K Hanar
Jag söker han råttor. Toppörade av färgen choklad, blå eller burmese med mörka ögon. Helst helfärgade eller möjligen någon bk (heter det så?) variant. Eller Vit da rex eller augotirex kan också tänkas, dom får gärna vara dumbo.Tempramentet är jätte viktigt, vill ha blivande soff potatisar. Helst ungar men omplaceringsfarbröder går också bra. Behöver skaffa två st eftersom jag bara har tjejjer här hemma.
Eftersom det är viktigt med temperament och att det är så specifikt med färg samt att det är viktigt att ha hanar eftersom du bara har honor hemma, tolkar jag det då rätt som att dessa ska användas i avel? :)

Ska du ha till avel?
Bk vet jag inte vad det är, menar du kanske eubk eller ambk? Två olika teckningar.
Vit da finns det inte något som heter.
Qui dormit, non peccat
Kolla med katoz, tezzlan och silverorm. Dessa tre håller på med burmes tror jag
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
# 1 Tempramentet är viktigt för att jag vill ha riktigt trevliga råttor. Färgerna är inte så superviktigt med, har skrivit de fäger som jag tycker är fina. Till avel? Njae, vet inte det riktigt. Kasnske att det skulle kunna bli så så småning om, men då måste jag skaffa honor till avel också och så mycket plats har jag inte. Vi har ju fyra tjejjer här hemma, men dom vill jag inte avla på, två av dom tycker jag är lite för nervösa av sej och den ena av de två andra honorna har ett aldeles för snipigt huvud. Kanske att man skulle kunna använda den fjärde honan i avel, hon har jätte bra temprament och ett fint huvud osov. Men Jag vet inte om jag skulle vilja avla på roan.
Jag har inte tänkt mej det, men man kanske får blodad tand om man får tag på fina och tevliga individer.
Jag har fött upp kaniner i mång år och har även haft registrerad och aktiv kennel hos skk så själva avelsgrunderna har jag, men tror inte att jag har lusten till det, jag avlar varken på kaniner eller hundarna längre.
#2 Ja, men precis: eubk eller ambk menar jag. Jaså vit da blev också fel, men jag menar en vit med mörka ögon de kanske det heter.
#3Tack för tipset!

#4 Ah svartögd vit menar du, bew heter det :) Black eyed white!
Vad jag vet finns det ingen som avlar Bew, eftersom de råttorna har problem med highwhiteanlag vilket kan ge sjukdomen megacolon som är otroligt smärtsamt och i de flesta fall dödligt för råttan.
Kan hända att det dyker upp i kull av en slump, men inte vanligt.
Var upp i en tråd förut, lite mer info kan du hitta där! http://rattor.ifokus.se/discussions/4f09a003d4ebea333802fa5f-vita-rattor-med-svarta-ogon-sokes
Qui dormit, non peccat
Potku som har Brisby's får ibland Bew eller iaf råttor med väldigt lite teckning, samma får ibland också Shannara's som finns här på rif under namnet Wintermynta. Allmänt tips :)
Jag har två bebis-hanar som söker hem. Från min tjuvparade Kajsa från affär.
De är blå-roan och har röda och rubinögon. Finns i Norrköping men kan levereras till Västerås om två veckor ungefär, de är då 6,5 veckor.
PM:a mig om du är intresserad.
#5 Oj, det låter inte bra, finns liknande dåliga kombinationer inom både hund och kaniner och det bör ju undvikas helt då. Men det är ju kul att det finns andra ljusa färgvarianter med mörka ögon.
#6 Ok ska kolla upp det. Tack!
#7 Tack förtipset, men jag vill helst inte ha rödögt eller rubinögt. Då ska det vara en kanel eller brun spotted siames eller nåt i sånt fall. Det där blev nog inte heller rätt med färgerna ;)
#8 black eyed (B-E) är vad du isf ska söka. Alla siames färger finns i svart ögd. Dock inte många som avlar siames just nu.
Agouti är lätt att hitta. Lika så svarta. Blue ska enligt standard ha mörkt rubin ögon. De har dvs inte svarta ögon, de ser bara svarta ut på en del.
Isf får du tänka på att skaffa russian blue eller graphite istället. Sistnämnde finns knappt. Arinella kan ha. Men tar få kullar.
Choklad finns det en uppfödare på(ladugårdens) men hon har inte haft några på länge. Har inte sett några choklad själv på för länge nu. Mesta är bara dålig svart folk tror är choklad.
#9 Åh vad bra med lite tips. Vad roligt att siameserna finns i B-E Dom är så himla fina. Ok, så de blå är altså inte B-E, bra att du nämner alternativ, det är en jungel att försöka lära sej alla färger så här i början. Har inte vart intresserad av det tidigare. Choklad är ju fantastiskt fint. Jag har varit inne på Ladugårdens och dreglat lite redan.
Föddes choklad hos Ladugårdens för 5 månader sen iaf, och finns en chokladbebis hos Sockerråttan, jag tror också Granathens fick choklad i en ganska nylig kull… Jag har parat en chokladbärande hona med en hane som ger choklad, så där borde det bli och det finns också chans på dumbo. Så det finns faktiskt lite choklad i grytan :)
katoz.webs.com har du en siames uppfödare. Silverorm här på rif, tezzlans.webs.com. De tre aktiva jag vet som kan tänkas ha siames iaf.
Brisbys håller även på mycket med agouti.
ladugårdens har några hanar kvar som söker hem tror jag. bara ringa och kolla. mycket agouit och cinnamon där.
Tack för all hjälp. Tråden kan låsas för jag har omformulerat frågan i en ny tråd.