerna tidigare idag. Skulle ta dem direkt om det inte vore för att jag inte har råd att skaffa en ny bur, och sedan så verkar det som att han vägrar sälja dem utan buren… låter som en sniken person. Hoppas att de hamnar någonstans där de får det bättre.

Wand
0

#155 Usch, kan någon hjälpa till med transport så har jag plats för 1-2 hanar här hemma och eventuellt t.o.m extrabur. Bor tyvärr för långt upp (Hälsingland) för att kunna fixa själv…

[lucke]
0
Moa1994
0

Kollade nyss på blocket och hittade dessa 2 gossar. Gråter

http://www.blocket.se/ostergotland/2_Rattbroder___Bur__100___38348226.htm?ca=22&w=3

Det är sorgligt hur dom bor :(

Wand
0

#158 Har mailat på dem nu. Finns de kvar så ska jag försöka få transporthjälp och ta hem dem. 

Kan någon bidra med hjälp från Linköping till antingen Gävle eller Stockholm så uppskattas det djupt, då jag bor i Hudiksvall.

Moa1994
0

hittade denna annons nyss. http://www.blocket.se/orebro/Tva_tamrattor_med_eller_utan_bur_38352670.htm?ca=22&w=3 Vilken rolig bur, stor men trist.  -.-'

0

Usch, vissa annonser alltså :( Man vill ju bara åka och hämta..alla!!

pellepojken
0

# 155   # 156   Jag kan ta hand om 2-3 pojkar av dessa o skulle det knipa kan jag ta någon till. Huvudsaken det inte blir någon ensam pojke kvar. Om det bara går att fixa transporthjälp. Bor i Stockholm.

Med detta pris för råttorna så är det ju bäddat för att dom blir ormmat annars.

DuBetMig
0

#160 Åker och hämtar dem på måndag. :)

Kebab-Eme
0

#163 Haha, jag skulle åkt och hämtat dom i veckan men de blev inget, hah.. xD

KöttbulleKorv

DuBetMig
0

#164 Nu får dom iaf det bra hos min bästavän med massor av inredning, mys o pyssel :)

Kebab-Eme
0

#165 De låter bra det!

KöttbulleKorv

Fridborg
0
chade
0

#168 Det går att ha råttor i såna burar också, så länge dom är stora nog att inte krypa igenom.. men det är ju inte den bästa.. men den är nog laglig

Fridborg
0

#169 Laglig = optimal 2 vilt skilda saker ibland :P

chade
0

#170 haha ja verkligen!

Denna kommentar har tagits bort.
RexMatte
0

http://www.blocket.se/orebro/Rattor_till_sallskap_eller_foder_38539993.htm?ca=21&w=3

Usch vad ont i hjärtat det gör när man ser att dem säljs antingen som sällskap eller foder…

chade
0

#173 råttan vita råttan som står på bakbenen.. är inte den väldigt smal, är det inte ryggraden man ser? o.O

DuBetMig
0

#174 kan nog tyvärr vara så :( fy…

chade
0

men asså.. vadå ''råttan vita råttan'' mår jag bra idag eller, haha?

RexMatte
0

#174 - kan det kanske vara For väldigt illa av annonsen och bilderna på dem små liven. Rynkar på näsan

Hoppas det finns någon som har hjärterum som kan ta sig an dem små liven så dem slipper gå en för tidig död till mötes. Rynkar på näsan

0

edit: Såg att länken som jag la upp redan fanns här ;)

Moa1994
0

Hittade denna annonsen. Dom har en kaninbur och ett hamsterhjul…Gråter

http://www.blocket.se/pitea/Dumbosar_tamrattor__uppfodda_i_hemmiljo__37904805.htm?ca=22&w=3

pellepojken
0

# 177  Kan bara någon transportera  råttisarna till Stockholm så kan jag ge dom ett kärleksfullt hem hos mig o 12 andra råttispojkar.

Det jäkliga är att den där iskalla personen föder väl snart upp en ny kull som hammnar i samma läge.

Emelie__
0

Hejsan … 
någon som har/vet någon som säljer en hane på någr amånader..
min ena hane gick ju bort och min andra hane har vart själv i några månader.. Har inte hittat någon men ville köpa en akut råtta.
Han kanske har varit själv i 5/6 månader och de är förlänge.
Men ville gärna hjälpa en råtta som behöver värkligen ett bra och mysigt hem som den kan få mycke kärlek och mys !
Snälla hjälp.. Annars måste jag köpa av antingen en djuraffär eller av någon som inte behöver den hjälp.
Bor i växjö trakterna så vill gärna ha någon som är inte alltför långt bort,

Tycker bara så synd om dem små liven som får ha små burar eller som är dåligt skötta :/

Tacksam för hjälp !

Crapsurraren
0

Om han varit ensam så länge borde du nog köpa bebisar för att minimera risken för bråk..

//Ellie

Emelie__
0

hur gammla borde den vara då ? 

vet nu att jag gick förlångt och borde gett upp mycket tidigare.

Crapsurraren
0

När bebisar är redo för att flytta vid 5 veckor skulle ju vara bäst. Gick förlångt och borde ge upp vad?

//Ellie

Emelie__
0

okej tack…:)

Kalli
0
[nataschaj]
0

167 den första som du länka till, rått hona i göteborg, bor inte ENSAM!! de kan jag garanetra dig då hon kommer oh lämnar sina 2 rått honor hos mig på onsdag. Annonsen är dumt formulerat. Den andre skulle alivas då hon tyckte att honan blev dålig, men har till frisknat igen.

Vill inte skriva ut hur de hela ligger till, men har pratat med henne och får hem henns råttor på onsdag.

Denna kommentar har tagits bort.
Varghund88
0

#188 *smått imponerad* Jag trodde aldrig att jag skulle få se någon som vågar höja priserna på råttor. Grymt bra initiativ av dem tycker jag!

Lamina
2

Ja visst, om dom dessutom kunde avla seriöst vore det ju ännu bättre…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Varghund88
0

#190 Hm ja det är klart =/

Men hur eller hur så är det lite bra. *ler lite* Priserna på råttor är gräsligt låga i allmänhet tycker jag. Människor är ett sådant där hemskt släkte i allmänhet så de tycker inte att saker är värda tillräckligt mycket om de inte fått betala ordentligt för det. Se bara på alla dessa bondkatter som folk hellre avlivar om det händer något med katten istället för att lägga ut lite pengar på veterinär vård – för det är ju så mycket billigare att bara skaffa ny! (får väl tillägga att jag älskar bondkatter XD Har två här hemma som vi inte skulle tveka att lägga ut stora summor på om det skulle krävas, det går inte att ersätta dem på något vis)

Och att lägga åtminstone 500 kr på en råtta är verkligen inte för mycket tycker jag egentligen (en välavlad råtta då *ler*).

(menar för övrigt inte att provocera på något sätt i det här inlägget *ler lite försiktigt* jag blev bara så överraskad över att någon tog en aning mer välbetalt för sina råttor (äntligen!) eftersom detta är en sådan där fråga som jag har gått och tänkt på då och då hehe)

[lucke]
0

Varför togs annonsen #188 bort- bröt den mot några regler eller?Förvånad

Allamej
0

Dom är portade från RIF pga av otaliga nick, oseriös avel och hot mot oss admins. Så ja, jag tog bort deras blocketannons också.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

[lucke]
0

#193 Hot? Ja isf förstår jag att den försvann…

[Emma--]
0
Krakelisprak
0

Var lite intresserad av denna buren men jag ångrade mig.

Det följer med 4 honråttor villket det inte stod i annonsen.

länken: http://www.blocket.se/vi/38455510.htm

Lägger in bild då det inte fanns i annonsen men jag fick en mejlad till mig.

Krakelisprak
0

Oj det blev visst lite på sniskan, hopas ni ser ändå. :)

500kr vill hon ha.

[73an]
0

#193 ursäkta.. har jag missat något ? vem eller vilka ska man akta
sig för bra om man vet..

Lenate
0

#195 Bor honorna och hanarna ihop i par? Det ser ut så på bilden.

[Emma--]
1

#199 dom har nog gjort det

pellepojken
0

# 186  Oj Oj, Stackars arma djur. Kan inte ens få krypa in i ett litet bo. Man blir ledsen.

Exoticas
0

/Josefin

Thawelin
0

#202 Hon skrev på bdb "Det är alltså fem tjejer med bur godkänd för fyra råttor men dom har fått ha öppen bur typ 99% av tiden, vilket jag inte kan erbjuda längre."

och jag kollade på burräknaren och enligt lag är den laglig för 5 ^^

//Jacqueline Thawelin

Exoticas
0

Jag har nog blivit storleksblind pågund av min enorma bur =P

/Josefin

Ruzicka
1

Jag bor ju inte i Sverige numera men i Tyskland, men bidrar lite med vem jag tänkte försöka rädda från Tysklands motsvarighet till Blocket så snart jag lyckas få tag på ägaren..

Denna lilla pojke på "ca 6 månader" bor helt själv i den här buren. Den är ju mindre än min transportbur!! Den kan väl ändå inte vara laglig?

Det här är väl den sämsta tidpunken någonsin jag hade kunnat välja att skaffa en till råtta, men det gör bara så ont i mig att han skall bo sådär…

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Idix
0

http://www.blocket.se/stockholm/Ratthonor_38856773.htm?ca=11&w=2&imgs=1 Har hanar hemma och har inga planer på att utöka till en honflock, annars hade jag tagit dem.

[Alenzi]
0

#205 tror inte ens de burarna är lagliga för guldhamstrar. Men jag vet ingenting om lagstiftningen i Tyskland.

Ruzicka
3

#208 Någon annan räddade honom innan jag fick tag på ägaren. Men tydligen hade de i djuraffären sagt att den buren hade räckt, och hade inte sagt något om att han inte kunde vara ensam. Hon hade köpt råttan från en djuraffär till sin några månader gamla son, och sålde nu råttan eftersom han bets och hon var rädd att han skulle skada sonen.

Ursäkta språket, men vem FAN köper en råtta till en några månader gammal bebis?!

[lucke]
0
[Emma--]
0

http://www.blocket.se/kalix/Charmiga_tamrattor_39141180.htm?ca=1_9&w=2 Blir lite ledsen över den där annonsen. 2 pojkar.

Elinisa
0

#213 Såg också dendär& reagerade på samma sätt. Köpt djur till barnen -som leksaker, ungefär. Sen behöva flytta ytterligare en gång.. :-(

Tigerhaj
0

#212 Sorgligt! :(

[Alenzi]
0
chade
1

#216 haha det är ju min bur! om någon är intresserad som sagt så kan jag sänka priset en del! Den finns kvar alltså!

[Alenzi]
0

#217 Haha aldrig fel med lite gratisreklam ^^

Lollo86
0

Sätter en liten tass här.

Ratlings
0

2 råtthonor från reggad uppfödare (?) - ena guldhamsterfärgad och den andra rex dvs grå/vit med lockig päls……

Pinkisar - ingen som har en mamma som kanske vill ställa upp?

// Lise

Erika89
0

Indisk takråtta? :P
http://www.blocket.se/alvsborg/Tam_rattor__Indisk_Takratta__39424286.htm?ca=8&w=3

Är jag helt knäpp, men det finns väl inget som heter indisk takråtta? Eller?  :P
Himla söt var den iaf :P

[Alenzi]
0

#221 De säljer ibland "indiska takråttor" i djuraffärer har jag sett.. En gång såg jag dem uppdelade efter färg; någon sort var rubricerad som tamråtta, en annan indisk takråtta x( Vart namnet kommer ifrån har jag ingen aning om.

Ratlings
0

#222 Det är namn affärerna sätter på djuren för att dom ska vara mer "intressanta".. Som Turkisk tam/takråtta, panda hamster, dansmöss osv.. :p

// Lise

Erika89
0

#223 Okej, då är jag inte knäpp alltså :P

Ruzicka
0

#123 Men.. dansmöss är väl ändå något helt annat? De där stackars gnagarna som springer runt i cirklar på grund av en framavlad defekt.. eller?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dansmus

Eller är jag helt ute och cyklar? XD

Ratlings
0

#225 Har också hört detta, att det är en framavlad defekt - men dom är ändå tammöss! :)

// Lise

[lucke]
0
pellepojken
0

Dom kallas Dansmöss för att dom har en medfödd balansrubbning. Stackars djur.

Kalli
0
Moa1994
0

blocket.se/kalmar/Tamrattor_i_roliga_farger_39336485.htm?ca=22&w=2

Erika89
0

http://www.blocket.se/dalarna/Tam_rattor_med_bur_39621570.htm?ca=8&w=3

Uscha i en liten hamsterbur.. Hoppas någon kan förbarma sig över dom. .:(

pellepojken
0

Hur f-n kan folk stoppa in råttisar i en sådan liten bur (cell) Vad tänker dom med kan man undra. Usch    Gråter

Lamina
0

Aww… Nästgårds jue, och jag har en bur över. Men inga pengar… Skulle så gärna ge flickorna ett nytt hem. Rynkar på näsan

//Lamina

pellepojken
0

# 234  Om råttisarna finns kvar. Kan du låna pengar av någon o köpa dom så fort som möjligt så garanterar jag dig att jag betalar dom.    Glad

Lamina
0

Tyvärr, jag ligger redan 1000kr back och kommer bli tvungen att låna ännu mer för att få denhär månaden att gå runt. Obestämd Men om någon är villig att ta flickorna kan jag iaf hjälpa till med transport. Jag kan ta mig till Gävle alla dagar och ska ner till Västerås nästa Tisdag. Oskyldig

//Lamina

pellepojken
1

OK, Synd det. Jag tittade in på din sida o tror att det skulle vara rätt hem för flickorna. Hoppas bara att dom får ett bra hem där dom kan få plats o röra sig som råttisar bör få göra.     Glad

Ska höra av mig till säljaren i morgonbitti o höra om dom är kvar. Det är lite marigt o lösa vissa saker på avstånd.

pellepojken
1

#  236  Jag uttryckte mig kanske oklart. Jag menade såklart att om du ville ta hand om flickorna så ska jag betala dom. Inte att du skulle lägga ut pengar åt mig.

Ville bara klargöra  det. För jag såg efteråt att det kan tolkas olika. Har kontaktat säljaren o tjejerna finns kvar o erbjudandet står också kvar.    Glad

Allamej
4

Pellepojken, det var verkligen snällt av dig.  Heder till dig :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

pellepojken
0

#  239  Tack för det ! Det gör ont i mig o se dessa härliga djur inte har plats att få klättra o röra sig som sig bör.    Glad

Lamina
0

Hmm… Om jag förstår det hela rätt: Du betalar flickorna åt mig? Eller ska du ha dom..? Känner mig smått förvirrad. Obestämd

//Lamina

pellepojken
0

# 241  Hej !  Du skrev att du skulle gärna ge flickorna ett hem hos dig. Jag menar att om du tar hand om dom i ditt hem så betalar jag råttisarna.

Vill att dom får det bra o det tror jag verkligen att dom får hos dig.   Glad  Nu har jag väl uttryckt mig tydligt. Jag förstår dig att det var lite rörigt skrivet av mig i början. Vad säger du om saken ?

Lamina
0

Det vore verkligen super! Skrattande Men jag kommer betala tillbaka det såfort jag får pengar över. Men jag kan pga risken för smittor inte ta hem dom fören den 23:e. Enklast vore ju om du gav henne min email: kokkoslove@hotmail.com. Stor eloge och stort tack till dig, pellepojken! KyssOskyldig

//Lamina

[nadvard]
1

#232   Stackars sötnosarnaRynkar på näsan Hoppas det löser sig snabbt iaf.
Synd att man ska bo så långt bort!

pellepojken
3

# 243 Hej, jag har nu skickat din mailadress till personen som heter Johan. Har bett honom kontakta dig. Hans telnr är ju ofentligt o är 0731800191. Har du något post eller bankgiro som jag kan skicka pengarna till ? Att betala honom i förskott vet jag inte om det är så bra.   Glad

[lucke]
1

#245 Men å, vilken pärla du ärKyss

pellepojken
2

Tack !  Blir förlägen.   Cool

Erika89
2

Åh vad glad jag blir när det blir på detta viset :) Tack till er båda som fixar detta! :)

Lamina
0

Annonsen är borta, men jag har inte fått något mail. Ja ja, jag får väl ringa i morgon om jag inte fått något då. Och pellepojken, hur ska jag kunna tacka dig för dethär? FörvånadOskyldig

//Lamina

pellepojken
0

# Du behöver inte  tänka på något tack. Jag är tacksam bara tjejerna får ett bra hem. Ja ring om du inte fått något mail. Han vet att du vill ta dom.  Glad

[nadvard]
2

Skänt att det löste sig! Ni är ju underbara!

pellepojken
0

#  249  Hej, hur hr det gått ? Är så nyfiken.    Glad

Erika89
0

Då denna börjar bli så lång så att vi snart inte kan skriva snart så har jag fixat en ny här:

http://rattor.ifokus.se/discussions/4f85cb9b88f47278ac008509-ny-blockettrad-2012

Ha en bra dag :)

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer